logo F1online.skF1online.sk

Ponuky vraj prichádzajú zo všetkých strán. Alpine nie je na predaj, vyhlásil de Meo

Pierre Gasly a Esteban Ocon
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 6. 2024

Keď sa nedarí, okamžite prichádzajú špekulácie, ktoré spochybňujú ďalšiu budúcnosť kohokoľvek. Podobne je na tom továrenský tím Renaultu, kde si šéfovia a vrcholoví zamestnanci podávajú kľučky, nikdy sa nezaradil medzi top tímy a do tejto sezóny vstúpil priam katastrofálne. Šéf celej skupiny Renault Luca de Meo však trvá na tom, že pretekársky tím nie je na predaj.

Alpine vlani predal 24-percentný vlastnícky podiel v stajni, ale nadobudnutých asi 200 miliónov nešlo na rozvoj pretekárskeho tímu. Nedostatok investícií zráža továrenský tím Renaultu, a najmä jeho motorové oddelenie, už od návratu do F1 v roku 2016. Každý zo šéfov mal pred sebou herkulovskú úlohu a žiadnemu sa nepodarilo pretvoriť tím na víťaznú mocnosť.

S najslabším motorom a problémami pri vývoji aerodynamiky sa Alpine ocitol v roku 2024 na samom dne výsledkovej listiny. V prvej tretine novej sezóny sa postupne dvíha, ale stále nie dosť na to, aby zahnal špekulácie, ktoré spochybňujú ďalší osud stajne a jej motorový program.

„Chcem to povedať veľmi jasne, my sa v žiadnom prípade nevzdáme,“ vyhlásil šéf skupiny Renault Luca de Meo v rozhovore pre magazín Autocar. „To nie je môj štýl. Nepredáme ani len časť z tohto tímu. Dostával som ponuky zo všetkých strán a tiež o tom písali médiá, ale my nepotrebujeme peniaze. Nemáme záujem. Bolo by to hlúpe rozhodnutie a ja niečo také neurobím.“

De Meo sleduje počínanie svojho tímu veľmi pozorne a vie, čo sa deje v jeho vnútri. Alpine si prešiel zmenami a podľa najvyššieho šéfa sa v posledných pretekoch „trochu zlepšil“, ale koreň problému sa podľa neho nachádza oveľa hlbšie a je tri alebo štyri roky starý, alebo ešte starší.

„Keď v roku 2014 začínala hybridná éra, náš motor nemal dostatočný výkon. S Red Bullom sme sa stali majstrami sveta, ale po prechode na hybridy sa všetko vydalo nesprávnym smerom. Dokonca aj motor, ktorý sme vyvinuli v roku 2021, je o 0,2 až 0,5 sekundy na kolo pomalší. V tomto roku sme to tiež pokašľali s autom. Keď si to spočítate, sme o 1,5 sekundy pozadu,“ priznal de Meo úplne otvorene.

Dosť nezvyčajné pre šéfa tejto spoločnosti je tiež priznanie, že v rámci tohto cyklu pravidiel už Alpine veľa vody nenamúti. Ďalší pokus prinesie rok 2026, aj keď dnes nič nenasvedčuje tomu, že sa Francúzom podarí zázračný obrat. De Meo v to však verí. „V tomto roku a v roku 2025 budeme pokračovať so súčasným rozložením a potom sa to pokúsime napraviť s novým cyklom pravidiel. Je to výzva, ale urobíme všetko možné, aby sme boli konkurencieschopní,“ sľubuje taliansky manažér.

Investície neodmieta

De Meo vlani schválil odpredaj 24-percentného vlastníckeho podielu do rúk konzorcia Redwing Capital Partners, ktoré zastrešuje najrôznejšie športové a filmové hviezdy. Tie investujú do športových tímov na celom svete. Čakali by ste, že pre Alpine to bolo čisto obchodné rozhodnutie a snaha získať nejaké peniaze, ale podľa šéfa Renaultu za tým stála odlišná logika.

„Títo chlapci sú odborníci na budovanie športových organizácií. My robíme autá – sme inžinieri a technici –, ale oni vedia, ako zvýšiť hodnotu napríklad Dallas Cowboys z jednej miliardy dolárov na osem miliárd. Vedia, ako to chodí v biznise a presne preto ich potrebujeme,“ vyhlásil de Meo, ktorý kategoricky odmieta, že by blokoval investície do rozvoja infraštruktúry tímu.

„Nikdy som neodmietol investície, ale potrebujú prísť s dobrými nápadmi. V prvom rade potrebujete najlepších ľudí, v druhom pretekárske nadšenie a posadnutosť víťazstvom a po tretie je nevyhnutná spolupráca a dôvera v tíme. Alpine by mal patriť k tímom s najširšími lakťami, pretože má podporu Renaultu. Nemyslím si však, že si v súčasnosti zaslúžime status top tímu, ale nechceme byť do počtu a potrebujeme tvrdo pracovať,“ odkázal de Meo.

Súvisiace články

Diskusia