logo F1online.skF1online.sk

S posudzovaním traťových limitov v Rakúsku pomôže aj umelá inteligencia

Obrubníky a štrk na Red Bull Ringu
© FIA
Milan Kubala
Milan Kubala27. 6. 2024

Organizátor Veľkej ceny Rakúska si po minuloročnom fiasku s traťovými limitmi dal záležať na tom, aby sa už nezopakovalo. Pred víkendom predstavil pár kľúčových zmien, ktoré by mali predísť záplave zmazaných časov. Zaujímavosťou je, že mu pomôže aj umelá inteligencia.

Riaditeľstvo pretekov malo po minuloročných pretekoch čo robiť, aby na kamerových záberoch skontrolovalo viac než 1200 potenciálnych prekročení limitov trate. Za prehrešky rozdali až 100 trestných sekúnd. Prirodzene, okruh po víkende čelil ostrej kritike a Formula 1 ho požiadala, aby situáciu vyriešil.

Absencia štrkových zón lákala jazdcov vyjsť až za bielu čiaru a získať cenné stotiny (DPPI/FIA)

Vzhľadom na to, že Red Bull Ringu je dejiskom aj motocyklových pretekov, organizátor nemohol siahnuť po prostom riešení a problémové výjazdové zóny za zákrutami 9 a 10 zasypať štrkom. Podľa riaditeľa pretekov Nielsa Witticha však našiel “perfektné” riešenie.

Za bielou čiarou sa po novom nachádza obrubník a následne 2,5-metrový štrkový pás, ktorý každého jazdca odradí vyjsť za bielu čiaru. Na štrku totiž stratí čas. Čo je však dôležité, organizátor pred príchodom série MotoGP len štrkový pás odstráni a opäť nahradí asfaltom.

Okrem toho treba zabezpečiť, aby sa medzi bielu čiaru a štrkovú zónu nevošiel celý monopost. Keďže tento priestor je široký len 1,5 metra a nie dva metre ako na iných okruhoch, riaditeľstvo pretekov sa toho nemusí báť. Poznamenajme, že šírka súčasného auta F1 je presne dva metre. Juniorské šampionáty majú o čosi užšie autá (F2 – 1,9 metra, F3 – 1,885 metra), ale ani tie sa do priestoru nezmestia.

Okrem toho bude riaditeľstvu pretekov asistovať aj umelá inteligencia a softvér na analýzu videozáznamu. Vedľa bielej čiary môžeme vidieť aj úzky modrý pás, ktorý bude rozhodujúci pre novú technológiu. Ak pri jazde daného monopostu spozoruje, že na vonkajšej strane od kolesa sa objavila modrá farba, incident automaticky nahlási riaditeľstvu pretekov aj s krátkym zostrihom. O samotnom zmazaní času tak bude stále rozhodovať človek. FIA bude mať k dispozícii piatich zamestnancov vo vysunutom operačnom stredisku v Ženeve.

FIA

“Považujeme to za perfektnú prípravu,” hovorí Niels Wittich pred štartom víkendu. “Od pilotov zatiaľ dostávame pozitívnu spätnú väzbu, pretože to ukončí všetky debaty o tom, či jazdci získali alebo nezískali čas. Vidím to pozitívne, že s traťovými limitmi nebudeme mať žiadne problémy.”

K posunu bielych čiar došlo aj v zákrutách 4, 6 a 8 tak, aby sa medzi bielu čiaru a štrkovú zónu nevošiel monopost. V prvej a tretej zákrute zas budú číhať vysoké “klobásové” obrubníky.

FIA verí, že riešenie s úzkym štrkovým pásom sa osvedčí a osvoja si ho aj iné okruhy. “V blízkej budúcnosti v to dúfame. Je to riešenie dobré aj pre motorky, aj pre autá. Pre okruhy bude jednoduché si takéto nastavenie ponechať.”

Wittich spomenul predposlednú zákrutu v Austine ako ďalšieho potenciálneho kandidáta na zavedenie úzkeho štrkového pásu.

FIA

Súvisiace články

Diskusia