Chcem podporiť F1online.sk

Michael Schumacher ako legenda Williamsu? Nebyť Jochena Massa…

zdroj: Twitter/Scuderia Ferrari

Keď sa povie meno Michael Schumacher, azda každému človeku na svete sa vybaví sedem majstrovských titulov a červené Ferrari. Nemecký pretekár levím podielom pomohol spraviť z talianskej stajne legendu Formuly 1, no všetko mohlo byť inak, nebyť Jochena Massa, ktorý ho pomohol nasmerovať do Maranella.

Kariéra Michaela Schumachera sa rozbehla poriadne rýchlo. Už tri roky po jeho premiére v najvyššej motoristickej kategórii získal svoj prvý majstrovský titul, po ktorom nasledoval hneď aj druhý. Rok 1995 bol pre Schumachera a Benetton napriek tomu rozlúčkovým.

Schumi to mal namierené do Williamsu, ktorý pre svojich jazdcov získal majstrovské tituly v nasledujúcich sezónach 1996 a 1997. Úspech pretekára z Kerpenu by bol s monopostom, ktorý vytvorila stajňa pod vedením Franka Williamsa, zaručený.

Jochen Mass, ktorý so Schumacherom udržiaval dobrý vzťah po ich spoločnom pôsobení v Sauberi v šampionáte superšportov roku 1991, ho však od tohto kroku začal odhovárať. A to aj napriek tomu, že v roku 1993 otestoval Williams FW15C a vedel, aké je to auto dokonalé.

Podľa Massa by to však nebola taká výzva, ako postaviť na nohy zdecimované Ferrari, ktoré sa z titulu neradovalo od roku 1983. Úspech s Williamsom by z neho nespravil takú legendu, akou sa napokon Schumi stal.

“V ich aute sa so všetkými tými pomôckami, elektronikou a ďalšími vecami jazdilo fantasticky, jazdilo sa v ňom naozaj ľahko,” opisuje svoje skúsenosti s Williamsom Jochen Mass v podcaste Beyond the Grid. “Vtedy som si povedal, že len s takým autom sa možno stať majstrom sveta.”

“Ale vážne, to auto bolo také vynikajúce, až to bolo smiešne. Bolo smiešne, akú námahu — akú malú námahu ste museli vynaložiť, aby ste v ňom jazdili. A bolo rýchle, úžasné, mali ste z neho dobrý pocit, všetko bolo perfektné.”

“Michael mi neskôr zavolal a hovorí, budúci rok budem jazdiť vo Ferrari,” spomína Mass. “Povedal som, Michael, to je fantastické, to je naozaj dobré! Viete, Franka som mal naozaj rád a chcel som, aby mal v tíme toho najlepšieho jazdca.”

Najlepší jazdec v najlepšom aute, kde je problém? Podľa Massa v tom, že všetky úspechy by sa začali pripisovať inžinierom, na Schumachera by sa hľadelo ako na jazdca, ktorý v takom aute jednoducho musí vyhrávať. Niečím podobným si teraz prechádza Lewis Hamilton, ktorý fakticky naskočil na dávno rozbehnutý vlak. Rozbehnúť ho pomáhal na začiatku minulej dekády aj sám Schumacher.

“Čokoľvek, čo by si teraz vyhral, by nebolo o tebe, to auto je príliš dobré. Potrebuješ Ferrari, musíš ho dostať cez tie problémy, v ktorých sa nachádza, vytiahnuť ho z nich, spraviť ich šampiónmi. Budeš kráľom Talianska!” radil Schumacherovi Mass, no prvotná reakcia bola rozpačitá. “Hovoril mi — ja ti neviem.”

Nechal si to však v hlave odležať a napokon naňho dal: “O mesiac mi zavolal s tým, že ide do Ferrari. Povedal som mu, že to je veľmi dobré.”

Massove slová sa skutočne potvrdili, Schumacher okolo seba postavil víťazný tím. Obetoval na to sezóny po jeho príchode k červeným, hoci namiesto toho mohol zbierať tituly vo Williamse.

Potom však prišla jeho chvíľa a od roku 1999 sa víťazný stroj nezastavil až do sezóny 2005, keď FIA zmenila pravidlá a hodila do koša celú pretekársku filozofiu Ferrari a Bridgestonu — krátke a rýchle stinty, výkonné, hoci menej trvácne pneumatiky. Tímom vtedy prikázala, aby celú kvalifikáciu i veľkú cenu odjazdili na jednej sade gúm.

Ale to už malo Ferrari po šestnástich rokoch pôstu na konte ďalších šesť konštruktérskych a päť jazdeckých titulov. Williams sa po 90. rokoch už na výslnie nedostal. “Samozrejme, že mi svojím spôsobom bol Franka ľúto,” pokračuje Mass, “ale všetky tieto šampionáty majú menšiu váhu, ak máte dominantné auto, než keby ste z Ferrari spravili opäť majstrov.”

Keby sa ale Schumacher predsa len rozhodol zostať pri pôvodnom pláne a zamieriť do tímu Franka Williamsa, keby mu Mass povedal “super, to je vynikajúci nápad”, tak by Schumi “aj túto výzvu zvládol”.

Možno vás zaujme

Komentáre