Vowles začal lámať Sainza v decembri. Rokovali po nociach a spísali najdlhšiu zmluvu
Zápcha na prestupovom trhu sa konečne uvoľní. Postaral sa o to Carlos Sainz, ktorý sa po dlhých týždňoch rozhodol prestúpiť do Williamsu. Pre Jamesa Vowlesa to bolo obdobie plné ponocovania, nekonečných rozhovorov a pokusov presvedčiť Španiela, že tento projekt stojí za to.
Od roku 2018 to s Williamsom šlo dolu vodou. Po dobrom vstupe do hybridnej turboéry Williams pravidelne získaval pódiá vďaka vynikajúcej pohonnej jednotke Mercedesu, no keď sa ostatní výrobcovia motorov začali doťahovať, odrazilo sa to na výsledkoch. V nasledujúcich šiestich sezónach sa najlepším umiestnením Williamsu v Pohári konštruktérov stala siedma priečka.
Do toho prišiel odchod Williamsovcov a predaj tímu. Až v posledných mesiacoch vedenie rozbehlo snahy s remorkérom obrátiť obrovskú zaoceánsku loď. Reštrukturalizácia vo Formule 1, navyše pod rozpočtovým stropom, je náročný a nákladný projekt na niekoľko rokov. Málokomu sa doň chce ísť, keď sa výsledkov sám nemusí dočkať.
James Vowles v rozhovore pre oficiálny web F1 prezradil, že Carlosa Sainza na to začal pripravovať a lanáriť už na konci minulej sezóny. “Prvýkrát som s jeho rodinou strávil nejaký čas v Abú Zabí. Museli sme ich pustiť zozadu, aby mohli prísť ku mne sa porozprávať [bez povšimnutia]. To bolo prvýkrát, čo som sa rozprával s nimi všetkými a prvýkrát som ich začal spoznávať.”
Boss britskej stajne prezradil, že obe strany sa ocitli na rovnakej vlne, pretože “vyznávajú rodinné hodnoty, ktoré sú veľmi podobné tým mojim”. Na Sainzovcoch si váži úprimnosť, záujem odovzdať na trati všetko “bez politikárčenia”. Cieľom stretnutia bolo podľa Vowlesa poinformovať Carlosa Sainza o ambíciách Williamsu.
V tom čase ešte nikto netušil, že Lewis Hamilton sa stane pilotom Ferrari. “Potom prišli tie správy o Lewisovi, ktoré ma zaskočili a zaskočili aj Carlosa. Začal som teda normálne rokovania. Po celý čas, čo si môžete overiť u Carlosa a povie vám to isté, som mu hovoril len pravdu o tomto projekte, teda to dobré, ale aj to zlé. Boli sme v tom konzistentní od začiatku do konca.”
Carlos Sainz sa na jednej zo štvrtkových tlačoviek nechal počuť, že sa za posledné týždne naučil, že vo Formule 1 sa takmer nikomu nedá veriť. Azda tým narážal na rokovania s Audi a Alpinom. Oba tímy majú očividné problémy, no ktovie, ako svoj projekt predstavili a či im to Sainz bol ochotný zhltnúť po správach, že Alpine chce škrtnúť svoj motorový projekt a Audi muselo vymeniť vedenie.
Španiel však pred týždňom prehlásil, že Seidlov odchod a Binottov príchod do Audi nebude mať na jeho rozhodovanie žiaden vplyv. Zrejme už bol rozhodnutý aj bez tejto poslednej “čerešničky”.
“Ja verím tomuto projektu,” hovorí Vowles. “Opustil som pohodlie Mercedesu a prišiel som sem z dobrého dôvodu. Máme históriu, ktorá z nás robí druhý najúspešnejší tím na rošte. Za týmto projektom máme reálnych investorov, ktorí to myslia vážne. Chcem dosiahnuť úspech a takto ten úspech vyzerá. To isté sa však do takej istej miery nedá povedať o všetkých na štartovom rošte.”
Keď rýchly pilot nestačí
Je otázne, či Carlos Sainz skutočne tak verí plánom Williamsu, alebo si len vybral tú najmenej zlú možnosť. V každom prípade vo Williamse sú zo svojej voľby nadšení. “Nepotreboval som len človeka, ktorý je v aute rýchly, potreboval som lídra. Chcel som, aby všetko okolo neho bolo správne, aby sme sa výkonnostne zlepšovali. Carlos to všetko má. Pozrite sa na každý tím, v ktorom pôsobil, ako na tom boli, keď začínal, a keď končil.”
Sainz mal pri prestupoch buď veľmi šťastnú ruku, alebo zlepšenia tímov s ním priamo súvisia. V Renaulte, McLarene aj vo Ferrari sme mohli sledovať, že čím dlhšie bol Španiel v stajni, tým mala lepšiu formu — z dlhodobého hľadiska.
Vowles by chcel niečo podobné zažiť aj v prípade Williamsu, a preto sa nenechal len tak odmietnuť. “Ani sa nechcem zamýšľať nad tým, koľko nočných stretnutí sme mali v mojej hotelovej izbe. Dlho sme boli hore, veľakrát sme telefonovali a dopriali sme mu priestor, aby o veciach pouvažoval.”
“Veľmi otvorene som sa hlásil k tomu, že ho chcem mať v tíme. Môžete vyzerať ako hrdina, ale aj ako nula. Vedel som to od začiatku, ale chcel som, aby videl, akou je dôležitou súčasťou mojej vízie Williamsu,” pokračuje bývalý stratég Mercedesu, ktorý Španielovi dvoril týždeň čo týždeň. “Keby to dopadlo inak, aj tak by som nič neľutoval. Musíte spraviť maximum pre to, aby ste vo svojej organizácii mali tých správnych ľudí.”
Najdlhší kontrakt
Rokovania boli dlhé, no kontrakt Carlosa Sainza je vraj ešte dlhší. Vowles naznačil, že počtom strán by mohol prepísať aj rekord vo Formule 1. “Povedal som mu, že je najdlhší, a to výrazne! A aby sme mali jasno, Lewisove kontrakty sú komplikované!”
V zmluve je určite množstvo rôznych dodatkov a výstupných klauzúl, no v jednej veci Vowles nechcel ustúpiť. Je ňou dĺžka kontraktu. Sainz nakoniec podpísal na dva roky s možnosťou predĺženia.
“Párkrát za posledné mesiace som povedal, že ak chce prísť len pre peniaze alebo krátkodobo, tak to nebude fungovať ani pre jednu stranu. Toto je riadna púť. Bude to ťažké, ale zato neskutočne to bude stáť za to,” odkazuje Vowles.
Williams nezískal jazdca, ktorý by po celý čas hľadal pootvorené dvere v top tímoch a snažil sa cez ne dostať. Dvojročný kontrakt aj Sainza prinúti vložiť celú svoju energiu do príprav na rok 2026. Spolu s Alexom Albonom na palube vytvoria silný pár. Teraz sú na ťahu inžinieri a Williams, aby skvelej jazdeckej dvojici poskytli rovnako dobrý monopost.
“Toto je veľká vec a veľmi dôležitý odrazový bod do budúcna. Z emocionálneho hľadiska to všetko stálo za to. Je to obrovský míľnik. Pre mňa a pre tím to veľa znamená,” dodáva 45-ročný Brit a prezrádza, ako to vyzeralo v továrni, keď o novinkách informoval svojich ľudí. “Pustili sme video, v ktorom Carlos oznámil tieto správy a prvých 45 sekúnd ste pre tie ovácie, výkriky a potlesk nepočuli ani slovo z toho, čo povedal. Táto reakcia mi hovorí všetko, čo potrebujem vedieť — oni veria v správnosť tohto rozhodnutia rovnako ako ja. Teraz však musíme ukázať jemu, tímu a svetu, že sme na správnej ceste.”