Pérez je horší ako vlani. Podľa Laudu si miesto nezaslúži, Schumacher ukazuje na Hulka
Red Bull je so svojím monopostom stále na čele oboch šampionátov, len Sergio Pérez si to akosi nevšimol. Víkend v Rakúsku bol ďalším v dlhej sérii s prívlastkom nevydarená. Pri pohľade na Mexičanove výsledky sa aj mnohí experti sami seba pýtajú, prečo mu vlastne Red Bull predĺžil zmluvu?
Keď sa spomínaná “nevydarená séria” začínala, podľa Christiana Hornera to boli len anomálie. Z nich je však nová norma, čo Pérez potvrdil aj svojím výkonom na Red Bull Ringu. V posledných týždňoch totiž buď vypadne, alebo obsadí ôsme miesto — a keby Lando Norris v nedeľu nemusel odstúpiť, opäť by skončil ôsmy a nie siedmy.
Na jeho nedeľné predstavenie však predsa len treba hľadieť s prižmúreným okom, keďže Pérez jazdil s veľkou dierou vo svojej bočnici. Problémom je však to, že ani v kvalifikácii nepredviedol nič svetoborné a ani na veľkých cenách pred ňou.
“Stopky neklamú,” hovorí televízny expert, bývalý pretekár a syn legendárneho Nikiho Laudu, Mathias Lauda. “Vo Formule 1 by mali jazdiť najlepší jazdci, ktorí sú na trhu. Red Bull mal v posledných troch sezónach najlepšie auto, a tak očakávate, že bude mať aj jazdca, ktorý dokáže držať krok s tímovou jednotkou. Ak stráca dve alebo tri desatiny, je to úplne v poriadku. Nabrať však sekundovú stratu na takej trati, to je prekliate veľký rozdiel.”
Sergio Pérez sa bránil tým, že v tretej časti kvalifikácie nemal k dispozícii čerstvé softy ako jeho súperi. Na druhej strane však pred štartom kvalifikácie mali všetci rovnaké možnosti. Max Verstappen a George Russell dokonca postúpili z Q1 na použitých pneumatikách. Pérez musel spotrebovať štyri čerstvé sady, aby si nespravil hanbu a nevypadol v Q1 alebo Q2.
Christian Horner dostal v nedeľu trochu provokatívnu otázku: Neunáhlil sa Red Bull s podpisom Pérezovej zmluvy? “Viedla k tomu Checova pozícia v tíme a čím tejto stajni prispel,” obhajoval rozhodnutie šéf tímu. “Samozrejme, vždy existuje tlak na výkony aj odhliadnuc od kontraktov, pri ktorých však nebudem zachádzať príliš do detailov.”
Red Bull naďalej stojí za Pérezom. Zatiaľ čo v minulosti Gasly a Albon sa veľmi rýchlo museli zbaliť, teraz sa postoj vedenia zmenil. “Robíme maximum, aby sme ho podporili a identifikovali, čo sa pokazilo. Na prvých štyroch alebo piatich pretekoch jazdil veľmi dobre. Nech sa potom stalo čokoľvek, spôsobilo to jeho pád. V Suzuke, čo je trať, kde sa ukážku skutoční jazdci, zaostal za Maxom o desatinu. Na tunajších deviatich zákrutách mal však väčší deficit.”
Horší ako v roku 2023
Jedna lastovička z Japonska leto nerobí. Dlhodobé štatistiky Sergia Péreza pôsobia hrozivo. Napríklad tá prvá: Na Maxa Verstappena stráca po jedenástich pretekoch v šampionáte 119 bodov, čo je druhá najväčšia strata od zavedenia súčasného bodovacieho systému. Väčšie manko mal len v roku 2012 Felipe Massa, ktorý po jedenástej veľkej cene strácal na Fernanda Alonsa 139 bodov.
Mimochodom, Pérez v negatívnom zmysle “prekonal” svoj výkon z minulej sezóny, ktorý mu už vtedy mnohí vyčítali.
Najväčšia strata na kolegu po 11 pretekoch:
- Massa na Alonsa: 139 bodov (2012)
- Pérez na Verstappena: 119 bodov (2024)
- Pérez na Verstappena: 110 bodov (2023)
- Gasly na Verstappena: 107 bodov (2019)
- Stroll na Alonsa: 94 bodov (2023)
To sú výsledky v pretekoch. Okrem toho sa však treba pozrieť aj na priemernú kvalifikačnú stratu Sergia Péreza na Verstappena. Ukazuje sa, že čoskoro bude v porovnaní s Verstappenom pomalší dokonca aj ako Alex Albon v roku 2019.
Mexičan v tejto chvíli zaostáva v priemere o 0,629 sekundy na kolo. Pierre Gasly v sezóne 2019 strácal menej (0,592s) a Alex Albon bol takmer na tej istej úrovni (0,634s). Helmut Marko zvykne hovoriť, že Pérezovou úlohou by malo držať sa do dvoch až troch desatín za Verstappenom. Zatiaľ je viac než dvakrát taký pomalý.
Hülkenberg je oproti Pérezovi “ako z inej ligy”
“Ja som už v motoršporte veľmi dlho, hoci som nebol taký úspešný ako Pérez,” pokračoval Mathias Lauda a pripomenul rakúsku kvalifikáciu, v ktorej Pérezovi chýbalo 0,888 sekundy. “Všade však platí pravidlo, že ak strácate na kolegu sekundu, tak si sedačku nemôžete udržať a je jedno v akom šampionáte jazdíte, či je to DTM, preteky cestovných automobilov alebo Formula 2. Ak strácate na kolegu sekundu, o rok prídete o svoje miesto.”
Pre Ralfa Schumachera je záhadou, “prečo tím predĺžil jeho kontrakt”. “Myslím si, že na trhu sú aj iné možnosti a Red Bull má neskutočne veľký juniorský tím. Bez Maxa Verstappena by bol Red Bull vo veľkých problémoch, pretože auto posúva na pozície, na ktoré nemá. Poukazuje to aj na rozsah Pérezových problémov. Keď boli o sekundu pred všetkými ostatnými, tak to vôbec nebol problém, ale teraz je.”
Aj Schumacher predpokladá, že motivácia ponechať si Péreza v tíme je “ekonomická”. Aj to bola motivácia, prečo ho Red Bull na konci roka 2020 uprednostnil pred Nicom Hülkenbergom. Nemecký pretekár za sebou nemá takých sponzorov, ale v Haase ukazuje, že jazdecké kvality mu nechýbajú.
“On je v úplne inej lige,” porovnáva Hülkenberga s Pérezom. “Jazdí úplne inak. Začína sa to kvalifikáciami, v ktorých je neskutočne konzistentný. Maxa by úplne inak dokázal podporiť vrátane stratégie. Teraz majú problém, že nemajú tímového kolegu, ktorý by mu vedel pomôcť.”