Schumacher a Hamilton majú veľa spoločného, vyhlásil Aldo Costa
K menám toľkých velikánov v červenej kombinéze Ferrari sa pridá aj Lewis Hamilton. Schumacher, Hamilton, Fangio, Prost a Vettel, tí všetci majú štyri alebo viac titulov a tí všetci sa v kariére zaviazali Ferrari. Pracoval tam aj skvelý taliansky inžinier Aldo Costa, ktorý sa neskôr stal hlavným dizajnérom Mercedesu, kde úzko spolupracoval s Lewisom Hamiltonom.
Súčasný technický riaditeľ Dallary zbieral v kariére úspechy ako na bežiacom páse. Vo Ferrari bol pravou rukou hlavného dizajnéra Roryho Byrna, neskôr prestúpil do Mercedesu, kde sa opäť stal súčasťou mimoriadne úspešnej dynastie. Okrem toho získal v kariére vzácnu skúsenosť, keď z najvyšších funkcií na technických oddeleniach sledoval spôsob práce dvoch sedemnásobných šampiónov – Lewisa Hamiltona a Michaela Schumachera.
„Michael Schumacher a Lewis Hamilton majú veľa spoločného, ale sú medzi nimi aj veľké rozdiely,“ vyhlásil Aldo Costa pre QN Motori, na ktorý odkazuje portál PlanetF1.com. „Je však úžasné, že dvaja najúspešnejší jazdci v histórii F1 sa rozhodli spojiť svoje mená s Ferrari.“
Samozrejme, nechýbala ani tradičná otázka: ktorý z nich bol lepší? „Na to odmietam odpovedať,“ vyhlásil rázne Costa. „Chcem hneď povedať, že Michael a Lewis sú si podobnejší, ako by ste si možno mysleli. Obaja mali vždy veľmi analytický prístup k traťovým záležitostiam. Sú puntičkárski a veľmi profesionálni. Vedia, že na určitých úrovniach rozhodujú o výsledkoch detaily.“
Costa následne vyvrátil aj ďalší z častých stereotypov, ktoré sprevádzali kariéru Michaela Schumachera. Ten bol mnohými často vnímaný ako robot, ale Aldo ho tak nikdy nevidel. „To je mylná predstava. Michael bol v pracovných vzťahoch veľmi ľudský. Sedel s inžiniermi a pokojne im odovzdával svoje dojmy z kokpitu. Nikdy sa nesprával ako posadnutý,“ povedal Aldo.
„Lewis je v tomto smere rovnaký. Mal som možnosť spoznať ho lepšie, pretože v Mercedese som mal vo svojej role priamejší kontakt s jazdcom. Panovala medzi nami symbióza. Hamilton, podobne ako Schumi, si pýta dôveru a zároveň dôveruje vám,“ dodal Costa.
Samozrejme, nájdeme aj rozdiely. Za tie najväčšie môžu roky. Obaja pochádzajú z celkom odlišnej pretekárskej generácie a v ich časoch boli pre úspech nevyhnutné úplne odlišné atribúty. „Sú tu, samozrejme, aj rozdiely. Pochádzali z celkom odlišných kultúr,“ povedal Costa.
„Uvediem vám príklad. Schumacher bol posledným jazdcom éry, keď sa autá vyvíjali na trati nepretržitým testovaním na asfalte. V tomto bol ohromný, dovolím si tvrdiť, že jedinečný. Lewis pochádza z éry simulátorov. Tieto dve éry nemajú nič spoločné. Pravidlá sa zmenili. Zjednodušene povedané, Michael bol za volantom vždy, Hamilton takmer nikdy, pretože nemohol,“ vysvetlil vitálny šesťdesiatnik.
„Nie je náhoda, že keď sa Schumi v roku 2010 vrátil, bez testovania na okruhoch sa mu nedarilo. On naozaj nenávidel simulátory. Hovoríme o dvoch fenoménoch. Dovoľte mi však uviesť ďalší príklad. Schumi svojimi testami určoval vývoj pneumatík, pretože vtedy sa to smelo. V Hamiltonovej ére pneumatiky pochádzali od jedného dodávateľa a bolo na jazdcovi, aby vyťažil maximum z gúm, ktoré nepoznal a ktoré si nemohol vybrať,“ vysvetlil taliansky inžinier.
Na otázku, prečo sa Hamilton rozhodol pripojiť k Ferrari na rok 2025, Costa odpovedal: „Je to inštinktívny človek. Nasledoval svoje srdce. Tento prestup nebol diktovaný silou peňazí. Neviem odpovedať, či môže vyhrať s Ferrari. V Maranelle vedia, čo musia vyriešiť.“