logo F1online.sk

Prečo sú vylepšenia McLarenu prelomové? Vďaka podlahe si tím vystačí s menším krídlom

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 5. 2024

McLaren priletel na Veľkú cenu Miami s veľkým balíkom vylepšení. Aj keď nové auto trápili určité výkyvy formy, jeho rýchlosť v pretekovom tempe bola vskutku fascinujúca. Lando Norris sa vďaka novému autu konečne mohol radovať z premiérového víťazstva a tím má pred sebou vyhliadku na ďalšie skvelé výsledky.

Nových dielov priviezol tím toľko, že by bolo jednoduchšie vymenovať časti auta, ktoré neprešli zmenami. Takmer všetko, čo má nejaký vplyv na aerodynamiku, prešlo zmenami. Aj keď tím tvrdil, že sa zmenami snaží vyliečiť problémy monopostu v pomalých zákrutách, v skutočnosti mali vylepšenia za cieľ zvýšiť čistý prítlak.

Inžinieri tímov hrajú nikdy nekončiacu hru, pri ktorej sa snažia čo najviac zrýchliť auto v zákrutách, ale zároveň ho príliš nespomaliť na rovinkách. Cieľom je dosiahnuť ideálne vyváženie medzi zákrutami a rovinkami. Ako vysvetlil aj šéf McLarenu Andrea Stella, jeho tím sa snažil vylepšeniami zlepšiť efektivitu – zvýšiť prítlak, ale nezvýšiť odpor vzduchu.

„Mali sme tu dobrú maximálku,“ povedal novinárom taliansky inžinier. „Jedným z dôvodov bolo, že sme úmyselne zvolili relatívne malé zadné krídlo. Mohli sme si to dovoliť, pretože nový balík dodal monopostu viac prítlaku, takže sme nepotrebovali také veľké zadné krídlo, ktoré nikdy nie je veľmi efektívne. Keď nasadíte na auto lepšiu podlahu a bočnice, je to vždy efektívnejšie než zväčšovanie zadného krídla.“

„Vedome sme sa rozhodli nastaviť auto tak, aby sme maximalizovali výkonnosť v pomalých zákrutách. Naša slušná rýchlosť v pomalých úsekoch nie je nevyhnutne dôsledkom charakteristík balíka, ale tiež niekoľkých vedomých rozhodnutí pri voľbe nastavenia. V kvalifikácii sme stratili pomerne dosť času vo vysokorýchlostnej sekcii, ale urobili sme to v podstate vedome pri voľbe nastavenia,“ povedal Stella.

Miami však bol len začiatok. Tím bude aj naďalej pracovať na svojej výkonnosti v pomalých zákrutách a v tejto oblasti uvidíme ďalšie zmeny. „Musíme splniť ešte niekoľko špecifických úloh a prísť s vylepšeniami, ktoré nám pomôžu najmä v pomalých zákrutách,“ skonštatoval šéf McLarenu.