logo F1online.sk

F1 sa vydáva po stopách Formuly E, obáva sa Hill

IFEMA, Madrid
© Wikimedia Commons
Tomáš Masár
Tomáš Masár27. 1. 2024

Tradičné okruhy síce zatiaľ na ústupe nie sú, ale keď sa pretekový kalendár rozšíri o nové podujatie, tak spravidla mestského charakteru. Najnovšie otvorila Formula 1 náruč pretekom v hlavnom meste Španielska, ktoré budú (sčasti) prebiehať v úzkych madridských uličkách. Ako vníma príchod ďalšej mestskej trate Damon Hill?

Formula 1 sa už v počte mestských okruhov doťahuje na Formulu E. K existujúcim mestským pretekom k Baku, Miami, Vegas, Melbourne či Monaku sa najnovšie pripojí Madrid, v ktorého uliciach sa bude po prvýkrát pretekať v roku 2026.

Zatiaľ čo vedenie Formuly 1 sa nebráni príchodu aj ďalších mestských podujatí, časť fanúšikov, vrátane Damona Hilla, tomuto smerovaniu najvyššej motoristickej súťaže naklonené nie je. Majster sveta z roku 1996 sa konkrétne domnieva, že sa „efjednotka“ s pribúdajúcimi mestskými okruhmi začína čím ďalej tým väčšmi ponášať na jej elektrifikovanú odnož a zároveň si kladie otázku, či sa pre kľukaté a mestské trate nezníži výkonnosť pohonných agregátov.

„Páči sa mi, akým smerom sa F1 uberá. K pretekom v Madride však musím povedať jedno: Už onedlho vstúpia do platnosti nové predpisy pre pohonné jednotky a začína sa hovoriť o ťažkostiach, ktoré budú mať pri získavaní konzistentného výkonu z áut. Formula 1 začína inklinovať k užším a kľukatejším okruhom, a to po vzore Formuly E, ktorej preteky sa zvyknú konať v centrách miest a na veľmi stiesnených okruhoch.“

„Dúfam, že inklinácia k mestským okruhom nebude mať za dôsledok, že tieto autá budú mať v budúcnosti nižší výkon v porovnaní s dneškom,“ vyslovil sa Hill pre Sky Sports.

Niekdajší pilot Williamsu preteky v Madride vopred nezavrhuje a je si vedomý toho, že sa Formula 1 musí prispôsobovať požiadavkám automobilového trhu, avšak dodáva, že treba myslieť aj na zachovanie tradičných okruhov, akým je napríklad belgické Spa.

„Formula 1 sa musí prispôsobiť novým požiadavkám, ktoré sú na ňu kladené z hľadiska výroby automobilov, ako aj jednotlivých vlád, ktoré kladú dôraz na ekológiu. Dúfam, že madridský okruh bude stáť za to a tamojšie preteky budú napínavé. Následne budeme môcť byť spokojní.“

„F1 chce byť rôznorodá a z tohto pohľadu bude pre ňu mať preteky v blízkosti centra jedného z hlavných miest dobré,“ poznamenal víťaz viac než dvadsiatich veľkých cien. „Musíme si však ponechať aj Spa a ďalšie tradičné okruhy,“ doplnil Hill.