AMuS: Verstappen je najhorúcejším kandidátom na sedačku v Mercedese!
V roku 2024 sa nám toho pravdepodobne neudeje veľmi veľa na trati, ale v zákulisí sa toho už udialo dosť aj na celú sezónu. Prestup Lewisa Hamiltona do Ferrari a kauza Christiana Hornera momentálne „živia“ motoristické médiá na celom svete. Verstappenovci to so svojím odporom ku Christianovi Hornerovi zjavne myslia smrteľne vážne a dokonca aj renomovaný nemecký magazín Auto Motor und Sport píše, že prestup Maxa Verstappena do Mercedesu už dávno nemôžeme považovať za sci-fi.
AMuS je vskutku záruka kvalitných informácií. Pod týmto článkom je navyše podpísaný osobne guru tohto magazínu Michael Schmidt, ktorý nechýbal v Bahrajne na predsezónnych testoch ani na prvých pretekoch sezóny. Môžete si pomyslieť, že ide len o ďalší výstrel Josa Verstappena, ktorý na politické boje používa renomované zdroje. Aj keby to bola pravda, stále je to rukolapný dôkaz, že situácia v Red Bulle je vážna.
Dokonca aj Schmidt otvára svoj článok slovami: „V prvom rade to znie dosť nepravdepodobne. Max Verstappen má s Red Bullom platný kontrakt do konca sezóny 2028 a má tiež najlepšie auto. Otváracie preteky v Bahrajne to potvrdili. Prečo by majster sveta opúšťal túto komfortnú zónu?
Následne však hovorí: „V súčasnosti je Max Verstappen najhorúcejším kandidátom na miesto v Mercedese po boku Georgea Russella. Hovoríte, že je to nemožné? Vo Formule 1 sa môže stať všetko. Stále viac a viac dôkazov naznačuje, že by mohlo dôjsť k senzačnému prestupu. Aféra okolo Christiana Hornera je v tomto prípade smerovým kormidlom; alebo vítanou príležitosťou,“ vyhlásil Schmidt.
Jeho rozbor celej situácie naznačuje, že v Red Bulle to skutočne vrie. Horner to zjavne ustál len vďaka podpore thajských väčšinových vlastníkov rakúskeho gigantu. Stojí však podpora Hornera za toľkú obetu?
Podľa Schmidta je Helmut Marko „znepokojený“, že turbulencie okolo šéfa pretekárskeho tímu môžu odohnať nielen Verstappena, ale dokonca aj hviezdneho dizajnéra Adriana Neweyho a budúceho technologického partnera – americkú automobilku Ford. „Horner si zjavne myslí, že všetko zvládne aj bez svojich kľúčových ľudí. Ron Dennis si v dezilúzii po rade úspechov myslel to isté, až nakoniec stratil dizajnéra Johna Barnarda a tiež pilotov Alaina Prosta a Ayrtona Sennu,“ píše Schmidt.
Zainteresované strany nám zatiaľ ponúkajú len potmehúdske úsmevy. Prehlásenie Tota Wolffa, že „všetko je možné“ hovorí za všetko. Rakúšan však okrem toho povedal: „Najrýchlejší jazdci chcú byť v najrýchlejšom aute. A Red Bull má momentálne najrýchlejšie auto.“ Nuž, to isté platilo aj pri prestupe Michaela Schumachera do Ferrari v roku 1995. Krok späť pritom podľa mnohých urobil aj Lewis Hamilton v rokoch 2012 a 2024.
Logika je v tomto prípade jasná: zotrvanie v dominantnom aute a majstrovskom tíme vášmu odkazu nepomôže. Schumacher urobil dva kroky späť a vybudoval dynastiu. Čísla z neho spravili velikána „až“ v druhom rade. V prvom rade stvoril jeho legendu prestup do Ferrari a následný úspech s týmto tímom.
„Čo raz bolo Ferrari pre Schumachera, môže byť dnes Mercedes pre Verstappena,“ vyhlásil Schmidt.
Wolff zvyšuje tlak na Red Bull
Stretnutie Tota Wolffa a Josa Verstappena bolo ostentatívnym odkazom celému Red Bullu. Samozrejme, obaja páni to bagatelizovali, ale v roku 2021 by ste ich v družnom rozhovore určite nevideli. Aj keď Rakúšan vyhlásil, že išiel starému známemu pogratulovať k úspechom jeho syna, málokto mu to uveril. Wolff pritom verný heslu „nepriateľ môjho nepriateľa je môj priateľ“ zvýšil tlak na Red Bull.
Hornerovu kauzu nevyužil len Jos, ale tiež Toto, aby na verejnosti a u šéfov športu žiadal transparentnosť. Verstappen naproti tomu verejne prehovoril o deštruktívnom vplyve šéfa pretekárskeho tímu. „Načasovanie udalostí je ďalším indikátorom,“ píše AMuS.
„Hornerova kauza tlie v spoločnosti už od decembra. Prečo obvinenia voči šéfovi tímu z údajného nevhodného správania vyšli najavo presne štyri dni po tom, ako sa stal známy Hamiltonov prestup? A prečo holandské noviny prišli s podrobnosťami príbehu až dvakrát?“ pýta sa Schmidt.
Neverí Verstappen projektu Red Bull Powertrains?
Je tu však ešte jedna zaujímavá otázka a za tie dni si ju určite položil každý z nás. Čo motivuje Maxa a Josa v tomto ťažení? Sú v tom peniaze, marketingové práva alebo dokonca nedostatok rešpektu? Nič z toho sa nezdá ako dostatočný dôvod pre zahodenie toľkých potenciálnych úspechov.
Aj samotný Schmidt priznáva, že ešte nie je jasné, čo je v skutočnosti motiváciou Verstappenovcov pri vyháňaní Hornera z tímu. „Možno chce Verstappenov manažment jednoducho priviesť najrýchlejšieho jazdca súčasnosti do Mercedesu, pretože tam sa môže stať superhrdinom a ambasádorom značky, ktorá patrí medzi desať najväčších na svete; a pretože má možno väčšiu dôveru v Mercedes pred nástupom novej generácie pohonných jednotiek. Hornerova kauza by potom bola len prostriedkom na dosiahnutie cieľa,“ uviedol Schmidt.
To by však uvoľnilo najlukratívnejšiu sedačku vo Formule 1. Potenciálne dve, keďže nezabudnime, že pozícia Sergia Péreza je neistá bez ohľadu na úmysly Verstappena. Aktuálne sa všetci voľní jazdci núkajú Totovi Wolffovi, ale keď ten už má predrokovaného Verstappena, radšej by mali začať vyvolávať opustenému Hornerovi, ktorý v Red Bulle zúfalo potrebuje nejakého spojenca.
„Fernando Alonso, ktorého manažér Flavio Briatore má dobré vzťahy ako s Wolffom, tak s Hornerom, je určite na čele zoznamu. Hoci Španiel oficiálne urobí zásadné rozhodnutie o svojej budúcnosti až o niekoľko týždňov, pri týchto možnostiach by mala byť odpoveď celkom jasná,“ uviedol AMuS.