Ponuky vraj prichádzajú zo všetkých strán. Alpine nie je na predaj, vyhlásil de Meo
Keď sa nedarí, okamžite prichádzajú špekulácie, ktoré spochybňujú ďalšiu budúcnosť kohokoľvek. Podobne je na tom továrenský tím Renaultu, kde si šéfovia a vrcholoví zamestnanci podávajú kľučky, nikdy sa nezaradil medzi top tímy a do tejto sezóny vstúpil priam katastrofálne. Šéf celej skupiny Renault Luca de Meo však trvá na tom, že pretekársky tím nie je na predaj.
Alpine vlani predal 24-percentný vlastnícky podiel v stajni, ale nadobudnutých asi 200 miliónov nešlo na rozvoj pretekárskeho tímu. Nedostatok investícií zráža továrenský tím Renaultu, a najmä jeho motorové oddelenie, už od návratu do F1 v roku 2016. Každý zo šéfov mal pred sebou herkulovskú úlohu a žiadnemu sa nepodarilo pretvoriť tím na víťaznú mocnosť.
S najslabším motorom a problémami pri vývoji aerodynamiky sa Alpine ocitol v roku 2024 na samom dne výsledkovej listiny. V prvej tretine novej sezóny sa postupne dvíha, ale stále nie dosť na to, aby zahnal špekulácie, ktoré spochybňujú ďalší osud stajne a jej motorový program.
„Chcem to povedať veľmi jasne, my sa v žiadnom prípade nevzdáme,“ vyhlásil šéf skupiny Renault Luca de Meo v rozhovore pre magazín Autocar. „To nie je môj štýl. Nepredáme ani len časť z tohto tímu. Dostával som ponuky zo všetkých strán a tiež o tom písali médiá, ale my nepotrebujeme peniaze. Nemáme záujem. Bolo by to hlúpe rozhodnutie a ja niečo také neurobím.“
De Meo sleduje počínanie svojho tímu veľmi pozorne a vie, čo sa deje v jeho vnútri. Alpine si prešiel zmenami a podľa najvyššieho šéfa sa v posledných pretekoch „trochu zlepšil“, ale koreň problému sa podľa neho nachádza oveľa hlbšie a je tri alebo štyri roky starý, alebo ešte starší.
„Keď v roku 2014 začínala hybridná éra, náš motor nemal dostatočný výkon. S Red Bullom sme sa stali majstrami sveta, ale po prechode na hybridy sa všetko vydalo nesprávnym smerom. Dokonca aj motor, ktorý sme vyvinuli v roku 2021, je o 0,2 až 0,5 sekundy na kolo pomalší. V tomto roku sme to tiež pokašľali s autom. Keď si to spočítate, sme o 1,5 sekundy pozadu,“ priznal de Meo úplne otvorene.
Dosť nezvyčajné pre šéfa tejto spoločnosti je tiež priznanie, že v rámci tohto cyklu pravidiel už Alpine veľa vody nenamúti. Ďalší pokus prinesie rok 2026, aj keď dnes nič nenasvedčuje tomu, že sa Francúzom podarí zázračný obrat. De Meo v to však verí. „V tomto roku a v roku 2025 budeme pokračovať so súčasným rozložením a potom sa to pokúsime napraviť s novým cyklom pravidiel. Je to výzva, ale urobíme všetko možné, aby sme boli konkurencieschopní,“ sľubuje taliansky manažér.
Investície neodmieta
De Meo vlani schválil odpredaj 24-percentného vlastníckeho podielu do rúk konzorcia Redwing Capital Partners, ktoré zastrešuje najrôznejšie športové a filmové hviezdy. Tie investujú do športových tímov na celom svete. Čakali by ste, že pre Alpine to bolo čisto obchodné rozhodnutie a snaha získať nejaké peniaze, ale podľa šéfa Renaultu za tým stála odlišná logika.
„Títo chlapci sú odborníci na budovanie športových organizácií. My robíme autá – sme inžinieri a technici –, ale oni vedia, ako zvýšiť hodnotu napríklad Dallas Cowboys z jednej miliardy dolárov na osem miliárd. Vedia, ako to chodí v biznise a presne preto ich potrebujeme,“ vyhlásil de Meo, ktorý kategoricky odmieta, že by blokoval investície do rozvoja infraštruktúry tímu.
„Nikdy som neodmietol investície, ale potrebujú prísť s dobrými nápadmi. V prvom rade potrebujete najlepších ľudí, v druhom pretekárske nadšenie a posadnutosť víťazstvom a po tretie je nevyhnutná spolupráca a dôvera v tíme. Alpine by mal patriť k tímom s najširšími lakťami, pretože má podporu Renaultu. Nemyslím si však, že si v súčasnosti zaslúžime status top tímu, ale nechceme byť do počtu a potrebujeme tvrdo pracovať,“ odkázal de Meo.
- Značky
- Alpine
- Luca de Meo
- Renault