logo F1online.skF1online.sk

Je Alpine na predaj? Spája sa s Hitechom a kazašským miliardárom

Pierre Gasly
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 8. 2024

Platí vo Formule 1, že keď máš miestenku, môžeš všetko? Michael Andretti neustále počúva, že jeho projekt nie je pre Formulu 1 dosť dobrý, ale Liberty Media zároveň len prihliada, ako sa jedna z jej tradičných továrenských stajní zmenšuje na veľkosť priemerného tímu stredu poľa. Navyše, podľa niektorých je to len začiatok.

Továrenský tím Renaultu patrí k tradičným účastníkom Formuly 1. Pod hlavičkou francúzskej automobilky alebo jej dcérskej spoločnosti Alpine odjazdil už 480 veľkých cien, čo ho v historických tabuľkách radí na piate miesto. Pred ním sú len Ferrari, McLaren, Williams, a Lotus.

Automobilky a továrenské tímy patria k symbolom ekonomickej moci Formuly 1 a keď o nejakú prídete, nie je to pre vás dobrá reklama. Presne to sa však v súčasnosti deje a Alpine začal svoj prerod z továrenskej stajne na zákazníka s motormi Mercedes. Čo s tým urobí Liberty Media? Pravdepodobne nič, keďže nemá žiadnu „páku“. Na jednej strane odmieta Andrettiho ako nedostatočne silný projekt, na druhej je nútená tolerovať prerod továrenského tímu Renaultu na „pojazdný billboard“.

„Myslel som si, že je to fake news. Pre mňa je to veľmi smutný a obrovský šok,“ povedala legenda Renaultu Gérard Larrousse pre Auto Hebdo. Tento muž šéfoval továrenskému tímu ešte v 80. rokoch a dnes ako 84-ročný pán na dôchodku s hrôzou sleduje, čo robia jeho nasledovníci s projektom, ktorý sám pomáhal budovať.

„Pre Renault sme vytvorili výnimočné motorové oddelenie. Nedokážem si predstaviť, že Alpine bude pretekať s motorom Mercedes. Tieto dve značky k sebe ani nepasujú. Alpine predsa musí mať francúzsky motor. Priznám sa, že tomu ani trochu nerozumiem,“ povedal Larrousse.

Nejaké vysvetlenia sa však nájdu. V prvom rade ide o finančné hľadisko, keďže kúpa motora je oveľa lacnejšia ako jeho vývoj, ale bývalý pilot a manažér za tým vidí ešte niečo viac. „Možno by som to pochopil, keby išlo o začiatok konca Renaultu vo Formule 1 a úplného stiahnutia značky zo športu,“ dodal Larrousse.

A presne takéto podozrenie majú mnohí ďalší. O tejto možnosti písal aj nemecký magazín Auto Motor und Sport, ktorý patrí medzi najrenomovanejšie zdroje v padoku. Aj keď vedenie Renaultu odmieta akékoľvek špekulácie o predaji, takéto priznanie by automaticky znamenalo zníženie kúpnej ceny. Je preto viac ako rozumné držať všetko v tajnosti.

Špekuláciám nepomohlo ani angažovanie Oliver Oaksa do pozície bossa Alpinu. Tento muž je totiž dlhoročným šéfom tímu Hitech, ktorý sa usiloval o vstup do Formuly 1 a na východe získal nemalých podporovateľov. Mecenášom jeho tímu bol najprv Dmitrij Mazepin a potom kazašský miliardár kórejského pôvodu Vladimir Kim, ktorý dnes vlastní 25-percentný vlastnícky podiel v Hitechu.

Podľa AMuS-u hľadajú Oakes a Kim cestu do F1 „prostredníctvom Alpinu“, čo vyvoláva podozrenia, že Hitech by mohol kúpiť francúzsky tím. „Alpine doteraz zakaždým popieral, že by bol na predaj, ale všetky signály naznačujú, že tím sa pripravuje na prevzatie,“ uviedol nemecký magazín.

Súvisiace články

Diskusia