logo F1online.sk

Ešte včera večer by tomu asi nikto v McLarene neveril…

Carlos Sainz
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl15. 11. 2020

Skvelé preteky pre McLaren. Manévre Carlosa Sainza či skvelá stíhacia jazda Landa Norrisa zdvíhali zo sedadiel nielen fanúšikov tradičnej britskej stajne. Zo spočiatku mizerného víkendu sa vykľuli bodovo tretie najlepšie preteky McLarenu v sezóne!

Len v Rakúsku a na Monze získali „papájoví“ viac bodov než v Istanbule. Z Turecka si vezú 15 bodov, ktoré sú životne dôležité pre Pohár konštruktérov. McLaren získal len o päť bodov menej než Racing Point, naopak, o 14 bodov viac než aktuálne piaty Renault. A práve v posledných týždňoch sa zdalo, že Renault začína mať v tejto bitke navrch…

Carlos Sainz mal od rána dobrý pocit. „V kvalifikácii som sa cítil bezmocný. Jednoducho som nemal grip. Spolu s inžiniermi sme však prišli na niekoľko vecí, ktoré mali pomôcť zahriať pneumatiky a dostať ich do pracovného okna. Vďaka tomu som do pretekov vstupoval s pozitívnym nastavením. Konečne som mal šancu ukázať ako viem jazdiť na vode,“ usmieval sa španielsky pretekár, ktorý predviedol niekoľko fantastických manévrov.

Po druhom Sainzovom pitstope, keď prezul na čerstvé intermediálky, mu inžinier Tom Stallard odkázal, že vpredu sa začína párty, do ktorej by sa mal zapojiť. Španiel si vzal jeho slová k srdcu. V záverečnej sekcii trate sa najprv dostal cez Strolla a potom pekným, agresívnym manévrom, aj pred Albona. Razom poskočil na piate miesto a v závere dokonca atakoval minimálne štvrtú priečku, keď cieľovú čiaru preťal doslova pár centimetrov za Charlesom Leclercom.

„V závere to bol poriadny triler. Snažili sme sa nájsť balans medzi rýchlosťou a manažmentom pneumatík. Jedna vec je ísť rýchlo, druhá prísť do cieľa. Nechcel som úplne zničiť pneumatiky. Nakoniec som minul pódium o dve či tri sekundy, ale to nevadí. Dnešné preteky som si užil. A keďže som štartoval ako pätnásty, rozhodne nemôžem byť sklamaný z konečného piateho miesta,“ doplnil Carlos Sainz.

Lando Norris síce štartoval o jedno miesto vyššie než tímový kolega, na štarte však pretočil kolesá a prepadol sa takmer na úplný chvost štartového poľa. Prácne sa musel prebojovať smerom nahor. Tiež predviedol niekoľko pekných manévrov – v záverečnej zákrute si tvrdo poradil s Russellom, dal si pozor aj pri súboji s Magnussenom a vo finálnej fáze pretekov predbehol aj Ricciarda a Strolla. Jeho ôsme miesto je o to cennejšie, že za sebou nechal priamych konkurentov McLarenu. A ako príjemný bonus získal Lando extra bod za najrýchlejšie kolo. McLaren si najrýchlejšie kolo pretekov pripísal už tretíkrát v sezóne (predtým Norris v Rakúsku a Sainz o týždeň neskôr na VC Štajerska).

„Dopadlo to dobre, no začalo to zle. Čiže preteky plné kontrastov. Štart bol asi môj najhorší minimálne v rámci kariéry v F1. Avšak vždy, keď sme mali čistý vzduch, sme mali aj dobrú rýchlosť. Len bolo ťažké dostať sa do čistého vzduchu, vyžadovalo si to veľa trpezlivosti. Na konci však môžeme byť spokojní,“ povedal Lando Norris po pretekoch. Pri predbehnutí Strolla, ktorý mu mimochodom pokazil preteky v Portimau, si dokonca do vysielačky radostne zakričal. „Manéver na Strolla však nebol taký dobrý, veď on urobil chybu (úsmev). Tešil som sa, že som pred ním, lebo je to jeden z našich priamych súperov v Pohári konštruktérov. Pri predbiehaní to dnes bolo o miere risku. Mimo ideálnej stopy to bolo trochu ako na ľade. Dnes som však prijal mieru rizika a prišiel som do cieľa ôsmy, takže fajn.“

Kým kvalifikácia McLarenu strategicky nevyšla, v pretekoch tím išiel ako hodinky. Tím urobil správne strategické rozhodnutia a výbornú prácu odviedli aj mechanici v boxoch. Uvažoval britský tím o nasadení slikov? „Sliky neboli reálnou alternatívou. Na tomto povrchu boli intermediálky lepšie než sliky, pretože ich operačné okno je pri nižšej teplote, navyše boli veľmi mäkké. A posledná zákruta bola stále veľmi mokrá. V iných sekciách sme však boli na intermediálkach rýchlejší než v piatok na suchu na slikoch. Bolo zaujímavé, že Lewis či Pérez zvládli na jednej sade takmer celé preteky. My sme zastavili dvakrát, nechceli sme pneumatiky úplne zabiť. Stratégia sa nám vyplatila,“ doplnil mladý Brit.

Tri preteky pred koncom sezóny je v intenzívnej bitke o treti miesto v Pohári konštruktérov všetko otvorené a najmä, McLaren je po Turecku stále v hre. Je štvrtý s päťbodovým mankom na Racing Point a 14-bodovým náskokom na piaty Renault. Nesmieme zabudnúť ani na piate Ferrari, ktoré na McLaren stráca 19 bodov. „Ak by ste včera večer povedali, že preteky takto dopadnú, tak by tomu nikto neveril. Vyhli sme sa problémom. Po dnešku môžeme byť šťastní,“ uzavrel Lando Norris.

Výkonný riaditeľ tímu komentoval silné preteky nasledovne: „Som hrdý na našich fantastických jazdcov a celý tím. Toto je charakter,“ odkázal Zak Brown cez sociálnu sieť.