logo F1online.sk

Zasadnutie komisie F1: Šprinty budú mať nový harmonogram a Ferrari si môže vydýchnuť

Po štarte VC Rakúska 2023 – šprint, monoposty
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala5. 2. 2024

Začiatok februára je na udalosti vo svete F1 prekvapivo bohatý. Okrem toho, že v uplynulých dňoch sa k nám dostalo veľa zaujímavých, ba priam šokujúcich informácií, nám zasadnutie Komisie F1 pripravilo ďalšiu dávku čerstvých správ, ktoré potešia fanúšikov aj Scuderiu Ferrari.

Šprintový formát

Komisia F1 počas dnešného rokovania schválila zmeny vo formáte šprintového víkendu, ktorý čelil kritike za to, že je veľmi chaotický. Preto padol návrh na preusporiadanie jednotlivých segmentov, ktorý napokon prešiel. Od novej sezóny tak budú šprintové víkendy vyzerať nasledovne:

  • Piatok: Prvý tréning a šprintová kvalifikácia
  • Sobota: Šprintové preteky a kvalifikácia na nedeľnú veľkú cenu
  • Nedeľa: Veľká cena

Touto zmenou chce Formula 1 vniesť do harmonogramu väčší poriadok; jednotlivé segmenty totiž na seba priamo nadväzujú.

Pohonné jednotky

Na zasadnutí sa okrem šprintového formátu rozoberali aj tohtoročné technické pravidlá. Tímy sa napokon zhodli na jednej zásadnej zmene, ktorá má — minimálne podľa talianskych médií — pomôcť Scuderii Ferrari.

Formula 1 si pred ročníkom 2024 dala za cieľ znížiť alokáciu pohonných jednotiek na tri kusy na sezónu tak, ako to bolo pôvodne zamýšľané v pravidlách. Talianske médiá po tomto kroku avizovali, že Scuderia Ferrari by na túto zmenu mohla doplatiť.

Maranello má mať totiž v porovnaní so súpermi jeden hendikep. Zatiaľ čo pohonné jednotky Hondy a Mercedesu majú životnosť až na hranici 7000 kilometrov, agregáty Ferrari ich vydržia len 5500. Tento rozdiel by mal za následok to, že Scuderia by musela siahnuť po minimálne dvoch pohonných jednotkách mimo predpísanej alokácie.

Ani v sezóne 2024 a napokon ani v roku 2025 však k ničomu takému nedôjde. Formula 1 v pravidlách prepisuje, čo prepísala, a počet agregátov opätovne stanovuje na štyri.

DRS

FIA vo svojej správe zo zasadnutia napokon píše, že systém DRS čaká menšia novinka. Doposiaľ ho bolo zakázané používať v úvodných dvoch kolách pretekov, resp. v prvých dvoch kolách po reštarte. Od novej sezóny však bude možné využiť systém DRS už po prvom kole.

Poznamenajme, že všetky zmeny v pravidlách bude musieť ešte schváliť Svetová motoristická rada FIA dňa 28. februára. Avšak, tento úkon by mal byť už len formalitou.

Súvisiace články