logo F1online.skF1online.sk

Do Brna sa vráti MotoGP, v Česku však snívajú aj o Formule 1

Masarykov okruh v Brne, ilustračné
© Automotodrom Brno
Milan Kubala
Milan Kubala29. 8. 2024

Českí fanúšikovia motoršportu sa dočkali. Po päťročnej odmlke sa do kalendára MotoGP vráti okruh v Brne, ktorý bude hostiť najprestížnejší motocyklový seriál minimálne v rokoch 2025 až 2029. Podľa šéfa českého autoklubu by to však nemuselo byť všetko. Naši najbližší susedia už snívajú aj o Formule 1.

Veľká cena Českej republiky sa v seriáli MotoGP objavila naposledy v sezóne 2020, keď však rokovania s vedením šampionátu o predĺžení zmluvy stroskotali na financiách. Tie sa konečne podarilo zabezpečiť. Podujatie podporí zo štátneho rozpočtu vláda spolu s krajom v celkovej výške okolo 4 miliónov eur, a časť usporiadateľského poplatku, ktorý sa do roku 2020 pohyboval na úrovni 6,5 milióna eur, uhradia aj súkromné spoločnosti.

Česká vláda ubezpečuje, že finančne sa usporiadanie pretekov vyplatí. Podľa premiéra Petra Fialu sa investícia vlády na úrovni okolo 2,5 milióna eur “niekoľkonásobne vráti” nielen ekonomicky, ale nespochybniteľný bude aj kultúrny prínos.

“Motocyklové preteky majú na Masarykovom okruhu v Brne tradíciu už od 50. rokov minulého storočia,” uviedol predseda vlády Petr Fiala. “MotoGP je prestížne svetové podujatie, ktoré do Českej republiky a najmä na južnú Moravu priláka desaťtisíce návštevníkov, z ktorých mnohí pochádzajú zo zahraničia. Veľmi ma teší, že sa nám podarilo pokračovať v tejto tradícii, a že preteky MotoGP sa po piatich rokoch vrátia do Brna.”

Okruh si má v najbližších mesiacoch prejsť menšou rekonštrukciou, najmä výmenou povrchu, aby bol pripravený na príchod najväčších hviezd sveta dvoch kolies. Po nej by však teoreticky mohli nasledovať aj rozsiahlejšie zmeny.

Podľa budúceho organizátora, šéfa Autoklubu ČR Jana Šťovíčka, totiž v Brne nie je nereálne ani zorganizovanie pretekov F1. “Už sme sa trochu pustili do rokovaní. Skúmal som, či by Formula 1 chcela prísť do Brna, a odpoveď bola pozitívna,” uviedol v rozhovore pre seznamzpravy.cz.

Finančne by to vraj mohlo dávať zmysel. Podujatie F1 je síce nákladnejšie a Brno by muselo investovať do svojho okruhu, ktorý v tejto chvíli má len licenciu druhej úrovne rovnako ako Slovakiaring, no aj zisky z pretekov F1 by vraj boli podstatne vyššie.

“Napríklad Belgičania mi hovoria, že na ich okruh príde na súťažný víkend 350-tisíc divákov. Pol roka dopredu je vypredané. Priemerná cena vstupenky sa pohybuje okolo 600 eur. Najskôr sa vypredajú najdrahšie lístky, hovorí Šťovíček. “Náročnejšie bude nájsť skupinu investorov, ktorí to finančne zabezpečia.”

Pokus by to bol však odvážny. V strednej Európe už preteky organizuje Rakúsko, nuž a Maďarsko je najdrahším podujatím na starom kontinente. Ročne za svoju veľkú cenu platí 40 miliónov eur, čo je odhadom päťkrát viac, ako českých organizátorov vyjde jeden víkend MotoGP.

Je tiež otázne, či by Liberty Media bola ochotná zvážiť ďalšie podujatie v Európe, keď budúcnosť nemajú istú ani tradičné formulové bašty. Stefano Domenicali avizuje, že aj také okruhy ako Spa-Francorchamps či Zandvoort sa v budúcnosti budú musieť striedať. Formula 1 sa chce totiž dostať na nové trhy.

Záujem o F1 mali prejaviť krajiny ako Južná Kórea, Thajsko a Indonézia, ale dokonca aj juhoafrické Kyalami či najnovšie Rwanda. Stefano Domenicali sa koncom apríla nechal počuť, že “viac ako 35 podujatí” má záujem o Formulu 1.

Koľko z nich je skutočne vážnych kandidátov s reálnou šancou? “Jedenásť. Všetky sú však realistické. Vážne, záujem je veľmi veľký. Je na nás, aby sme si vybrali správne. Počet [pretekov] je však stanovený na 24 a zostane ich 24,” ubezpečil generálny riaditeľ Formuly 1.

Súvisiace články

Diskusia