logo F1online.skF1online.sk

Novú podlahu dostal v Silverstone len Verstappen, patril mu aj náhradný kus

Sergio Pérez
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 7. 2024

V Silverstone sa vyostrila situácia v Red Bulle. Tento tím bojuje o svoje udržanie na čele konštruktérskeho poradia, aj keď je to boj tak trochu s jednou rukou za chrbtom. Bodové zisky Sergia Péreza sú totiž horšie než tie Nica Hülkenberga. Mexický pretekár pôsobí rezignovane, zlomene a smutne. Drobná epizódka z britskej GP pritom dokazuje, aké ťažké to v skutočnosti má tímový kolega Maxa Verstappena.

Pamätníci si možno ešte spomenú na preteky v Silverstone v roku 2010. Red Bull vtedy pripravil len jeden kus nového predného krídla, ktorý pristál v garáži Sebastiana Vettela, kým Mark Webber jazdil so starým. Nespokojný Austrálčan sa následne pustil do svojho tímu a na trati potom aj do Vettela. Webber sa po štarte z druhého miesta dostal v prvej zákrute cez tímového kolegu a nakoniec vyhral. Vo vysielačke po pretekoch ironicky poznamenal: „Na tímovú dvojku to nie je najhoršie.“

Red Bull sa dlhé roky pýšil svojou politikou rovnakého zaobchádzania. Obaja jazdci majú rovnaké príležitosti, hrdili sa Christian Horner a svojho času aj Dietrich Mateschitz. Ako to však býva v každom tíme F1, je to poriadny nezmysel. Zakaždým nájdete rozdiely, či už ide o malé drobnosti, alebo viditeľné znaky rozdielneho zaobchádzania. Rozdiel je „len“ v ich miere.

Dobrým príkladom je aj uplynulá britská GP, ktorá poskytla perfektný dôkaz, že aj keď sú si všetky zvieratá rovné, niektoré sú rovnejšie. Samozrejme, o výkonoch Sergia Péreza by sme mohli písať donekonečna a akékoľvek favorizovanie Maxa Verstappena je absolútne pochopiteľné a dôvodné. Na druhej strane ide o dobrý príklad zo života tímovej dvojky holandského šampióna.

Drobné vylepšenia podlahy

Red Bull nasadil v Silverstone drobné upgrady svojho monopostu. Tím stále čaká na nejaké zásadnejšie úpravy RB20, ale postupne naň pridáva malé vylepšenia. Dobrým príkladom je aj britská GP. V oficiálnom dokumente FIA sa uvádza, že inžinieri okolo odchádzajúceho hlavného technického riaditeľa Adriana Neweyho vylepšili podlahu. Nejde o nejaké obrovské zmeny, skôr drobné úpravy, ktoré však stále mali vplyv na výkonnosť, čo tím aj priznal.

Samotný víkend prebiehal podľa dobre známeho scenára – Max Verstappen v boji o víťazstvo, Sergio Pérez v boji o postup do Q3. Mexický pretekár to však pokazil ešte viac než obvykle, keď v prípravnom kole v prvej časti kvalifikácie skončil v štrku. Nedeľné preteky priniesli po nevydarenej stratégii ďalšie sklamanie.

Pérez čelil nepríjemným otázkam a nijak neskrýval, že víkend bol „katastrofou“. Britská GP však okrem špekulácií o jeho definitívnom odchode priniesla ďalší zaujímavý príbeh. „Snažíme sa nájsť riešenia a myslím si, že robíme dobré pokroky,“ povedal ako obvykle optimistický Pérez, ktorého cituje RaceFans. „Čakáme na odomknutie pár desatín, ktoré by nám výrazne uľahčili život a vrátili nás späť tam, kde sme boli začiatkom roka.“

Verstappen dostal dva kusy novej podlahy, nie jednu

Pozornému oku novinárov však neuniklo, že Mexičan jazdí so starou špecifikáciou podlahy. Tento „minimálny upgrade“, ako ho nazval boss stajne Christian Horner, dostal len Max Verstappen, kým Sergio Pérez by mal nasledovať v Maďarsku. Nový kus tak neprinesie „pár desatín“, po ktorých Checo túži, keďže aj v Silverstone bolo na prvý pohľad jasné, že nejde o výrazne lepšiu podlahu.

„Tento víkend sme mali k dispozícii len jednu podlahu na jednej strane garáže,“ priznal Horner. Toho však priebeh víkendu v Silverstone usvedčil z lži. Max Verstappen totiž v kvalifikácii tento nový kus absolútne zničil pri prejazde cez štrkovú zónu.

Podľa šéfa Red Bullu bola podlaha „na šrot“ a mechanici sa museli veľmi snažiť, aby minimalizovali škody. Vraj prišiel až o sto bodov prítlaku, čo je priam šialené číslo. „Vďaka opravám, ktoré mechanici dokázali vykonať medzi jednotlivými časťami kvalifikácie, sa nám podarilo získať späť značnú časť prítlaku. Nejde však len o prítlak, ale tiež o vyváženie, ktoré sa tým naruší. Nemal žiadnu priľnavosť na predku, v Copse musel trochu ubrať, kým predtým tú zákrutu prechádzal úplne naplno,“ vychválil Horner svojho zverenca.

Red Bull pred nedeľnými pretekmi poškodený kus vymenil. Keďže išlo o zmenu vykonanú pod parc fermé, podľa požiadaviek pravidiel musel tím nasadiť rovnakú špecifikáciu podlahy. To znamená, že ani náhodou nemal k dispozícii len jeden kus. Zmena špecifikácie by totiž znamenala porušenie parc fermé a štart z boxov. FIA k tomu ako obyčajne vydala aj oficiálny dokument, v ktorom potvrdila, že išlo o výmenu kus za kus rovnakej špecifikácie a tým pádom nedošlo k porušeniu pravidiel parc fermé.

„Našťastie sme mali náhradnú podlahu. Nemáte ju k dispozícii vždy, takže je to v poriadku,“ povedal krátko pred pretekmi Max Verstappen, čím potvrdil informácie zverejnené FIA.

Sergio Pérez nemá na ružiach ustlané, ale kto by Red Bullu vyčítal, že to urobil? Výsledky a výkony toto rozhodnutie dokonalo odôvodňujú, aj keď pre psychiku mexického pretekára to musela byť poriadna rana, keď sledoval, ako má jeho tímový kolega k dispozícii dva kusy novej podlahy a on ani jeden.

Súvisiace články

Diskusia