logo F1online.sk

McLaren sme ešte nevideli v plnej sile: Na iných okruhoch to bude lepšie

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala8. 5. 2024

McLaren zariskoval a vyplatilo sa. Aj napriek nedostatočnému priestoru na prípravu dokonale využil šprintový víkend a získal prvé víťazstvo v sezóne a len tretie od VC Brazílie 2012. Zatiaľ sme však nevideli plný potenciál monopostu, prezradil pretekový inžinier Landa Norrisa.

Papájovým sa pred víkendom na Floride nepodarilo dať dokopy dva kompletné balíky vylepšení, a tak Oscar Piastri jazdil len s polovičnou verziou. Zak Brown po piatku nadhodil, že preto mal hendikep dvoch desatín v porovnaní s Landom Norrisom, čo by znamenalo, že všetkých desať vylepšených komponentov zrýchli McLaren MCL38 o štyri desatiny sekundy. K rovnakej hodnote sa dopracoval aj taliansky portál formu1a.uno Giuliana Duchessu.

Avšak v McLarene očakávajú ešte väčšie zisky na iných okruhoch aj vzhľadom na to, že vlani sa McLarenu v Miami vôbec nedarilo a Norris obsadil len sedemnáste miesto. Aj so starým autom sme pritom videli, že v takom Azerbajdžane či Monaku 2023 bol Norris na bodoch.

“Nie som si istý,” zdráhal sa zverejniť detaily o časových ziskoch McLarenu Will Joseph, pretekový inžinier Landa Norrisa. “Novinky sme nasadili na auto rovnako ako v Rakúsku [2023], keď sme predstavili veľký balík.”

“Dopodrobna sme diskutovali o tom, aké podstupujeme riziká a ako sa ich snažíme minimalizovať. Keď sa všetko správa, ako má, tak je to jednoduché. V opačnom prípade to môže byť dosť ťažké,” pokračoval inžinier, ktorý začal pracovať v McLarene už v roku 2010.

Prvý tréning nedopadol ideálne. “V prvom tréningu sme mali problémy a naše srdcia sa poriadne rozbúchali. V takom prípade ide o to, ako sa z toho dostanete. Verili sme však našim procesom. Bavili sme sa o tom a dali sme to dokopy,” pokračoval Joseph, aby napokon fanúšikov ešte viac navnadil: “Tento balík by mal viac vyhovovať iným okruhom ako tomu v Miami. Uvidíme.”

Nový balík má pomôcť McLarenu odstrániť niekoľko slabín monopostu na čele s aerodynamickou efektivitou, či rozšíriť pracovné okno auta, ktoré je v modernej ére prísavného efektu veľmi úzke.

McLaren si dokonca mohol dovoliť nasadiť menšie zadné krídlo. “Mohli sme to spraviť, pretože sme nasadili nový balík,” vysvetlil šéf tímu Andrea Stella. “Keď vylepšíte auto novou špecifikáciou podlahy alebo bočníc, snažíte sa zvýšiť efektivitu auta, aby ste sa vyhli zvyšovaniu prítlaku pomocou zadného krídla.”

Britskému tímu sa navyše podarilo vylepšiť výkonnosť auta v pomalých zákrutách. “Vedome sme sa rozhodli nastaviť auto tak, aby sme optimalizovali jeho výkon v nízkych rýchlostiach. V týchto oblastiach sme dosiahli slušný výkon, čo nie je nevyhnutne spôsobené charakteristikou balíka, ale sčasti aj naším vedomým rozhodnutím ohľadom nastavenia auta, aby sme boli v nízkych rýchlostiach čo najsilnejší.”