Hororová sobota McLarenu: Strategické zlyhanie a penalizácie pre oboch pilotov


Zlá, zlá a ešte horšia – taká bola sobota v Istanbule z pohľadu McLarenu. Britský tím aj vinou strategickej chyby prvýkrát od Brazílie 2019 (čiže takmer presne po roku) nepostúpil ani s jedným autom do Q3. Ak Racing Point potvrdí pozície z kvalifikácie, je možné, že McLaren zajtra vypadne z reálnej hry o konečnú tretiu priečku v Pohári konštruktérov.
McLaren to pokazil na štarte Q2. Na rozdiel od všetkých ostatných vyšli Carlos Sainz a Lando Norris na trať s intermediálkami. Tie boli spočiatku pomalšie než mokré gumy. Približne v polovici Q2 urobili stratégovia McLarenu niečo, čo môžeme prirovnať k futbalovému brankárovi, ktorý najprv vybehne na vysoký center z rohu, no potom sa zastaví, lebo si neverí, že loptu chytí, a snaží sa zacúvať na bránkovú čiaru. Výsledok je často taký, že sa potom len bezmocne pozerá, ako lopta ponad neho letí do siete…
McLaren v polovici Q2 akoby prestal veriť svojej stratégii a obaja jazdci prezuli na mokré gumy, ktoré nemali čas zahriať. Norris stihol na nich len tri merané kolá, Sainz dokonca len dve.
Ako hovoril Pepa Král v televíznom prenose, už keď McLaren obul intermediálky, mohol to s nimi skúsiť dotiahnuť až do záveru Q2. Trať osychala, pneumatiky sa zahrievali a na rozdiel od tých mokrých sa menej opotrebúvali. A Sainz s Norrisom mali natankované až do konca Q2, pretože keď prezúvali na mokré pneumatiky, tak to bol tzv. „live pitstop“, keď netankovali.
A aby bol zlý deň ešte horší, Carlos Sainz dostal za blokovanie Sergia Péreza penalizáciu v podobe troch miest na štarte a odštartuje z pätnástej priečky. „Som veľmi sklamaný. Očakávali sme náročnú kvalifikáciu, pretože celý víkend sa trápime so zahrievaním pneumatík. V každom prípade, dnešok sme si pokazili nasadením intermediálnych pneumatík na štarte Q2. Nefungovali tak, ako sme predpokladali, a kým sme poriadne stihli zahriať mokré pneumatiky, bol už koniec. Stihol som len dve merané kolá, čo nestačilo. V pretekoch by malo byť opäť suchšie, my sa pokúsime napraviť nevydarenú sobotu,“ povedal Carlos Sainz.
V jeho prípade sa natíska otázka výmeny komponentov pohonnej jednotky. Sainz mal v piatok problémy s motorom a pri tak nízkej štartovej pozícii by ho penalizácia za prekročenie povolených komponentov nemusela veľmi bolieť. Uvidíme, ako sa McLaren rozhodne.
Lando Norris taktiež „zavŕšil“ hororovú sobotu pre britskú značku. V Q1 nespomalil pri dvojitých žltých vlajkách po hodinách Latifiho, a od komisárov dostal penalizáciu v podobe piatich miest. Mal by teda štartovať šestnásty, v ôsmom rade spolu s tímovým kolegom.
„Ťažká kvalifikácia. Nedokázali sme z auta vyťažiť dostatok rýchlosti a celý čas sme sa trápili. Zrejme sme si nevybrali správne pneumatiky pre štart Q2, takže sme na ostatných stratili niekoľko kôl. Po prezutí sme nedokázali dostať mokré pneumatiky do správneho okna. Preto sme sa nedostali do Q3. Musíme prísť na to, ako sa zajtra dostať vyššie a využiť príležitosti, ktoré sa môžu naskytnúť,“ povedal mladý Brit.
Jedinou útechou môže byť odpoveď na otázku, či McLaren nenastavil svoje auto viac na preteky, ktoré by mohli byť suché, resp. nie tak mokré ako kvalifikácia. Autá po kvalifikácii smerujú do parc-fermé a nastavenie z kvalifikácie zostáva aj pre preteky. Carlos Sainz napríklad po kvalifikácii v Belgicku dúfal, že nebude pršať, lebo McLaren mal svoje auto nastavené výhradne na suché podmienky.
Uvidíme, či McLaren rozmýšľal práve smerom k pretekom, pretože v Rakúsku v mokrých podmienkach fungoval veľmi dobre. „Máme za sebou veľmi ťažkú sobotu. Keď sme ráno prichádzali na okruh, tak sme si určite nemysleli, že v Q3 nebudeme mať ani jedno auto. Náročné podmienky na trati si vyžadovali rýchle rozhodnutia. Ak sa na to pozrieme spätne, nasadenie intermediálnych pneumatík na začiatku Q2 nás zrejme stálo šancu postúpiť do tretej časti kvalifikácie. Body sa však rozdávajú až zajtra. Môže to byť zaujímavé, všetci máme na sklade veľa čerstvých pneumatík do suchých podmienok. Teraz je pre tím dôležité aplikovať a vyhodnotiť to, čo sme sa dnes naučili, a dostať sa v nedeľu do bitky o body,“ vyhlásil šéf tímu Andreas Seidl.