McLaren bude môcť po sezóne vydať príručku: Ako svojho jazdca pripraviť o titul
Rozloženie síl vo Formule 1 sa po dvoch rokoch mení. Red Bull už dávno prišiel o svoju dominanciu, teraz stráca aj svoju konkurencieschopnosť. Z McLarenu sa mal stať nový dominátor, no vo Wokingu tento nový poriadok vehementne odmietajú. Zatiaľ to vyzerá, akoby robili všetko preto, aby jazdecký titul zostal v rukách Maxa Verstappena.
Red Bull už ani pred letnou prestávkou nemohol o svojom monoposte hovoriť ako o víťaznom. Ešte stále mal však dostatočnú rýchlosť a strategický um na to, aby zo svojich šancí vyťažil maximum. Obhajca titulu pravidelne zbieral body, zatiaľ čo McLaren kopil chyby a pripravoval sa o lepšie výsledky. Už vtedy si fanúšikovia McLarenu museli ťukať na čelo a pýtať sa, či ich to bude mrzieť veľmi, alebo veľmi-veľmi.
Po augustovej pauze sa však McLaren vrátil do kolotoča vo vynikajúcej forme. Na štarte pretekov v Zandvoorte síce ešte zakopol, no následne predviedol takú strhujúcu jazdu, za akú by sa nehanbil ani minuloročný Max Verstappen. Víťazný náskok takmer 23 sekúnd hovoril za všetko a naznačoval, že nakoniec by azda ani chyby z leta nemuseli rozhodnúť.
Potom prišla ďalšia cenná príležitosť v Monze. McLaren bol skvele vyzbrojený a priniesol si svoj balíček na nízky prítlak. Red Bull sa ani tento rok neunúval vyvinúť špeciálne zadné krídlo pre Monzu; uspokojil sa s tým, že zrezal časť jeho hornej lišty. Od optimálneho riešenia to má ďaleko a Verstappen po kvalifikácii pripustil, že v nasledujúcej sezóne môže dôjsť k prehodnoteniu tohto postoja — po rokoch by sme mohli vidieť špeciálne krídlo aj na monoposte červených býkov.
Takto oslabený Red Bull, ktorý sa navyše zmieta v problémoch s nevyváženým autom, mal McLaren zdolať čo najväčším rozdielom. Po dvoch absolútne dominantných rokoch by bolo totiž naivné očakávať, že v Milton Keynes budú rovnako bezmocní až do konca sezóny a svojmu súperovi ponúkať body na zlatom podnose presne tak, ako to robí on. Pre svoje dobro by mali vo Wokingu počítať s tým, že Red Bull ešte udrie.
McLaren však opäť zaváhal a nechal sa pripraviť o víťazstvo Charlesom Leclercom. Doplatil aj na to, že preteky nedokázal odjazdiť na jednu zastávku v boxoch. O túto možnosť sa sám pripravil, keď Oscar Piastri v úvode prepálil tempo.
Konštatoval to aj Lewis Hamilton po pretekoch: “Pri pohľade na preteky si myslím, že McLaren mal tempo, ale príliš na to tlačili. Odjazdili obrovský počet rýchlych kôl na začiatku a zabili svoje pneumatiky. Predpokladám, že to mali od úvodu naplánované na dve zastávky, a preto na to tak tvrdo tlačili.”
“Keby spomalili a natiahli svoj stint, určite to mohli zvládnuť na jeden pitstop. Dostával som informácie o ich rýchlosti a časoch na kolo a takéto tempo pneumatiky nemohli vydržať,” poznamenal sedemnásobný šampión.
McLaren pred pretekmi vystríhal pred opotrebovaním aj drobením pneumatík, a muselo mu byť tiež jasné, že keď sa dostane do premávky, gumy budú trpieť. Charles Leclerc konštatoval, že keď sa mu z cesty odpratal Lando Norris a následne aj Oscar Piastri, gumy ožili, auto ožilo a jazdilo sa mu oveľa lepšie.
Na debrífingu vo Wokingu si tak určite budú klásť otázku, či nemali Oscarovi Piastrimu nastaviť o čosi voľnejšie tempo. Tým, že sa hnal, v podstate aj tak nič nezískal; Leclerc sa ho úspešne držal. Stalo sa však to, že Lando Norris si za ním zničil pneumatiky a rozbehol zastávky v boxoch už po pätnástich kolách namiesto toho, aby s kolegom na čele v čistom vzduchu šetrili gumy.
Papájové pravidlá
McLaren to možno strategicky nezvládol, a aj to k tomu patrí. Oveľa zaujímavejšia a zarážajúcejšia je však tvrdohlavá interná dynamika v McLarene, podľa ktorej medzi jeho jazdcami nie sú rozdiely… Akoby Piastri pred pretekmi nestrácal takmer 50 bodov na Norrisa.
Andrea Stella sa pred VC Talianska oháňal len “papájovými pravidlami”, ktoré neskôr vo vysielačke spomínali aj inžinieri.
Čo sú teda papájové pravidlá? “Pretekajte medzi sebou s rešpektom. Nechajte si dostatok priestoru a nedotknite sa,” ozrejmil Zak Brown po pretekoch.
V súvislosti s papájovými pravidlami sa rozoberal najmä útok Oscara Piastriho na Landa Norrisa v prvom kole pretekov, ktorý bol veľmi odvážny vzhľadom na to, že útočil na vlastného kolegu, a že v druhej šikane nie je veľa miesta. Šťastím bolo, že Norris brzdil tak skoro a nedopadlo to kolíziou ako neskôr v prípade Kevina Magnussena a Pierra Gaslyho.
Za dobrotu na žobrotu. Norris spravil maximum pre to, aby nedošlo ku kolízii, čo ho však stálo pozíciu ešte aj voči Charlesovi Leclercovi. V prvom kole sa teda prepadol, aj keď mu konečne vyšiel štart…
The overtake from Piastri on Norris. I don't think Norris was expecting that #F1 #ItalianGP pic.twitter.com/Zgibd6P6p4
— Mohsin (@MB07__) September 1, 2024
McLaren mal zvoliť oveľa prísnejší prístup. Keby sa obaja udržali na čele a nemali medzi sebou Ferrari, ich strategické možnosti by boli oveľa širšie. Jeden by mohol postupovať podľa scenára, ktorý avizoval George Russell: Mierne brzdiť zvyšok poľa, aby si pilot vpredu vypracoval náskok. “Asi každý tím v ich pozícii by spravil to isté,” vyhlásil. Nuž, každý okrem McLarenu.
McLaren sa o túto príležitosť pripravil tým, že chodí okolo horúcej kaše s bielou palicou a zakrýva si pritom uši, aby náhodou nezačul verejnosť, ktorá ho upozorňuje, že tiež bojuje o majstrovský titul a mal by sa podľa toho zachovať.
Nestranní fanúšikovia nikdy nechcú vidieť tímovú réžiu, no na všetko sa treba pozerať z dvoch strán. Ak sa na to pozrieme výlučne z pohľadu tímu, v tejto fáze šampionátu je už kontraproduktívne, aby nestavil všetko na jedného pilota, a keď už nič viac, tak jazdcom neprikázal aspoň v prvom kole držať formáciu.
Mercedes sa neštítil tímovej réžie ani v časoch najväčšej dominancie. V tíme obhajovali vysielačky “Valtteri, tu je James…”, aj keď mali v šampionáte jasný náskok a žiadneho reálneho súpera. McLaren nemá ani náskok, ale veľmi silného súpera.
Povedzme si však úprimne: Koľko ľudí si na réžiu Mercedesu spomenie pri výpočte titulov Lewisa Hamiltona? Rozoberá sa akurát tak Abú Zabí 2021.
McLaren sa chce azda zapáčiť a tímovú réžiu odmieta, no kto si na tento postoj spomenie o päť rokov, keď bude Verstappen iksnásobný majster sveta a Lando Norris nebodaj bez titulu? Helmut Marko vedel, čo hovorí, keď sa papájovým poďakoval za ich “športové správanie”. Špičkami prstov totiž odsúvajú trofej k Verstappenovi, ktorý po jej zisku bude mať predsa len menšiu motiváciu odísť z tímu, ako keby prehral na celej čiare proti skvele fungujúcemu a spolupracujúcemu McLarenu. Ak chcete vo Formule 1 vyhrať a máte na to možnosť, súpera treba rozdrviť aj psychicky.
Z Verstappena už teraz cítiť nervozitu. Predstavte si, ako by vyzerali jeho vysielačky, rozhovory a čo by sa dialo v zákulisí, keby bol Norris v šampionáte oveľa bližšie a Verstappen by si uvedomoval, že Piastri mu bude pomáhať pri každej možnej príležitosti?
Lando na to zostal sám
Norris prišiel o veľmi dôležitých sedem bodov už v Maďarsku, keď mu tím prikázal vrátiť prvú priečku Oscarovi Piastrimu. Toto rozhodnutie určite vedia pochopiť aj Norrisovi fanúšikovia, veď Oscar bojoval o svoje premiérové víťazstvo. Obrať ho oň by určite nebolo správne.
Mohli by sme si však spomenúť na slová jeho inžiniera z Hungaroringu, keď ho prosil, aby nechal Piastriho prejsť: “Lando, titul nevyhráš sám, ale s tímom. Budeš potrebovať Oscara a budeš potrebovať tím.” To je smola, že ani jeden, ani druhý mu zatiaľ vôbec nepomáha.
Pri spoločnom fotení McLarenu sme si spomenuli na to, že sa začína školský rok. Obaja sedeli pred svojím tímom ako dvaja žiaci, ktorých prísna pani učiteľka poslala posadiť sa do kúta. Bolo jasné, že ani jeden z nich nemal z obyčajného pódia veľkú radosť. Druhé miesto, tretie miesto, nie je to jedno, keď už poznáte chuť víťazného šampanského?
Pre šampionát to jedno nie je. Ak už teda McLaren nebojoval o víťazstvo, prečo aspoň trochu nepomohol Landovi Norrisovi k víťazstvu v jazdeckom šampionáte? Prečo mu aspoň trochu nesplatil to, ako férovo sa zachoval v Maďarsku?
Piastri síce v sobotu vyhlasoval, že ešte má matematickú šancu na titul, no každému triezvo uvažujúcemu človeku musí byť jasné, že je to rozprávka. Stále však môže bojovať o víťazstvá.
V Monze nemal nárok ani víťazstvo. Dalo by sa pochopiť, keby ho mal na dosah a McLaren ho odmietol darovať Norrisovi — takýto prístup by musel schváliť aj Landov najväčší stúpenec, ktorý má aspoň štipku empatie. Oscar by si zaslúžil vyhrať.
Keď sa však už iné nedalo spraviť, Leclerc smeroval do cieľa na čele a Piastri už nemohol získať ani prvú priečku, prečo Woking v samom závere nevymenil pozície svojim jazdcom? Takto by sa aspoň trochu naplnili slová Willa Josepha o tom, že bez Oscara titul nezíska. Aj tri body mu môžu na konci sezóny chýbať.
Keby bol Lando Norris rovnako sebecký a chladnokrvný ako Max Verstappen, Michael Schumacher či Sebastian Vettel, možno by v tejto chvíli nebol v tíme veľmi populárny, ale mal by na konte o sedem bodov viac. Teraz nemá ani sedem bodov, ani podporu tímu.