Malá cena Abú Zabí: F1 uvažuje o zimných pretekoch mladíkov
Majú mladí jazdci z juniorských programov dostatok príležitostí nazbierať skúsenosti potrebné pre Formulu 1? Aj táto otázka sa rozoberá v najvyšších kruhoch kráľovnej motoršportu a objavujú sa aj rôzne návrhy, ako im pomôcť. Najnovšie sa skloňuje možnosť zorganizovania posezónnych pretekov, v ktorých by sa predstavili len mladíci.
Pred pár dňami sme vás informovali o tom, že Formula 1 uvažuje aj o pomerne bláznivom nápade “divokých kariet”. V danej sezóne by podľa tohto návrhu musel každý pilot F1 vopred určený počet súťažných víkendov uvoľniť miesto nejakému juniorovi.
Ak ste nadvihli obočie, nie ste v tom sami. Zatiaľ sa však takéhoto pravidla, ktoré neznie celkom premyslene, nemusíme báť, pretože tento nápad mal byť odložený na neurčito. Podľa portálu The Race však z neho vznikla iná myšlienka, ktorá by mohla splniť svoj účel dokonale.
Uvažuje sa o tom, že mladí jazdci by mohli zbierať skúsenosti v špeciálnych posezónnych pretekoch, do ktorých by mohli nastúpiť len oni. Britský portál informuje, že posezónne preteky mladíkov medzi akcionármi predbežne nachádzajú podporu.
Ako by to celé fungovalo? Špeciálna “malá cena” by bola akýmsi spestrením zimnej prestávky a s najväčšou pravdepodobnosťou by bola spojená s tradičnými posezónnymi testami v Abú Zabí. Mladíci by absolvovali tréning, kvalifikáciu a šprintové preteky, v ktorých by sa mohli ukázať nielen pred svojimi zamestnávateľmi, ale spraviť si aj meno vo svete.
Z fanúšikovského pohľadu by sme boli najradšej, keby sa tieto jazdy uskutočnili v januári a skrátili by nám čakanie na nový ročník, ale z finančných, organizačných a logistických dôvodov to nedáva veľký zmysel. Vzhľadom na to, že všetko vybavenie vrátane jazdcov bude beztak na okruhu Yas Marina, by preteky mohli prebehnúť v týždni po poslednej veľkej cene.
To však nie je ani zďaleka jediná otázka, na ktorú treba nájsť odpoveď. Do hry totiž vstupujú aj také faktory ako rozpočtový strop, alokácie komponentov pohonnej jednotky, zvýšené požiadavky na bezpečnosť neskúsených jazdcov, ale aj vysielacie práva či otázka toho, kto by vlastne mohol do pretekov nastúpiť.
Isté obmedzenie je nutné nastaviť, aby sa predišlo tomu, že tímy na posezónne preteky nasadia platiacich jazdcov bez potrebných kvalít. Na druhej strane však podmienkou účasti nesmie byť ani superlicencia, ktorou disponuje len máloktorý pilot z juniorských šampionátov.
F1 bude musieť nájsť zlatý stred. Teoreticky sa môže odraziť od medzinárodnej licencie úrovne A alebo B, ktoré jazdcov oprávňujú pretekať vo Formule 2 a Formule 3, a istého počtu superlicenčných bodov. Do hry však prichádzajú aj piloti z japonskej Super Formuly či IndyCar.
Je len málo pravdepodobné, že “Malú cenu Abú Zabí” uvidíme už po skončení tejto sezóny. Otázok je totiž stále veľa a odpovedí málo. O čosi reálnejšie to vyzerá s koncom roka 2025, a to z viacerých dôvodov. Okrem toho, že kompetentní by mali oveľa viac času na vyriešenie početných problémových bodov, by posezónne preteky v roku 2025 nemuseli prekážať ani tímom; pred začiatkom novej éry aj tak všetky komponenty putujú takpovediac “do koša”.
Ktorí piloti teda prichádzajú do úvahy? Portál The Race zostavil aj zoznam jazdcov, po ktorých by mohli siahnuť jednotlivé tímy:
Red Bull/RB: Isack Hadjar, Arvid Lindblad, Ajumu Iwasa
Mercedes: Andrea Kimi Antonelli, Frederik Vesti
Ferrari: Ollie Bearman, Robert Švarcman, Dino Beganovic
McLaren: Pato O’Ward, Gabriel Bortoleto, Ryo Hirakawa
Aston Martin: Felipe Drugovich, Jak Crawford
Alpine: Jack Doohan, Victor Martins, Kush Maini
Williams: Franco Colapinto, Zak O’Sullivan, Luke Browning
Sauber: Theo Pourchaire, Zane Maloney
Haas: Pietro Fittipaldi
Ďalší: Paul Aron, Alex Palou, Colton Herta