logo F1online.skF1online.sk

Zamestnanci vo Viry sa búria, de Mea a spol. obvinili zo zrady

Esteban Ocon
© Marián Chytka/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 8. 2024

V Renaulte sa určite snažili urobiť všetko, aby to utajili čo najdlhšie a zabránili odborom vstúpiť do obchodných záležitostí. Skôr či neskôr by však vyplávali na povrch plány na uzavretie motorového oddelenia a nákup pohonných jednotiek od konkurenčného tímu. Vzhľadom na francúzsku firemnú kultúru nasledovalo očakávané – do celej veci sa vložili odbory.

Zástupcovia zamestnancov na motorovom oddelení vo Viry-Châtillon volajú po zvrátení plánov na premenu Alpinu na zákaznícky tím a dokonca obvinili svojho zamestnávateľa zo „zrady“. Konečné rozhodnutie zatiaľ nepadlo a podľa medializovaných informácií sa chystá na 30. septembra. Momentálne prebieha niečo ako audit, ktorého cieľom je vytýčiť možnosti, ako premeniť Viry z motorového oddelenia pre potreby F1 na technologické centrum, čím by sa zachovali pracovné miesta.

Súčasní zamestnanci však už podľa medializovaných informácií otvorene vyjadrili svoje znepokojenie prezidentovi Renaultu Lucovi de Meovi. Zašli ešte ďalej a ich list pristál aj na stole renomovaného portálu Motorsport.com. „Vedenie skupiny Renault v roku 2026 plánuje zastaviť program vo Viry a radšej bude odoberať zákaznícke motory – pravdepodobne od Mercedesu,“ cituje zo stanoviska britský portál.

„Dôvodom je významné zníženie nákladov zo 120 miliónov dolárov na 17 miliónov dolárov za nákup pohonných jednotiek. Nerozumieme, čo ospravedlňuje zabitie celej elitnej entity vo Viry-Châtillon, zradu jej legendy a jej DNA tým, že sa do nášho monopostu F1 Alpine transplantuje srdce Mercedesu,“ uvádzajú emotívne zástupcovia zamestnancov.

„Oznámenie o ukončení vývoja a výroby francúzskych pohonných jednotiek pre Formulu 1 je nepochopiteľné. Nemôžeme akceptovať, že Alpine a skupina Renault poškodzujú svoj imidž. Preto žiadame pána de Mea a jeho predstavenstvo, aby zvrátili toto rozhodnutie,“ hlási stanovisko.

Zamestnanci sa pritom pochválili svojimi úspechmi pri vývoji motora na rok 2026, ktorý by teraz mal skončiť celý v koši. Vzhľadom na nedostatočný výkon a spoľahlivosť súčasnej pohonnej jednotky Renault existujú minimálne záruky, že nový motor prinesie aspoň čiastkové úspechy. Odbory si však veria.

„Preskúmali sme viac ako stovku konceptov, z ktorých takmer tretina ukázala na dynamometri vysokú výkonnosť a mala by sa objaviť v budúcom motore s označením AR26. Naštartovanie nového motora bolo naplánované na konci prvého polroka 2024,“ tvrdia zamestnanci Alpinu.

„Dňa 26. júna 2024 vykonal RE26A, označenie pre prvú ‚továrenskú‘ verziu motora AR26, prvý test na dynamometri číslo 6 vo Viry, takže došlo k splneniu plánovaného termínu. Na tomto prvom motore ešte chýba takmer tretina plánovaných koncepcií, ktoré boli predtým otestované, a ich nasadenie je plánované do konca roka 2024. Prvé výsledky testov sú však sľubné,“ odkazujú zástupcovia zamestnancov.

Podľa ich stanoviska prekročil motor pri prvom nasadení výkon 400 kilowattov, čo je blízko k cieľu, ktorý si tím stanovil na prvé preteky sezóny 2026. Netrpel vraj žiadnymi vážnejšími problémami so spoľahlivosťou a dosiahol účinnosť 48 percent. Okrem toho je vraj o 12 percent menší než súčasná pohonná jednotka Renault, čo otvára „veľký priestor“ pre integráciu do šasi a vývoj aerodynamiky.

A čo viac, zamestnanci de Meovi a spol. zrejme neveria, že ich pracovné miesta sa zachovajú a budú preradení do iných projektov. Kapacita továrne je skrátka príliš veľká na presun činnosti do iných motoristických sérii a zároveň nemá kvalifikovanú pracovnú silu na vývoj v oblasti civilnej automobilovej dopravy.

„Plán transformácie továrne, ktorý by mal byť definitívne schválený 30. septembra 2024, pozostáva z presunu zdrojov na iné projekty vedené Alpine Racing (vytrvalostné preteky, Formulu E, zákaznícke preteky, vodíkový pohon, hyperautá atď.), ale tie sú už personálne plne obsadené. Preradenie na inovatívne projekty, ktoré majú priniesť osoh sériovej výrobe, nie sú v tejto chvíli nijak definované. Inovácie v automobilovom sektore sa dnes zameriavajú na chémiu a industrializáciu batérií, ‚softvérovo definované vozidlá‘ a autonómne riadenie. Zamestnanci vo Viry nemajú v týchto oblastiach žiadne zručnosti,“ uvádzajú odbory.

Musíme si ešte pár týždňov počkať, ale nemôžeme sa čudovať, že pre ľudí v továrni je toto čakanie mrazivé. Zamestnanci vraj využili právo požiadať o odborné stanovisko k budúcim plánovaným projektom. Nateraz nepadlo žiadne oficiálne rozhodnutie.

Súvisiace články

Diskusia