Wolff a Horner sa zhodujú: F1 potrebuje lacnejšiu motorovú technológiu


Formula 1 nasadzuje od roku 2014 hybridné pohonné jednotky, ktoré sa okrem klasického spaľovacieho motora skladajú aj z dvoch rekuperačných systémov. Ich vývoj bol mimoriadne drahý a nepriniesli taký osoh, aký sa od nich očakával. Automobilky príliš nezaujali a všetky ročníky vyhral tím, ktorý vývoj tohto typu pohonu zvládol najlepšie: Mercedes.
Pre sériovú produkciu však takéto hybridy neboli príliš relevantné a kompetentní z Hondy nedávno usúdili, že pre nich to už nemá zmysel. Japonci po skončení budúcej sezóny šport opustia. Na scéne tak ostanú len Mercedes, Ferrari a Renault.
Okrem toho vieme, že nové motorové pravidlá majú prísť v roku 2026, no niektoré tímy by ich nástup radi trochu urýchlili. Hovorilo sa o roku 2025, ale Ferrari vytiahlo aj alternatívu týkajúcu sa roku 2023. V tejto chvíli je to všetko vo hviezdach.
„Myslím si, že celý príbeh týchto hybridov nedokážeme dobre vyrozprávať,“ povedal Toto Wolff. „Máme 50 percentnú termálnu efektívnosť. Pri komplexnosti a technológii, ktorá v týchto autách je, pri rekuperačných systémoch kinetickej energie a výfukových plynov, ako aj pri batériách a ich technológii, sme veľmi dobrým miestom pre ukazovanie hybridnej technológie.“
„No a ďalšia generácia pohonných jednotiek, nech už príde kedykoľvek, povedie k ešte udržateľnejšej rekuperácii energie a k udržateľnejším systémom pohonu. Vieme však, že si musíme dať pozor na náklady. Nemôžeme spraviť rovnakú chybu a dať to čisto do rúk inžinierov, ako sa to stalo pri týchto pohonných jednotkách. Potrebujeme niečo inovatívne, udržateľné, výkonné, palivovo efektívne a za rozumnú cenu,“ dodal Rakúšan.
Aktuálne pohonné jednotky V6 pred rokom 2014 nahradili dovtedajšie V8 a spôsobili doslova nákladový boom. „Keď sa pozriete na náklady týkajúce sa dodávky motorov, tak sú enormné,“ pripomenul šéf Red Bullu Racing Christian Horner. „Práve preto F1 neprilákala nových dodávateľov motorov a nové automobilky.“
„Na tieto náklady a na to, čo ich spôsobuje, sa treba jednoznačne pozrieť. Odchod Hondy je veľkou škodou pre celú Formulu 1, ale súčasne je to aj poriadny budíček,“ odkázal Horner.