logo F1online.skF1online.sk

Kto je dnes favorit? McLaren ukazuje na Verstappena, Verstappen na McLaren

Max Verstappen
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala28. 7. 2024

Max Verstappen dnes síce nebude štartovať z prvého radu, ba ani blízko McLarenu, no ani po štarte z jedenásteho miesta ho nemožno odpisovať. McLaren ho dokonca považuje za najväčšieho favorita na víťazstvo, zatiaľ čo on avizuje, že ním bude McLaren.

Keby Max Verstappen nedostal penalizáciu za výmenu spaľovacieho motora, po suverénnom kvalifikačnom výkone by sme očakávali jeho víťazstvo. Trest, ktorý ho odsúva na jedenástu pozíciu, však všetko pekne zamotal, a to oveľa viac ako pred rokom, keď sa s dominantným autom rýchlo predral dopredu a nakoniec vyhral.

“Max je určite hrozba. Je nesmierne rýchly na suchu a veľmi rýchly na vode. Vedeli sme, že na tomto type okruhu Red Bull zrejme bude mať nad nami navrch,” hovorí šéf McLarenu Andrea Stella, ktorého slová korešpondujú s vyjadrením Georgea Russella — Brit vyhlásil, že Red Bull je z celej sezóny absolútne najsilnejší na Red Bull Ringu a Spa-Francorchamps. Tieto okruhy mu vyhovujú najviac a platí to už roky.

V McLarene sa o tom presvedčili v sobotu, ale aj počas prvých dvoch tréningov. “Myslím si, že na vode sa to potvrdilo a do istej miery aj v piatok v suchých podmienkach. On zostáva favoritom na víťazstvo, aj keď neštartuje z prvej desiatky.”

Lando Norris tiež vystríha pred Maxom Verstappenom. “Celý víkend bol jasne najrýchlejší. Aj v druhom tréningu, len nevytočili motor a my áno. Vzhľadom na to, že sme pred nimi boli len o dve desatiny, mali toho v rukáve oveľa viac. Na sto percent sa rýchlo bude predierať cez pole. Určite sa v istej fáze stane pre nás hrozbou.”

Vzhľadom na to, že Spa-Francorchamps je taký dlhý okruh, sme v piatok nevideli príliš dlhé pretekové simulácie, no pár kôl predsa len všetci odjazdili. Na stredne tvrdých pneumatikách sa v najlepšej forme ukazoval Oscar Piastri s priemerom 1:49,2 o desatinku pred Verstappenom. Ak Red Bull skutočne v piatok šetril pohonnú jednotku, poradie tejto dvojice sa v nedeľu môže vymeniť.

Nasledujúce grafy z druhého tréningu si môžete vytvoriť aj sami (vrátane ostatných jazdcov) na tomto odkaze. Stačí si v tabuľke s časmi vyklikať požadované kolá a grafy sa vytvoria automaticky.

Prehľad pretekovej simulácie na stredných pneumatikách – priemer je zvýraznený ružovou (PIA 1:49,2 — VER 1:49,3 — SAI 1:49,8 — PER 1:50,2).
Prehľad stintov pretekovej simulácie podľa veku pneumatík (vo vertikálnej línii sú časy s totožne starými pneumatikami)

Na mäkkých pneumatikách bol rozdiel medzi spomínanou dvojicou viac ako dve desatiny, no červené gumy v nedeľu zrejme neuvidíme. Zaujímavé by bolo porovnanie na tvrdej zmesi, ale na nej len Max Verstappen odjazdil tri kolá s priemerom 1:48,8.

Prehľad pretekovej simulácie na mäkkých pneumatikách – priemer je zvýraznený ružovou (NOR 1:49,3 — PIA 1:47,6 — VER 1:47,8 — LEC 1:50,0).
Prehľad stintov pretekovej simulácie podľa veku pneumatík (vo vertikálnej línii sú časy s totožne starými pneumatikami)

Jazdy Maxa Verstappena z piatka však nemôžeme brať smrteľne vážne a realita bude azda vyzerať o čosi lepšie. V druhom tréningu totiž skúšal nastavenie na menší prítlak, ktorého sa následne vzdal. “V prvom tréningu som sa s tým krídlom cítil o čosi sebavedomejšie a komfortnejšie. Dúfam, že to bude platiť aj v nedeľu. Bude teplejšie, takže auto sa bude viac šmýkať. Dúfam, že toto bude pre mňa výhodnejšie.”

“McLaren však jazdí s veľmi štíhlym krídlo ma zdá sa, že im to funguje, no mne to nešlo. Máme teda trochu rozdielnu stratégiu,” podotkol obhajca titulu.

Holanďan však verí, že v nedeľu bude najdôležitejšie držať pri živote pneumatiky. DRS je dostatočne silné na to, aby sa mu darilo predbiehať aj s takto nastaveným monopostom, no len za predpokladu, že v technických úsekoch sa dokáže držať súpera.

“Jazdíme s väčším množstvom prítlaku, čo v sobotu bolo dobré. Rýchlosť na jedno kolo je dôležitá, ale ešte dôležitejšie je byť šetrný k pneumatikám v pretekoch,” pripomenul rodák z neďalekého Hasseltu. “Mám pocit, že na posledných kvalifikáciách to bolo pomerne tesné, aj keď som nebol celkom spokojný s autom alebo jeho vyvážením. V pretekoch sa však objavili väčšie rozdiely. Pre mňa bude dôležité dobre narábať s pneumatikami a byť konkurencieschopný.”

Verstappen favorizuje McLaren. “V piatok mali veľmi silné dlhé jazdy, pôsobili dojmom, že sú na tom komfortne. Začínajú o čosi viac pozadu, ale sú takí rýchli, že veľmi rýchlo budú útočiť na čelo,” avizuje útok na Sergia Péreza a Charlesa Leclerca. “Všetko to bude závisieť aj od môjho prvého kola, no bol by som spokojný už aj s tým, keby som sa vyrovnal ich pretekovému tempu.”

“Som tiež na iných pneumatikách, takže neviem, ako to dopadne. Väčšina tímov má dve nové tvrdé sady, my ich nemáme. Neviem, či je to dobré, no uvidíme zajtra. Rozhodne to však bude o minimalizácií škôd,” brzdí očakávania pilot Red Bullu.

Súvisiace články

Diskusia