logo F1online.sk

V Alpine museli predčasne zastaviť nasadzovanie vylepšení. Kopírovanie Red Bullu odmietajú

Esteban Ocon a Pierre Gasly
© Renault SAS
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 1. 2024

Továrenský tím automobilky Renault vo Formule 1 čaká deviata sezóna od jeho návratu do športu v roku 2016. Za tú dobu pozbierali Francúzi len obmedzené úspechy. Príčinou je najmä nedostatočný výkon a spoľahlivosť pohonnej jednotky, ale tiež nedostatočné technické či personálne zázemie. Jedno víťazstvo v pretekoch a dve štvrté miesta v Pohári konštruktérov sa tejto automobilke určite mália. V nasledujúcich dvoch sezónach pritom neočakávame prudký posun vpred.

Pred štartom ročníka 2024 panuje v Enstone obrovské sústredenie. V minulej sezóne poklesol Alpine z piateho na šieste miesto a zo 173 bodov na 120. Prekonanie dominantného Red Bullu vedie cez osvojenie si mnohých myšlienok tohto tímu. Ako však povedal aj technický riaditeľ tímu šampiónov Pierre Waché, najprv musíte týmto nápadom porozumieť, až potom ich skopírovať.

Jeho kolega, technický riaditeľ Alpinu Matt Harman, tvrdí, že jeho ľudia dobre rozumejú fungovaniu najrýchlejšieho monopostu na rošte, ale cesta k ich zdolaniu podľa jeho názoru rozhodne nevedie cez skopírovanie týchto riešení. „Myslíme si, že sme Red Bull pochopili celkom dobre. Podľa nás vieme, čo robia. Nemôžete lusknúť prstami a predstaviť si to len tak cez noc. Rozumieme nášmu smerovaniu a dokázali sme pochopiť aj niektoré z ostatných áut na štartovom rošte.“

„Máme tam niekoľko skvelých monopostov so zaujímavým vývojom. Je to o snahe pochopiť, čo robíte vy a čo robia ostatní. Koniec koncov však nikdy nepredbehneme súperov tým, že ich budeme nasledovať. Našou mantrou je inšpirovať sa nimi, ale zároveň si ísť vlastnou cestou,“ povedal Harman.

Táto zima je pre tímy nesmierne dôležitá. V roku 2025 totiž bude všetko smerovať do vývoja na rok 2026, takže v priebehu týchto mesiacov vzniknú autá, ktoré sa budú v podstate používať dva roky. „Je dôležité naďalej sledovať autá okolo seba. Monopost, s ktorým vyjdeme z garáže dnes, bude v roku 2025 beznádejne zastaralý. Je naozaj dôležité sa inšpirovať, ale musíme cieliť ďaleko do budúcnosti a sledovať dvojročný horizont,“ povedal Harman.

Podobne ako Ferrari a Mercedes, aj Alpine podľa slov Harmana narazil pri minuloročnom vývoji na DNA monopostu. Aj keď v tíme vedeli, čo chcú zmeniť, auto bolo vytvorené s inými myšlienkami. To inžinierov obmedzilo a niekedy úplne zastavilo pri nasadzovaní vylepšení.

„Šasi a, ako to my nazývame, skriňa na zavesenie, nám spôsobili niekoľko problémov s nedostatkom miesta. Nielen pre nápady ostatných, ale aj pre naše vlastné nápady a náš vlastný vývoj nás to trochu obmedzovalo. Mali sme pripravenú vylepšenú podlahu na neskoršiu časť sezóny, ktorú sme nakoniec nenasadili. Zapracovali sme to však do vývoja na novú sezónu. Potrebovali sme trochu viac miesta, aby sme z týchto vylepšení vyťažili maximálnu výkonnosť,“ povedal Harman, ktorý napriek všetkému trvá na tom, že monopost A523 mal v sebe niekoľko dobrých nápadov.

„Myslím, že na našom aute je niekoľko naozaj pekných vecí. Snažíme sa k tomu stavať skromne. Vieme, že na tom nie sme tak, ako by sme chceli. Radi hovoríme o tom, kde sa musíme zlepšiť, nie v čom sme podľa nás dobrí. Radšej by som sa sústredil na to, v čom sa musíme zlepšiť,“ dodal technický riaditeľ Alpinu.