logo F1online.sk

Riešenia niektorých našich problémov prídu až v priebehu sezóny 2024, hovorí Stella

Lando Norris a Oscar Piastri na štartovom rošte zarovno na cieľovej čiare
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 1. 2024

Obrovský pokrok McLarenu v priebehu sezóny si vyžiadal svoju daň. Aj keď monopost MCL60 neuveriteľne zrýchlil, objavili sa aj niektoré nežiadúce „vedľajšie účinky“, ktoré sa prejavili najmä na niekoľkých chybách Landa Norrisa v kvalifikáciách. Inžinieri vo Wokingu sa nimi intenzívne zaoberajú, ale podľa slov šéfa stajne Andreu Stellu sa všetky riešenia objavia až v priebehu sezóny 2024.

Lando Norris sa v záverečnej fáze minulej sezóny dopustil niekoľkých chýb, na ktoré sme z jeho strany neboli príliš zvyknutí. Boje na čele sú iné než v strede poľa a na vlastnej koži to pocítil aj britský pretekár. Na druhej strane chyby, ktorých sa dopustil v kvalifikáciách v Mexiku a Abú Zabí, boli zároveň dôsledkom niektorých nepríjemných charakteristík vylepšeného monopostu.

Aj keď MCL60 v priebehu roka výrazne zrýchlil, zároveň sa s ním jazdci ocitli viac na hrane. Auto bolo nepredvídateľnejšie, čo inžinieri vo Wokingu skúmali v priebehu zimnej prestávky a podľa slov šéfa stajne Andreu Stellu odhalili niekoľko koncepčných problémov, ktoré sa snažia vyriešiť. „Áno, určite sme sa pýtali sami seba, či sme auto nielen zrýchlili, ale zároveň ho premenili na ťažšie zvládnuteľný stroj pri jazde na hrane v kvalifikáciách,“ povedal taliansky inžinier, ktorého cituje Motorsport.com.

„V prvom rade sme zisťovali, či je to skutočne tak a nešlo o nejaké náhodné epizódky, ktoré však s technickými aspektmi nijako nesúviseli. Myslím si však, že určite existujú oblasti, na ktoré sme sa pozreli a ktoré majú vplyv na aerodynamickú stránku,“ povedal Stella.

Nie je to však také jednoduché. Aj keď sa zdá, že ide o aerodynamický problém, pri súčasných monopostoch musíte poriadne dbať aj na svetlú výšku a dynamické vlastnosti monopostu. „Pri týchto autách idú aerodynamika a jazda takmer ruka v ruke, pretože ich chcete nastaviť čo najbližšie pri zemi. Je to jedna z výziev pre každý tím,“ pokračoval šéf McLarenu.

„Pri hľadaní ideálneho kompromisu však ide len o jeden z príkladov. Pozerali sme sa aj na túto oblasť, keďže si zaslúži našu pozornosť. Sú tu však aj ďalšie aspekty, o ktorých nechcem hovoriť z dôvodu ochrany duševného vlastníctva, ale bola to jedna z našich priorít počas zimnej prestávky,“ povedal Stella.

Pre fanúšikov sú však aj tak najdôležitejšie riešenia a tie šéf tímu sľubuje, aj keď nie všetky budú na aute v čase prvých pretekov sezóny. „Niektoré môžu byť na monoposte na prvých pretekoch sezóny, ale výsledky niektorých projektov sa na trati môžu objaviť až s ďalšími vylepšeniami. Niektoré veci si vyžadujú, povedzme, niekoľko mesiacov na nájdenie riešenia,“ odkázal Stella.