FIA priznala chybu: Verstappen mal v Rakúsku dostať čierno-bielu vlajku
Rakúsky incident silno rezonoval aj na britskej GP, ktorá svojím napínavým priebehom rýchlo vytlačila kolíziu na Red Bull Ringu z povedomia. Zástupcovia McLarenu dorazili do Silverstone v bojovej nálade a snažili sa tlačiť na Medzinárodnú automobilovú federáciu, aby si v budúcnosti počínala dôslednejšie. Možno trochu nečakane si zástupcovia FIA nakoniec priznali chybu.
Zak Brown sa na tlačovej konferencii v priebehu britského víkendu oboril na Red Bull, ale tiež na Medzinárodnú automobilovú federáciu. McLaren vyjadril veľkú nespokojnosť s mnohými udalosťami rakúskych pretekov a jednou z nich bola aj Verstappenova obrana v súboji s Norrisom.
„Brániace sa auto nesmie meniť smer pri spomaľovaní okrem udržiavania ideálnej pretekárskej stopy,“ uvádzajú pokyny pre komisárov FIA, ktorými sa riadia v priebehu pretekov a s ich pomocou rozhodujú o udeľovaní trestov.
Aj keď to Red Bull ani Verstappen nepriznali, holandský pretekár na Red Bull Ringu menil smer pri brzdení, čo pravidlá zakazujú – toto pravidlo pred rokmi zaviedli práve pre Maxovu agresívnu obranu. Jeho počínanie však prešlo bez povšimnutia, čo vytvorilo nebezpečný precedens. FIA sa to o týždeň neskôr pokúsila aspoň trochu napraviť.
„Portál Motorsport.com sa dozvedel, že o tejto záležitosti sa diskutovalo na štvrtkovom stretnutí zástupcov tímov počas Veľkej ceny Veľkej Británie,“ uvádza známy zdroj, ktorý nie je jediný. O tejto skutočnosti informovali napríklad aj komentátori televízie Sky v priamom prenose z pretekov.
„Podľa našich informácií povedal riaditeľ pretekov Niels Wittich všetkým súťažiacim, že pri spätnom hodnotení pretekov, ktoré FIA vykonáva po každom súťažnom víkende, sa zástupcovia federácie zhodli, že riadiaci orgán mal urobiť viac. Wittich údajne povedal, že Verstappen mal dostať čierno-bielu vlajku,“ uviedol Motorsport.com.
Tá sa podľa pozmenených pravidiel môže využívať ešte o niečo univerzálnejšie a pre jazdca je jasným upozornením, že za takéto počínanie pravidlá umožňujú udeliť trest.
Pre McLaren je to aspoň drobná satisfakcia. Zak Brown vo svojom hodnotení situácie uviedol, že kolízii sa dalo zabrániť, keby FIA zakročila. Je otázne, či by čierno-biela vlajka primäla Verstappena k zmene jazdeckých štandardov, ale minimálne Andrea Stella vyjadril spokojnosť s touto sebareflexiou zo strany FIA a očividne ju vníma ako morálne víťazstvo svojho tímu.
„Sme spokojní, pretože stanovisko FIA potvrdzuje správnosť nášho stanoviska krátko po pretekoch – a do určitej miery aj ich v priebehu. Počas pretekov nemôžete ovplyvniť situáciu, pretože je zakázané hovoriť s komisármi. Môžete hovoriť len s riaditeľom pretekov, ale ten zas nemôže hovoriť s komisármi,“ povedal Stella.
„FIA však potvrdila naše stanovisko. Podľa mňa sa všetci zhodneme na tom, že Maxa mali varovať. To by zabránilo eskalácii, ktorá napokon viedla ku kolízii,“ dodal šéf McLarenu.