logo F1online.skF1online.sk

Podľa Vettela je trápne, ako F1 rieši jazdcov o kolo po fáze SC

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala12. 11. 2020

Výjazdy bezpečnostného vozidla sú v tejto sezóne mimoriadne časté, a mnohokrát aj zarážajúco dlhé. Dali by sa však skrátiť, keby Formula 1 aktualizovala softvér, ktorý vyhodnocuje priebeh veľkých cien, myslí si Sebastian Vettel.

Okrem toho, že výjazdy bezpečnostného vozidla by sa skrátili o celé kolá, počas ktorých sa jazdci zaostávajúci o kolo snažia vrátiť späť na koniec balíka, by takáto zmena prospela aj bezpečnosti. Stačí si spomenúť, čo sa pred dvoma týždňami stalo v Imole.

Riaditeľstvo pretekov si muselo vypočuť dávku kritiky za to, že pustilo jazdcov, ktorí boli o kolo pozadu, príliš skoro — ešte v čase, keď boli na trati maršáli. Našťastie sa nikomu nič nestalo, ale takéto chyby by sa FIA nemali stávať, hlavne v dnešnej dobe, keď vedenie tak veľmi tlačí na bezpečnosť.

Vettel už v Imole vo vysielačke konštatoval, že to je “veľmi, veľmi nebezpečné”. Riešením by bolo podľa neho pravidlo, ktoré by jazdcom o kolo umožnilo len spomaliť a počkať, kým nebudú na svojej pozícii na chvoste. Naráža to však na technické obmedzenia.

“Ja si myslím, že by sme sa mali viac koncentrovať na riešenia,” hovoril Sebastian Vettel na tlačovke, keď mal určiť, kto bol vinníkom nebezpečnej situácie v Imole. “Myslím si, že dôvod, prečo sa aj fyzicky vraciame do prvého kola je ten, že nevieme spojazdniť softvér, ktorý by nás proste reštartoval.”

“Musíme odkrúžiť to extra kolo, čo znie trochu trápne, ale je to tak. Myslím si, že do budúcna by sme mohli zapracovať na softvéri, aby sa jazdci zaostávajúci o kolo nemuseli fyzicky vracať, namiesto toho by sme to kolo na obrazovke proste reštartovali a uložili ich na pozície, na ktorých majú byť. To by mohlo byť riešenie,” navrhuje pilot Scuderie.

Faktom však je, že aj v iných sériách sa jazdci fyzicky vracajú do kola, v ktorom je líder. To však neznamená, že to riešenie je dobré. “Dôsledkom toho, že sa ľudia snažia dotiahnuť na štartové pole, sú aj v iných kategóriách nehody. Havarovať pod žltou vlajkou nie je bezpečné.”

“Ako sme videli v Imole, na trati pracujú ľudia, snažia sa nám urobiť službu, keď odstraňujú auto alebo čistia trať. Myslím si, že tieto veci idú proti sebe,” dodáva Vettel. “Mali by sme hľadať riešenie, ktoré je podľa mňa len softvérové. A keďže už máme rok 2020, myslím si, že by to malo byť možné.”

Okrem softvérových otáznikov treba vyriešiť ale aj tie fyzické. Auto, ktoré by sa takýmto štýlom vedelo vrátiť do kola lídra, by v pretekoch odjazdilo o kolo menej. Ušetrilo by si tak pneumatiky, hoci tie by na druhej strane neboli zohriate ako po odjazdení celého kola vo viac-menej rýchlom tempe. Výhody a nevýhody by sa mohli v konečnom dôsledku vyrovnať.

A čo s ušetreným palivom? V modernej Formule 1 nie je šetrenie paliva žiadnou raritou. Tímy radšej natankujú do monopostov menej paliva a počas pretekov ním šetria, ako keby mali jazdiť s ťažkým autom, na ktoré by navyše doplácali pneumatiky. Výhodu, ktorú by mohlo dať jazdcom takto získané palivo, navyše zmenšuje zákaz prepínania motorových režimov. Aby bolo ale všetko férové, stačilo by jazdcom, ktorí počas fázy SC odjazdili o kolo menej, prikázať, aby v nádrži nechali o toľko kilogramov paliva viac, koľko sa ho spotrebuje v rámci jedného kola.

Súvisiace články

Diskusia