logo F1online.sk

FIA opäť šaškovala s limitmi trate. Räikkönen zostal v pomykove, Albon chce štrk

Alex Albon
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala31. 10. 2020

Aj tento víkend sa FIA vybrala na poľovačku. Poľuje na merané kolá, v ktorých sa pilot dostane až za hranicu trate, a následne ich maže. Na takýto “fest vymazávania” z Portimaa nadviazala FIA aj v Imole. A opäť bol z toho jeden veľký chaos.

Rovnako ako v Portimau FIA pred víkendom vydala správu, v ktorej špecifikovala zákruty, v ktorých budú prísne posudzované limity trate. Konkrétne išlo o zákruty s číslami 9 a 15, teda Piratella a Variante Alta. Aspoň jedno koleso muselo mať kontakt s bielou čiarou, inak bol čas vymazaný.

V dvoch piatkových tréningoch v Portimau komisári pri takomto prístupe vymazali až 125 meraných kôl a v dnešnom tréningu to nevyzeralo inak. FIA tak opäť ustúpila a pred kvalifikáciou zmenila pôvodné pravidlá.

V deviatej zákrute sa síce ponechala ako hranica trate biela čiara, ale v pätnástke to už bol koniec obrubníka s talianskou trikolórou. Okrem toho pribudlo varovanie, aby si jazdci neskracovali trať na výjazde z Aqua Minerale.

Očividne z toho mali chaos aj niektorí piloti, čo mohlo byť spôsobené aj tým, že táto zmena neprišla v piatok. Tímy by si v rámci sobotňajšieho brífingu určite stihli pripomenúť tieto zmeny.

Na túto nekonzistentnosť FIA, podľa ktorej je v poriadku niekde považovať za hranicu trate bielu čiaru a inde obrubník, a potom to všetko ešte meniť, ak je porušení pravidiel priveľa, dnes doplatil Kimi Räikkönen, ktorý očividne netušil, prečo prišiel o svoje merané kolo v Q1.

“Bol som na obrubníku,” hlásil vo vysielačke sebaisto. Iceman zrejme narážal na pätnástu zákrutu, kde to naozaj vyzeralo tesne. Jeho kolo však bolo vymazané za prekročenie bielej čiary v deviatke. O tejto alternatíve ale Iceman ani neuvažoval, jedným vysvetlením by mohlo byť, že si neuvedomil, že v tejto zákrute sa pravidlo nezmenilo.

“Obrubník je obrubník, čiara je čiara,” filozofoval Kimi Räikkönen, keď už bol v zóne pre novinárov. “My zrejme považujeme obrubník za niečo úplne iné ako oni. Nič s tým ale nespravíme.”

Na šachovanie s pravidlami sa po kvalifikácii sťažoval Alex Albon, ktorý prišiel hneď o niekoľko kôl. “Ak mám byť úprimný, neviem, prečo to pri tých zákrutách neustále menia a aplikujú rôzne limity. Proste tam dajte štrk a bude pokoj.”

Britovi dnes bolo zmazaných osem kôl, z toho štyri v kvalifikácii. “Som si istý, že ľudia budú hovoriť, že musíme rešpektovať limity trate. My však na to tlačíme a tieto autá sú tak dobre poskladané, že nič neriskujeme a nie sme za to potrestaní, keď sme trochu širokí. Čím viac zachádzate za tú bielu čiaru, tým ste rýchlejší. Je to o okruhoch. Napríklad Nürburgring je skvelým príkladom okruhu, ktorý má výborne riešené obrubníky na výjazdoch; po nich hneď nasleduje štrk.”

Podobne to bolo v Mugelle, kde FIA dokonca po piatku zrušila kontrolovanie limitov trate. Uvedomila si totiž, že to nie je vôbec nutné. Za obrubníkom bol štrk a ten dostatočne vytrestal previnilcov.

Súvisiace články