Čo s červenými vlajkami v Monaku? Piloti žiadajú FIA, aby mazala časy
Kvalifikácia v Monaku zvykne byť vysoko riziková, keďže v zajatí bariér sa takmer žiadna neštandardná situácia nezaobíde bez vyvesenia žltej a červenej vlajky. Problém nastáva, keď na prerušení kvalifikácie získa jazdec, ktorý ho spôsobil. Piloti sa preto už dlhšie pohrávajú s myšlienkou mazania časov tých, ktorí majú na svedomí prerušenie.
Sami však takéto rozhodnutie prijať nemôžu. Takú právomoc má len Medzinárodná automobilová federácia. Piloti preto na ňu vyvíjajú tlak, aby prehodnotila svoj prístup k mazaniu časov po červených vlajkách.
“Na mestských tratiach sme videli očividné prípady, keď sa medzi nami, jazdcami, objavili ľudia, ktorí úmyselne spôsobili červené vlajky,” vyhlásil Carlos Sainz, no nikoho nemenoval. Dokázať niekomu úmysel je v takom Monaku prakticky nemožné.
Preto by sa mali mazať časy za spôsobenie prerušenia všetkým potenciálnym vinníkom bez rozdielu. “FIA možno nebola až taká presvedčená o úmysle. My jazdci však vieme, čo je naschvál a čo nie. Som zvedavý, aký prístup zvolia tento víkend. V Monaku je to vždy veľká téma. Dúfam len, že v záujme najlepšej šou a férového pretekania v Q1 a Q3 vyrazíme na trať a odovzdáme na nej všetko bez zbytočného riskovania.”
V minulosti sme v Monaku boli svedkami niekoľkých kontroverzných situácií. Môžeme pripomenúť rok 2006 a kauzu Rascasse, keď Michael Schumacher zaparkoval svoje Ferrari a ostatným zabránil sa zlepšiť, ale aj sezónu 2014 a chcené-nechcené prebrzdenie Nica Rosberga v Mirabeau, po ktorom nasledovali žlté vlajky. Tie pripravili Lewisa Hamiltona o šancu vylepšiť svoj čas.
Ročník 2022 zas priniesol hodiny Sergia Péreza pred tunelom, o ktorých sa však najviac hovorilo po VC Brazílie. Max Verstappen na nej odmietol pomôcť Sergiovi Pérezovi. Údajne preto, že Pérez v Monaku zastavil úmyselne, aby neklesol v poradí. V konečnom dôsledku vďaka tomu preteky vyhral.
Podľa Estebana Ocona treba niečo robiť. “Ak sa nemýlim, FIA to skúma. Nedávno sme to preberali na niektorých jazdeckých brífingoch, že budú monitorované situácie, keď pilot spôsobí červenú vlajku. Myslím si, že robiť niečo také by bolo rozumné, pretože v minulosti sme videli jazdcov, ktorí spôsobili problémy a ostatní nemohli zajazdiť svoje kolá. FIA by to mala monitorovať.”
Riaditeľ Asociácie jazdcov veľkých cien GPDA George Russell s Oconom súhlasí. Okrem toho pripomenul, že prekážkou nemôže byť ani technické zabezpečenie. “Súhlasím s Estebanom. V kvalifikácii nám neustále mažú časy za traťové limity, takže si myslím, že keď spôsobíte žltú alebo červenú vlajku, pravdepodobne by ste mali prísť o svoj čas.”
Max Verstappen skonštatoval, že je to “dobrý nápad” a Sergio Pérez prikývol. “Áno, to určite. Tak by to malo byť. V posledných rokoch sme sa snažili na to tlačiť, ale zatiaľ k tomu nedošlo.”
Mazanie kôl po spôsobení prerušenia je bežnou praxou napríklad v IndyCar. Ak pilot zapríčiní vyvesenie žltej vlajky, príde o najlepší čas v danom segmente, a ak po jeho nehode je nutné vyvesiť červenú vlajku, riaditeľstvo pretekov mu škrtne hneď dve najrýchlejšie kolá.
O červených vlajkách by sa malo diskutovať na piatkovom jazdeckom brífingu.