logo F1online.skF1online.sk

Stella o Russellovej stratégii: To chcelo odvahu

George Russell
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2024

Pred Veľkou cenou Belgicka nikto vrátane Pirelli nečakal, že najrýchlejšou bude nakoniec jednozastávková stratégia, pre ktorú sa rozhodol George Russell. Ostatné tímy teraz môžu analyzovať, prečo neprišli na rovnako geniálny ťah. Možno im však chýbala odvaha, ako to naznačil Andrea Stella.

George Russell odjazdil na tvrdých pneumatikách 34 kôl, čo predstavovalo najdlhší stint zo všetkých. Konkurovali mu len Lance Stroll (32 kôl) a Fernando Alonso (31 kôl). Zatiaľ čo Aston Martin si však hmotnosť monopostu vypočítal správne, v Mercedese s tým mali problém a nakoniec prišla diskvalifikácia. To však nič nemení na fakte, že stratégia bola ukážková.

Potvrdil to aj priebeh pretekov Landa Norrisa. Britský jazdec najskôr natiahol prvý stint, keďže stratégom McLarenu bolo jasné, že pred undercutom Maxa Verstappena sa už neubránia. Trochu nečakaná však bola Norrisova zastávka v 29. kole, teda len o jedno kolo po Verstappenovi. McLaren si týmto krokom celkom zmazal štvorkolovú výhodu gúm, ktorú si vypracoval neskorším pitstopom.

Ak nakoniec George Russell dokázal dôjsť do cieľa na tvrdej zmesi, Landovi Norrisovi by sa to malo podariť tiež. V druhom stinte mal totiž obuté o päť kôl čerstvejšie pneumatiky. McLaren však nebol taký sebavedomý.

Lando Norris sa po poslednej zastávke držal za Maxom Verstappenom. Obaja sa však na Georgea Russella doťahovali len pozvoľna.

“Miera opotrebovania pneumatík bola nižšia, než sa očakávalo, a predbiehanie zas bolo náročnejšie. Preto sa dostala do hry jednozastávková stratégia,” hovorí šéf McLarenu Andrea Stella, ktorý nad taktikou Mercedesu len uznanlivo pokýval hlavou.

“To chcelo kus odvahy,” sňal klobúk. “Russell, ktorý bol za Piastrim, mal asi menej čo stratiť. Bol teda lepšie motivovaný to spraviť a zafungovalo to. Mercedes s Russellom odviedli dobrú robotu, že to takto zvládli.”

Bol to však dosť prekvapivý priebeh. Teplota trate sa pohybovala na úrovni 43 °C, čo je asi o desať stupňov viac ako v Maďarsku. Napriek tomu sa strieborné šípy s pneumatikami vôbec netrápili a opotrebovanie bolo nižšie. Takýto paradox sa dal len ťažko predvídať.

Norris nakoniec už nikoho nepredbehol. Do cieľa sa doviezol za Maxom Verstappenom, s ktorým dobehli Charlesa Leclerca, no poradiť si s ním nedokázali. “Pre dva faktory, ktoré som spomenul, bolo náročné získať späť stratené pozície,” pripomenul nižšiu degradáciu a neľahké predbiehanie Stella. “Aj tak je to veľmi pozitívny výsledok, ďalšie pódium pre McLaren a silný záver prvej časti sezóny.”

Oscar Piastri dorazil do cieľa na treťom mieste a ešte si o jednu priečku polepšil. Keby predbehol Lewisa Hamiltona, po diskvalifikácii by vyhral. V McLarene očakávali, že sa mu podarí zaútočiť aspoň na jeden z Mercedesov a súboj vyhrať.

“Čakali sme, že Lewis by mohol predbehnúť Georgea a George by bol potom ľahší cieľ. Napriek starým gumám však odviedol skvelú robotu, že sa udržal na čele,” pochválil Russella. “My sme však s našimi jazdcami spokojní. Oscar dal do toho všetko a predviedol veľmi útočné preteky. Lando, žiaľ, stratil pozície na štarte. Bola to väčšia strata, než sme si mysleli po pár kolách.”

Súvisiace články

Diskusia