logo F1online.skF1online.sk

McLaren preskúmal svoje slabé štarty a verí, že v Monze sa už nič také nezopakuje

Lando Norris a Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala1. 9. 2024

Lando Norris a Oscar Piastri v kvalifikácii obsadili prvý rad. Vyhrané však rozhodne nemajú vzhľadom na to, že McLarenom štarty v poslednej dobe nevychádzajú. V Monze je štart o to dôležitejší, že do prvej zákruty je to poriadne ďaleko. Andrea Stella je však optimista.

McLareny mali v Zandvoorte jedno šťastie: Zo štartovej čiary po prvú zákrutu je to pomerne blízko, takže sa neprepadli veľmi hlboko. V Monze by ich však podobný štart mohol pripraviť aj o viac ako jedno či dve miesta. Preto budú prvé desiatky metrov pre papájové monoposty nesmierne dôležité.

Andrea Stella pred pretekmi vysvetlil, že v tíme sa pustili do analýz a zistili, čo ich na štartoch tak brzdilo. “Čelili sme rôznym problémom. V Zandvoorte to s jazdcami nemalo nič spoločné. Išlo skôr o prípravu pneumatík, ktoré neboli v takom stave, aby maximalizovali grip. V skutočnosti mali Oscar a Lando presne rovnaké štarty.”

“V iných prípadoch to súviselo skôr s optimalizáciou niektorých iných parametrov, inokedy to zas bolo o samotnom prevedení štartu,” vysvetľuje početné zaváhania z tejto sezóny. “Často sa objaví viacero faktorov, ktoré musíte naplno optimalizovať. Prešli sme si týmto procesom a preskúmali sme to. Dúfajme teda, že teraz už dokážeme optimalizovať všetky tieto faktory a dobre sa rozbehneme na rošte.”

Aj keby sa obom monopostom McLarenu podarilo odštartovať na jednotku, k víťazstvu budú mať ešte ďaleko. V Monze totiž bude rozhodovať aj rýchlosť na rovinkách a najmä práca s pneumatikami. Trať je rozpálená, pneumatiky sa ničia a v piatkových tréningoch sme videli, že dokonca aj drobia.

“Ako vždy existuje veľa premenných, ktoré rozhodujú o tom, ako využijete takúto dobrú kvalifikáciu,” pokračoval Stella. “Spomenuli sme štart, pretože aj keď odštartujete dobre, tak do prvej zákruty je to stále ďaleko. Jedným faktorom môže byť zákryt.”

“Druhým podstatným faktorom, ktorý určite spomenul každý jeden tím, je fakt, že s výnimkou Racing Bulls v prvom tréningu nikto nepoužil tvrdé pneumatiky, a ani oni ich nenasadili v dlhom stinte. Nie je teda známe, ako sa tvrdé pneumatiky zachovajú. Stredné gumy majú tendenciu sa od istého bodu drobiť,” podotýka šéf McLarenu. “Do pretekov vstupujeme s istou mierou neistoty, vďaka čomu bude pretekanie vzrušujúcejšie. Pre Formulu 1 je to dobré, je to dobré pre divákov. Keby to bolo na nás, my by sme chceli nudné preteky, ale vôbec si nemyslím, že tieto preteky budú nudné.”

Napínavé to môže byť aj medzi Landom Norrisom a Oscarom Piastrim. Obaja jazdci majú zatiaľ povolené zabojovať o víťazstvo, no pod jednou podmienkou. “V prvej zákrute im vždy odporúčame pretekať s ohľadom na papájové pravidlá. S akýmkoľvek iným súperom musia byť opatrní, ale ak keď ide o papájové auto, treba voliť extra opatrný prístup.”

“Najmä teraz, keď je auto také konkurencieschopné, chceme s istotou vidieť šachovnicovú vlajku. Snažíme sa vyhnúť tomu prístupu, že mojím najväčším súperom je môj kolega, pretože to nie je produktívne,” doplnil Stella.

Súvisiace články

Diskusia