Čína ako šprintový víkend? To nebolo múdre, hovorí Verstappen
Aj v tomto roku nás čaká šesť šprintových víkendov. Prvý je na programe v Číne a druhý hneď nato v Miami. Z ekonomického hľadiska je jasné, prečo si FOM vybralo práve Šanghaj ako dejisko šprintu. Podľa Maxa Verstappena však toto rozhodnutie nebolo múdre.
Čína vždy patrila k dôležitým trhom pre Formulu 1 a jej tímy. Táto krajina má veľa peňazí a za organizáciu pretekov vždy platila majiteľovi komerčných práv štedré sumy. F1 sa tak mohla ukázať na jednom z najväčších trhov na svete a ako bonus dostala od čínskych promotérov obrovské peniaze.
Platí to aj v súčasnosti a dnes dokonca dvojnásobne, keďže sa Veľká cena Číny organizovala naposledy v roku 2019. Za tie roky sa naozaj mnohé zmenilo. Máme úplne nové autá, na okruhu sa poriadne nejazdilo päť rokov a trať je najnovšie preasfaltovaná, čo znamená, že tímy majú k dispozícii minimum relevantných dát a teraz dostanú len šesťdesiat minút, aby sa pripravili.
„Áno, to bolo veľmi múdre rozhodnutie,“ povedal s obrovskou dávkou irónie Max Verstappen o rozhodnutí zorganizovať v Číne prvý šprint sezóny. „Podľa mňa to nebol najlepší ťah, pretože sme na tej trati dlho nejazdili. Nikdy neviete, čo vás tam čaká. Bolo by teda lepšie, keby sa jazdilo v tradičnom formáte.“
„Na druhej strane nám to možno trochu okorení situáciu a možno presne to aj chceli vidieť. Čisto z jazdeckého a výkonnostného pohľadu to však podľa mňa nie je najrozumnejšie rozhodnutie. Uvidíme, aké to bude priamo na trati. Tamojší okruh som vždy miloval. Dúfajme, že na tom budeme dobre hneď od začiatku a nebudeme musieť dolaďovať príliš veľa vecí na aute,” povedal Max.
Aj v tomto roku došlo k zmene šprintového formátu. Po hodinovom tréningu bude nasledovať šprintový rozstrel, ktorý určí poradie na štarte sobotného šprintu. Ten sa tentokrát uskutoční pred kvalifikáciou, ktorá sa vráti na svoje tradičné miesto v sobotu popoludní. Zmenilo sa aj aplikovanie pravidla parc fermé. Tímy po skončení šprintu tentokrát môžu ľubovoľne meniť nastavenie, čo bolo vlani zakázané.
Pilot Ferrari Carlos Sainz sa však napriek týmto zmenám pridal na stranu Maxa Verstappena a povedal, že s organizovaním šprintu v Číne zašla Liberty Media trochu ďaleko. „Myslím si, že trať je skvelá a patrí k najobľúbenejším. Je to skvelý pretekársky okruh, ktorý ponúka možnosti pre predbiehanie a z tohto pohľadu dáva šprint zmysel,“ začal sprvu lichotivo Sainz.
„Zároveň však platí, čo sme povedali na stretnutí jazdcov s FIA a F1. Nie je to dobré rozhodnutie, keď po päťročnej prestávke idete do kvalifikácie po hodine tréningu s týmito autami, týmito pravidlami, hrozbou opotrebovania dosky pod podlahou atď. Jeden hrboľ môže tieto autá rozhodiť. Okrem toho sme počuli, že došlo k preasfaltovaniu okruhu. Pre ľudí doma je to možno vzrušujúce, ale z pohľadu jazdcov a inžinierov by sme podľa mňa nemali riskovať a mali sme zvoliť tradičný formát,“ vyhlásil rezolútne Sainz.