Wolff sa ospravedlnil Russellovi a naznačil, v čom bol problém
George Russell v nedeľu spravil všetko správne. Odjazdil vynikajúce preteky, navrhol si víťaznú stratégiu a v závere odrazil útok Lewisa Hamiltona. Víťazom sa však aj tak nestal. Toto Wolff sa mu ospravedlňuje za zlyhanie tímu, ktorý sa pri príprave monopostu pomýlil, a tak po skončení pretekov nesplnil technické pravidlá.
Monopost Georgea Russella nakoniec nedodržal hmotnostný limit, ktorý je stanovený na 798 kilogramov. Mercedesu W15 chýbalo 1,5 kg, za čo teoreticky mohla byť zodpovedná stratégia. Jednozastávková taktika opotrebovala tvrdé pneumatiky takpovediac “na kosť”, a tie nakoniec neboli dostatočne ťažké.
Kompletné štyri kolesá s obutými novými slikmi vážia 47 kilogramov, pričom počas jazdy z nich postupne “ubúda”. Na trati sa tvoria známe hrčky, ktoré na konci pretekov piloti zbierajú. Nevedno, koľko presne George Russell stratil gramov tým, že nešiel na jeden, ale na dva pitstopy, no Christian Horner z Red Bullu naznačil, že tu by mohol byť pes zakopaný.
“Áno, určite. Som si istý, že tým by ste stratili viac ako jedno kilo gumy,” poznamenal Christian Horner na margo rozdielu v hmotnosti pneumatík, ak sa pilot rozhodne pre jeden alebo dva pitstopy. “Sú to veľmi smutné správy pre Georgea, ale bola to chyba v ich výpočtoch.”
Toto Wolff po pretekoch skonštatoval, že táto chyba sa “ničím nedá ospravedlniť” a tiež poukázal na podobný dôvod ako šéf Red Bullu. “Pri jednej zastávke očakávate stratu gumy, ale to nie je ospravedlnenie. Ak komisári rozhodnú, že to bolo porušenie pravidiel, tak to tak bolo a my sa ako tím musíme z toho poučiť.”
“George si z dnešného dňa môže odniesť pozitíva, ale pre jazdca je to obrovská rana, keď útočí na víťazstvá a pravdepodobne mu bude zobraté,” hovoril ešte pred oficiálnym verdiktom komisárov. “Ale on toho vyhrá ešte veľa.”
Potenciálna chyba vo výpočte sa však mohla objaviť aj v dôsledku toho, že v sobotu sa jazdilo na gumách do prechodných podmienok. Tie majú aj dezén a sú ťažšie ako sliky. Ak Mercedes nechtiac rátal s intermediálkami namiesto slikov, rozdiel mohol byť na svete. V tom prípade by však nemusel prejsť kontrolou ani monopost Lewisa Hamiltona…
Teoreticky mohlo Russella zachrániť, keby sa v Belgicku jazdilo aj dojazdové kolo. Na to však pravidlá nehľadia. “Hmotnosť monopostu bez paliva nesmie v žiadnom momente súťaže klesnúť pod 798 kilogramov,” píše sa v článku 4.1, za ktorý bol Russell diskvalikovaný. Týka sa to teda aj posledného kola pretekov ešte pred dojazdom do boxov.
Hypoteticky sa navyše môže stať, že preteky budú ukončené v predposlednom kole pretekov a napríklad pre nepriazeň počasia už nebudú reštartované. Alebo Russellovi zlyhá pohonná jednotka hneď po šachovnicovej vlajke. Možností, čo by sa mohlo stať, je veľa, ale jedno je isté: V tom prípade by Russell aj tak nemal šancu nazbierať dodatočné hrčky gumy. Inžinieri sa preto na ne nesmú spoliehať, čo jasne poukazuje na problém: Chyba je na strane výpočtov tímu, nie toho, že v dojazdovom kole nezbieral hrčky.
“Diskvalifikáciu musíme prijať chlapsky. Je jasné, že sme spravili chybu a potrebujeme sa z nej poučiť. Prehodnotíme, čo sa stalo a pochopíme, kde sa to pokazilo. Prísť o double je frustrujúce a môžeme sa len ospravedlniť Georgeovi, ktorý odjazdil veľmi silné preteky,” pochválil svojho jazdca Wolff. “Samozrejme, Lewis je povýšený na prvé miesto. Bol najrýchlejším mužom na dvojzastávkovej stratégii a je z neho zaslúžený víťaz.”
“Aj napriek diskvalifikácii mal tento víkend množstvo pozitív. Mali sme auto, ktoré na dvoch rôznych stratégiách udávalo latku. Pred pár mesiacmi by to bolo nepredstaviteľné. Na letnú prestávku odchádzame s tromi víťazstvami z posledných štyroch pretekov. Po odstávke tovární sa vrátime revitalizovaní a s cieľom pokračovať na tejto pozitívnej trajektórii,” doplnil.