logo F1online.skF1online.sk

Helmut Marko: Predné krídla McLarenu a Mercedesu treba preskúmať

Oscar Piastri s aerodynamickými senzormi
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala2. 9. 2024

Chvíľu sme si od kauzy flexibilných predných krídel dali pauzu, ale Red Bull sa stará o to, že v tejto sezóne stihneme ešte aj druhý polčas. Po silnom návrate McLarenu do kolotoča F1 a ešte výraznejšom prepade červených býkov sa z ich tábora ozývajú hlasy, ktoré opäť žiadajú o preskúmanie predných krídel McLarenu a Mercedesu.

O predných krídlach sme už čo-to počuli začiatkom roka, keď náhle ožili tímy z Wokingu a Brackley. Red Bull mal už vtedy v zákulisí požiadať FIA o ich preskúmanie, na čo najskôr FIA nereagovala, ale nakoniec predsa len podnikla isté kroky. V piatkových tréningoch na VC Belgicka si na predné krídla posvietila kamerami a snímala ich flexibilitu.

Cieľom bolo nazbierať dostatok dát, aby vyhodnotila, že je nutná zmena pravidiel. Regule sa však nemajú meniť v tomto roku, ale s výhľadom na sezónu 2025. Red Bull zrejme po posledných dvoch veľkých cenách vidí, akú hrozbu predstavuje McLaren pred nasledujúci ročníkom, a tak opäť začína tlačiť na túto tému.

“Predné krídla McLarenu a Mercedesu treba preskúmať,” nalieha Helmut Marko, ktorého po kvalifikácii na VC Talianska spovedali reportéri ORF. Práve v kvalifikácii sa Red Bull ocitol v problémoch a McLaren obsadil prvý rad.

Po pretekoch v Zandvoorte sa Christian Horner nechcel baviť o tom, či sa Red Bull pri vývoji skrátka nevybral nesprávnym smerom. Tak ako jeho kolega ukazoval na McLaren a jeho motorového dodávateľa. “Ide skôr o to, kde ostatní našli výkon k dobru? Myslím si, že predné krídlo je oblasť, v ktorej ostatní objavili výkon.”

Podľa šéfa Red Bullu nebolo žiadnou náhodou, že predné krídla McLarenu a Mercedesu sa na posledných pár pretekoch podobali. “Myslím si, že sa [od ostatných] dosť odlišujú spôsobom, akým sú využívané. Ak sa pozriete na uhol predného krídla McLarenu a Mercedesu, tak sú výrazne odlišné od zvyšku štartového poľa. Neustále sa snažíte zistiť, kde vaši súperi nachádzajú výkon k dobru, a myslím si, že pre nich je kľúčové predné krídlo.”

V článku 3.2.2 technických predpisov sa jasne uvádza, že všetky komponenty, ktoré ovplyvňujú aerodynamický výkon auta, musia byť pevne zabezpečené a nepohyblivé vzhľadom na ich referenčný rámec definovaný v článku 3.3.

Aj predné krídlo teda musí byť nepohyblivé. FIA to kontroluje statickými testami, no ak bude mať podozrenie, že sa tímom darí ich obchádzať, v článku 3.15.1 si vyhradzuje právo zaviesť nové testy tak, aby bol článok 3.2.2 naplnený.

Otázka je, kedy nastane ten bod a FIA si povie, že je to už príliš. Predné krídla totiž rozhodne nie sú “nepohyblivé”. Aj na palubných kamerách si ľahko všimneme, ako sa vo vysokých rýchlostiach jednotlivé časti ohýbajú. Ide len o to, že v McLarene a Mercedese to spravili zatiaľ najšikovnejšie. Red Bullu by preto vyhovovalo, keby FIA buchla po stole a čím skôr vyhlásila: A dosť!

Autá McLarenu a Mercedesu tak stále úspešne prechádzajú statickými testami FIA. To však červeným býkom nestačí. Horner v Monze vytiahol jednu staršiu kauzu. “Myslím si, že pravidlá sú veľmi jasné a myslím si, že toto je vec FIA. Jej testami prešli, no musíme sa pozrieť aj na formuláciu samotných pravidiel.”

“Pozrime sa na rok 2021 a obdobie okolo Baku. Vtedy došlo k zmenám pravidiel predných krídel. A aj keď naše predné krídla prechádzali testami, využívali elasticitu,” pripomenul začiatok éry, kedy sa začal častejšie skloňovať “duch pravidiel”. “Toto je vec FIA. Nechávam to tak a vkladám v nich dôveru, že sa s tým popasujú.”

Šéf Ferrari Frédéric Vasseur sa do tejto témy nenechal vtiahnuť. “Toto je debata, ktorú nechceme viesť s vami. Budeme ju mať s [šéfom FIA pre monoposty] Nikolasom Tombazisom, no musíme rešpektovať rozhodnutie FIA. Budeme to riešiť interne s FIA.”

Súvisiace články

Diskusia