logo F1online.skF1online.sk

Vowles o Colapintovi: Táto zmena maximalizuje naše šance na zisk bodov

James Vowles a Franco Colapinto
© X/Franco Colapinto
Milan Kubala
Milan Kubala27. 8. 2024

Formulová kariéra Logana Sargeanta sa skončila o deväť pretekov skôr, než bolo uvedené v jeho kontrakte s Williamsom. Britská stajňa sa rozhodla pre túto zmenu z prostého dôvodu: V šampionáte má len štyri body a vo zvyšku sezóny ich chce nazbierať viac, čo pôjde ľahšie s Francom Colapintom za volantom, vyplýva zo slov šéfa tímu Jamesa Vowlesa.

Mladý Argentínčan bude prvým zástupcom zo svojej krajiny vo Formule 1 od roku 2001, keď štyri veľké ceny absolvoval Gastón Mazzacane za tím Prost Acer, v ktorom sa na konci sezóny objavil aj doposiaľ jediný Čech v F1 Tomáš Enge.

Pre Williams je angažovanie Franca Colapinta risk, no James Vowles verí, že sa vyplatí. “Vymeniť jazdca uprostred sezóny nie je rozhodnutie, ktoré by sme brali na ľahkú váhu. Veríme však, že maximalizuje šance Williamsu na zisk bodov v zostávajúcej časti sezóny.”

“Na monoposte sme predstavili veľké vylepšenie a uprostred tohto tesného boja v strede poľa potrebujeme z každej príležitosti na body vyťažiť maximum,” zdôrazňuje šéf tradičnej britskej stajne, ktorý za Colapintovou premiérou vidí aj dlhodobý prínos, ktorý môže spraviť akadémiu Williamsu atraktívnejšou.

Zatiaľ čo v iných tímoch mladíci čakajú na šancu aj niekoľko rokov, Williams chce ukázať, že sa nebojí dať príležitosť svojim juniorom. “Veríme tiež v investície do našich mladých jazdcov v Jazdeckej akadémii Williamsu. Franco dostane na posledných deviatich podujatiach sezóny šancu preukázať, čo je v ňom.”

Colapinto si vyslúžil pochvalu už po Silverstone

Colapinto už dvakrát sedel v monoposte F1. Najskôr na minuloročných posezónnych testoch, a tiež v prvom tréningu na VC Veľkej Británie. V ňom sa predstavilo viacero mladíkov, no Colapinto sa predviedol v lepšom svetle aj ako Isack Hadjar a budúci pilot Alpinu Jack Doohan.

Športový riaditeľ Williamsu a šéf jazdeckej akadémie Sven Smeets v rozhovore pre The Race zhodnotil výkon Franca Colapinta, ktorý v tréningu stratil na Alexa Albona len štyri desatiny. “Keď som videl Franca vo štvrtok, keď prišiel za nami na brífing s inžiniermi, ako pracoval s Loganovým inžinierom, ako zvládol celý týždeň od pondelka rána, tak musím povedať, že si vodil veľmi dobre. Ohromilo nás, aký bol pokojný. Veľmi sa mu darilo a som veľmi spokojný.”

“Odjazdil celý program, všetky procedúry zvládol správne, všetky zmeny, o ktoré sme ho žiadali počas tréningu, nuž a jeho časy bol veľmi dobré vzhľadom na to, že jazdil len na simulátore a v monoposte F1 sedel len v Abú Zabí,” podotkol Smeets.

Reportér Scott Mitchell-Malm pozoroval Colapintovu jazdu a zhodnotil, že sa nielen svojimi časmi v porovnaní s tímovým kolegom prezentoval lepšie (strata 0,429 sekundy) ako Jack Doohan proti Estebanovi Oconovi (strata 0,761s) či Oliver Bearman proti Nicovi Hülkenbergovi (strata 0,454s). Porovnávať časy Isacka Hadjara s časmi Maxa Verstappena by zrejme nebolo celkom fér, no “za volantom pôsobil oveľa proaktívnejšie a sebavedomejšie ako Isack Hadjar — líder šampionátu F2 po Silverstone — v Red Bulle Sergia Péreza”.

Malm poznamenal, že Hadjarova chýbajúca sebadôvera poukázala na to, ako pilota F2 môže vydesiť monopost Formuly 1. “Colapinto však vôbec nepôsobil roztrasene. Na Albona mu chýbalo veľmi málo; pár desatín pri brzdení v Brooklands; menšie ubratie plynu cez Copse, kde Albon šiel na plný plyn; jemné spomalenie cez Stowe a opäť o trochu väčšia rezerva pri brzdení a na plyne cez posledný úsek.”

Pri takom obrovskom rozdiele v skúsenostiach je to pochopiteľné. Colapinto však nejazdil opatrne. “Keď sedel za volantom, útočil a najmä v rýchlych sekciách sa do auta opieral. Ba čo viac, začal na slušnej úrovni len sekundu od Albona a dobre reagoval na spätnú väzbu tímu.”

Smeets bol s jeho progresom v skrátenom 45-minútovom tréningu — pre červené vlajky — spokojný. “Sme veľmi spokojní s tým, ako začal tréning a ako ho ukončil. Celý čas sa zlepšoval, každým ostrým kolom a na konci aj v pretekovom stinte. Zvládol to veľmi dobre.”

Pozitívne môžeme vnímať aj fakt, že Colapinto mal dostatočné rezervy na to, aby rozsiahlo komunikoval so svojím inžinierom. Keď ho prerušil, aby ho informoval o premávke, argentínsky pilot plynule nadviazal na predchádzajúcu tému, čo značí, že jazdou v kokpite nebol zamestnaný až príliš. Smeets skonštatoval, že jeho reakcie mohli byť aj o čosi stručnejšie, no to príde so skúsenosťami.

Aj tento voľný tréning Jamesa Vowlesa presvedčil, že dať šancu Colapintovi bude perspektívnejšie ako napríklad Mickovi Schumacherovi. “Viem, že Franco má rýchlosť, obrovský potenciál a teším sa, keď uvidím, čo dokáže vo Formule 1.”

A hoci Williams sa zatiaľ so Sargeantom lúči, určite to nie je v zlom, ubezpečil britský inžinier. “Je to bezpochyby nesmierne tvrdé k Loganovi, ktorý počas svojho pôsobenia vo Williamse šiel naplno, a my mu chceme poďakovať za jeho tvrdú prácu a pozitívny prístup. Logan je aj naďalej talentovaným jazdcom a do budúcna ho budeme podporovať v jeho pretekárskej kariére.”

Súvisiace články

Diskusia