logo F1online.skF1online.sk

Bývalý inžinier Mercedesu: Keď Hamilton cíti šancu na víťazstvo, jazdí na 200 percent, ale…

Lewis Hamilton
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala22. 8. 2024

Pokojne aj v rámci jedného mesiaca môžeme na trati vidieť dvoch rôznych Lewisov Hamiltonov. Bývalý inžinier Mercedesu Philipp Brändle konštatuje, že sedemnásobný šampión dokáže jazdiť fenomenálne a podávať 200-percentné výkony, keď cíti šancu na víťazstvo, no keď nebojuje o najvyššie priečky, vraj sa trochu “opúšťa”.

Lewis Hamilton v Silverstone ukončil 945 dní dlhé obdobie bez víťazstva. Na domácej veľkej cene sme videli toho starého dobrého a rozbehnutého Hamiltona, ktorý pre víťazstvo urobil všetko. Bolo to preňho zároveň aj akýmsi znovuzrodením; veď v Belgicku vyhral zas po ďalších veľmi vydarených pretekoch.

Philipp Brändle, ktorý s Lewisom Hamiltonom v Mercedese pracoval ako inžinier aerodynamiky, má však k jeho výkonom isté výhrady: Kiežby rovnako dravo pretekal každú nedeľu a nie len vtedy, keď môže vyhrať. “Jedna vec ho od ostatných odlišuje v pozitívnom aj negatívnom zmysle,” pustil sa do vysvetľovania pre motorsport-total.com.

“Keď vie, že má šancu niečo vyhrať, tak dokáže jazdiť na 200 percent, ale keď má pocit, že auto celkom dobre nefunguje, že nemá šancu vyhrať preteky, tak sa, žiaľ, trochu opustí, čo je škoda. Ak vidí čo i len najmenšiu šancu, jazdí tak dobre ako nikdy a ako nikto iný,” pochválil Hamiltona v jeho zbesilom režime.

Podľa Brändla má Hamilton isté nedostatky v chápaní techniky alebo čítaní dát, no veľmi dobre ich zas kompenzuje skvelým citom pre svoje auto. V tomto smere sa má približovať aj k Michaelovi Schumacherovi, ďalšiemu sedemnásobnému majstrovi sveta.

“Lewisa charakterizuje jeho neskutočný cit pre monopost. Povedal by som, že z hľadiska dáta a technológií asi nie je taký vyzretý ako iní jazdci, napríklad Nico Rosberg a teraz George Russell,” pokračoval Brändle, “ale má neskutočný cit pre auto rovnako, ako mal kedysi Michael Schumacher. Nik iný tak necíti auto, takže ak sa v rýchlosti 320 km/h niekde uvoľní skrutka, okamžite to zacíti.”

Ďalšou silnou stránkou britského pretekára má byť manažment pneumatík. Už sme si zvykli na to, že ak sa vo vysielačke sťažuje na stav svojich gúm, tak o pár desiatok sekúnd začnú pribúdať fialové sektory a najrýchlejšie kolá pretekov.

“Je brutálne, ako dokáže veci posúdiť. On je aj zaklínačom pneumatík. Má cit pre pneumatiky ako nikto iný a dokáže ich senzačne manažovať. Máme nespočetné množstvo príkladov. Jedným z nich je Maďarsko spred pár rokov, keď Red Bull viedol s Maxom. Oni sa rozhodli pre jednu zastávku, nuž Mercedes musel niečo spraviť inak, pretože inak by sa nedostali dopredu,” pripomína VC Maďarska 2019. “Celé preteky Verstappena naháňal, ale nakoniec ho predbehol v poslednej zákrute. To bola presne tá chvíľa, keď opäť ukázal svoju extra triedu.”

Súvisiace články

Diskusia