logo F1online.skF1online.sk

Stella: Neskôr si možno vyberieme tímovú jednotku

Lando Norris a Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala25. 7. 2024

McLaren sa ani po Veľkej cene Maďarska nehodlá zmeniť svoj prístup k tímovej réžii a uprednostňovaniu jedného jazdca pred druhým. Šéf tímu Andrea Stella avizuje, že k určeniu tímovej jednotky môže dôjsť až v neskoršej časti sezóny v závislosti od toho, či bude mať niektorý jeho jazdec šancu na zisk titulu.

Pre tímy je stále najdôležitejší konštruktérsky šampionát, v ktorom to má McLaren rozohrané veľmi dobre. Ak budú Oscar Piastri a Lando Norris spolupracovať a Red Bull nevymení Sergia Péreza, tak papájoví majú pomerne veľkú šancu tento titul získať.

V jazdeckom šampionáte má Lando Norris stratu 76 bodov, čo je ekvivalentom troch pretekových víťazstiev. Túto stratu už nebude vôbec jednoduché dohnať, no ak by McLaren určil Landa Norrisa za jasnú tímovú jednotku, šance by tým výrazne navýšil.

“S Oscarom a Landom máme šťastie, že nemusíme rozhodovať o tom, kto bude tímovou jednotkou,” potešil sa šéf tímu Andrea Stella. Piastri s Norrisom totiž vedia spolupracovať a v konečnom dôsledku aj prepustiť pozíciu, ak tím o to jedného z nich požiada. “Niektorým ľuďom vrátane mňa to zjednodušuje veci. Niečo také totiž frustruje celý tím, ničí ambície a náš štýl pretekania, ktorý je hlboko v našich princípoch.”

“My pretekáme férovo a ak jeden z našich dvoch jazdcov získa výsledok vlastným pričinením, tak ho budeme chrániť. Možno ak na posledných pár pretekoch bude z hľadiska šampionátu silný záujem v prospech jedného alebo druhého, tak túto politiku môžeme prehodnotiť,” avizuje taliansky manažér.

V každom prípade Lando Norris práve prišiel o sedem dôležitých bodov. V súboji s Maxom Verstappenom je každý jeden veľmi cenný. Ak sa budú piloti McLarenu navzájom brať o body, do konca sezóny sa ich môže nahromadiť toľko, že rozhodnú o víťazovi šampionátu.

Na druhej strane však tímová réžia nebýva veľmi populárna. Ako fanúšikovia chceme vidieť čistokrvné pretekanie, nie divadelné predstavenie s vopred známym víťazom. Otázka, či staviť na tímovú réžiu, nemá správnu odpoveď.

Stella verí, že táto politika rovnosti šancí jazdcov motivuje k tomu, aby si pomáhali. “Očakávam, že jeden pilot príde za mnou a povie mi: Ak budete potrebovať moju pomoc v prospech toho druhého, pretože bojuje o šampionát, tak som k dispozícii. Ak dni, akým bola nedeľa, manažujete takto férovo, tak si pestujete tieto princípy. Môže to médiám poskytnúť možnosť materiálu na špekulácie, čo je fér. Také je pretekanie.”

“Pravdupovediac som si však takéto týždne ako divák a fanúšik užíval, aj keď som nebol vo Formule 1. Prosím vás však, uznajte, že čo sme spravili v nedeľu, bolo férové. Chcem, aby si to uvedomil aj celý McLaren a dúfam, že aj naši fanúšikovia,” pokračoval šéf stajne.

Lando Norris však v konečnom dôsledku musel len napraviť chybu tímu. Nebola to jeho vina, že McLaren unáhlene povolal do boxov najskôr jeho, hoci mal dostatok času to urobiť v správnom poradí bez toho, aby sa vystavil hrozbe zo strany Lewisa Hamiltona.

Keby bol na Norrisovom mieste Schumacher, Vettel alebo Hamilton, ktovie, či by príkaz tímu uposlúchli. Jeho pretekový inžinier sa však spoliehal aj na to, čo si “každú nedeľu ráno” hovoria na predpretekovom brífingu.

“Pred každými pretekmi máme debatu s našimi jazdcami. Diskutujeme o pretekárskych princípoch, pretože je veľmi ťažké zmanažovať preteky F1, ak sa bavíte len o pravidlách ako ‘auto vpredu má prednosť pri pitstope’,” vysvetľuje Stella. “V tom prípade riskujete, že sa zaženiete problémom do náruče. Obaja jazdci by sa zúfalo snažili byť po prvej zákrute na čele, pretože chcú mať prioritu.”

Okrem toho v niektorých vypätých situáciách je potrebné uprednostniť jazdca vzadu, ak ho niekto ohrozuje skorou zastávkou v boxoch. “Bavíme sa o princípoch a o pretekaní. Jedným princípom je, že tím je na prvom mieste. Ak to v tejto veci zbabrete, nemôžete byť súčasťou McLarenu.”

Súvisiace články

Diskusia