Stella: Red Bull sa už v Melbourne netešil z pneumatikovej výhody
Veľká cena Austrálie je akousi anomáliou a škvrnou na takmer čistom štíte Red Bullu, ktorý si drží od štartu minulého roka. Teraz však nenarážame len na odstúpenie Maxa Verstappena, ale aj ojedinelé problémy Red Bullu s pretekovým tempom. Šéf tímu Andrea Stella to pripisuje pneumatikám.
Drobenie pneumatík v Melbourne trápilo viaceré tímy, no z popredných celkov sa najviac škrabali po hlavách inžinieri Red Bullu. V tejto sezóne to boli prvé preteky, na ktorých červení býci nemali v tomto smere výhodu, čo má podľa bossa McLarenu vysvetlenie.
Andrea Stella sa k problémom ľavej prednej a ľavej zadnej pneumatiky vrátil po skončení víkendu a pustil sa do vysvetľovania. “Red Bull bol v Bahrajne jediným monopostom, ktorý komfortne jazdil na mäkkých pneumatikách,” nadhodil, aby vzápätí prezradil, v čom bol háčik. “Ale v Bahrajne sa nevyskytlo vôbec žiadne drobenie gúm. Nie je šanca, že by sa drobili. Nemáte totiž dostatok priľnavosti na to, aby ste ich zaťažili a gumu namáhali do takej miery, že sa na nej objaví drobenie.”
Čím viac priľnavosti, tým bude mať Red Bull väčšie problémy? Môžeme očakávať takúto priamu úmeru? Predpretekové prehľady z dielne Pirelli to nenaznačujú. Na päťdielnej stupnici priľnavosti dostal Albert Park známku 3, pričom v Bahrajne bola priľnavosť papierovo o jeden stupeň lepšia. Nejde teda len o asfalt, ale aj o výber pneumatík; Pirelli do Melbourne priviezlo najmäkšie špecifikácie, do Bahrajnu zas najtvrdšie.
“V porovnaní s Bahrajnom je [Albert Park] v úplne inej kategórii,” pokračoval Stella, ktorý si myslí, že nájsť riešenie nebude malina. “Nie je vôbec také jednoduché uchopiť všetky tieto informácie a povedať si, že však je úplne jasné, čo potrebujeme na aute zmeniť, aby sme boli v pohode v Bahrajne aj tu. Keby to tak bolo, všetci by našli optimálne okno. To je veľmi ťažké.”
Red Bull sa o to snažil už od piatkových tréningov, no pohorel. “Myslím, že dokonca aj v poslednom tréningu, keď sa Verstappen pokúsil o dlhý stint, to nebola veľmi vydarená jazda. Na konci toho dlhého stintu sme sa pozreli na jeho pneumatiky a po 10-15 kolách boli dosť hotové.”
Súčasné pneumatiky Formuly 1 sú však záhadou. Andrea Stella uznáva, že aj ten najmenší rozdiel v podmienkach na trati by mohol správanie gúm úplne zmeniť. “Na trati, na ktorej sme mali veľmi mäkké a drobiace sa pneumatiky, sa Red Bull z hľadiska gúm očividne netešil zo žiadnej výhody.”
“Mohlo by sa však stať, že pôjdeme na podobný okruh a veci budú trochu iné. To je problém, ktorý by ste nazvali nelineárny. Trochu zmeníte podmienky, no riešenie sa zmení dramaticky. S pneumatikami sa to tak obyčajne deje,” poznamenal 53-ročný Talian.