Ako jeden žart pripravil Frentzena o šancu v McLarene
Keď to Nemec skúša na Angličana s humorom, väčšinou to neskončí dobre. Svoje o tom vie aj Heinz-Harald Frentzen. Ten skúšal vtipkovať pred tvárou muža, ktorý pre žartíky nemá pochopenie. Ľadový a nekompromisný Ron Dennis sa s niekdajším veľkým talentom sveta motoršportu rozprával len raz.
Karla Wendlingera, Heinza-Haralda Frentzena a Michaela Schumachera delil v roku 1989 v nemeckej Formule 3 jediný bod. Toto trio bolo svojho času budúcnosťou motoršportu a Frentzen mal status vychádzajúcej hviezdy. Potvrdil to aj na konci svojej nováčikovskej sezóny 1994 so Sauberom, keď v posledných troch pretekoch skončil so slabším autom dvakrát šiesty a raz siedmy.
V roku 1995 prechádzal McLaren na motory Mercedes a prirodzene sa zaujímal aj o nemeckých pretekárov. Prišlo aj na rokovania s Michaelom Schumacherom, ale ešte pred nimi sa boss stajne Ron Dennis stretol s nádejným Frentzenom. Ako však hovorí sám Heinz-Harald, bolo to len raz.
„Viete, prečo som nikdy nedostal šancu v McLarene?“ opýtal sa Frentzen v podcaste Beyond the Grid. „V roku 1994 za mnou v Adelaide prišiel môj manažér. Všetky tímy Formuly 1 oslavovali skončenie sezóny a vtedy som sa dozvedel, že sa so mnou chce stretnúť Ron Dennis.“
„Prišiel za mnou a povedal mi: ‚Hej, Heinz, ako je na tom tvoja angličtina?‘ Odpovedal som: ‚Moja angličtina by mohla byť lepšia.‘ Potom som len tak zo srandy dodal: ‚A ako je na tom vaša nemčina?‘ Vtedy sa už vedelo, že Mercedes bude spolupracovať s McLarenom. Povedal som Ronovi: ‚Musíte sa naučiť po nemecky.‘“
„Jeho tvár skamenela. Myslel som, že som vtipný, ale môj manažér ma potiahol za ruku so slovami: ‚Čo si to, doriti, povedal?‘ Videl som tvár Rona Dennisa a už so mnou nikdy neprehovoril. Ten vtip ho strašne naštval. Nikdy som nedostal šancu v McLarene, pretože Ron Dennis z nejakého dôvodu nemal rád môj zmysel pre humor,“ dodal Frentzen.
Na Rona Dennisa to teda s vtipmi neskúšajte a už vôbec nie s takými, ktoré by mohli zraniť jeho ego. Frentzen tak zostal verný Sauberu, ale šanca v top tíme predsa len prišla, keď v roku 1997 nahradil vo Williamse zbožňovaného Damona Hilla. Tento krok sa Frankovi Williamsovi napokon kruto nevyplatil. O služby nemeckého pretekára však mal dlho veľký záujem. V skutočnosti s ním rokoval už v roku 1994 po smrti Ayrtona Sennu.
„Musím vám povedať tento príbeh, pretože je dosť špeciálny. Po smrti Ayrtona Sennu v Imole mi zavolal Frank a ponúkol mi miesto vo Williamse už v roku 1994. Bolo to pred štartom víkendu v Monaku. Stretol som sa s Frankom a on sa ma pýtal, či by som sa pripojil k Williamsu na zvyšok sezóny 1994,“ spomína Frentzen.
„V Sauberi som bol strašne šťastný. Nevedel som nič o politike okolo ani o ničom, čo sa dialo. Bol som však v tíme taký spokojný, že som Frankovi povedal: ‚Nemôžem odísť zo Sauberu.‘ Šancu v tomto tíme som si vybojoval veľmi ťažko. Sauber sa snažil presvedčiť Mercedes, že ja som ten pravý. Peter Sauber urobil všetko pre to, aby som dostal šancu vo Formule 1,“ spomína muž, ktorý nakoniec vyhral v kariére troje pretekov, jedny s Williamsom a dvoje s Jordanom.
„Povedal som Frankovi: ‚Som veľmi vďačný za príležitosť, ktorú mi dal Sauber. Nemôžem len tak odísť z tímu po troch alebo štyroch pretekoch a pridať sa k vám. Nemôžem porušiť zmluvu.‘ Bolo to veľmi ťažké. Pozeral som sa do zrkadla a pýtal som sa sám seba, či to mám spraviť. Nedokázal som niekomu len tak dať facku. Peter do mňa vložil takú dôveru. Povedal som Frankovi, že to nedokážem,“ dodal Frentzen.
Aj keď by ho toto rozhodnutie mohlo mrzieť, predsa len ukazuje, že vo Formule 1 existujú zásadové osobnosti. Vo svojej podstate má tento príbeh vlastne šťastný koniec, pretože aj keď Sauber nedal Frentzenovi víťazné auto, rozhodne dokázal oceniť jeho lojalitu. Hoci v roku 1995 ukončil Mercedes spoluprácu so Sauberom a prešiel na motory Ford, na chránenca nemeckej automobilky to nemalo žiaden vplyv.
„Niekto to Petrovi musel povedať. Keď bolo po sezóne 1994 jasné, že Mercedes prechádza k McLarenu, Peter mi podaroval ako poďakovanie monopost Formuly 1. Moja misia bola jasná. Zostával som v Sauberi, nech sa deje čokoľvek. Aj po odchode Mercedesu som zostal s nimi,“ povedal dnes 56-ročný penzionovaný pretekár.