Za úspech sa platí. Red Bull pošle FIA za prihlášku horentnú sumu
Po roku 2022 sa táto diskusia zopakuje aj v roku 2023. Keď si Red Bull vlani odkrútil pomerne bezproblémovú sezónu ozdobenú sedemnástimi víťazstvami z dvadsiatich dvoch pretekov, za zisk 759 bodov v Pohári konštruktérov zaplatil pri podávaní prihlášky FIA horentných 6,24 milióna dolárov. Málokto vtedy pomyslel, že ročník 2023 bude ešte úspešnejší, ešte dominantnejší a ešte drahší.
V tomto roku pozbierali piloti Red Bullu presne 860 bodov, čo je neuveriteľný úspech, ktorý však zároveň znamená, že účtovníci v Milton Keynes budú musieť vypísať FIA pri podávaní prihlášky tučný šek. Možno si spomínate, ako si každý rok sumarizujeme, koľko zaplatia jednotlivé tímy za svoje prihlášky pred sezónou 2024. Samozrejme, na úspech sa viaže obrovská obchodná prestíž a štedré odmeny, ale tiež povinnosť zaplatiť za prihlášku pred štartom nového ročníka.
Výška poplatku sa odvíja od základnej sumy, ktorá nás vedie k drobnému historickému exkurzu. V roku 2013 totiž vtedy nová Concordská dohoda stanovila, že cena za prihlášku sa bude odvíjať od počtu získaných bodov. Základnou sumou bola čiastka 500-tisíc dolárov, ku ktorej sa pripočítala suma 5000 dolárov za každý získaný bod – víťaz Pohára konštruktérov platil za každý bod 6000 dolárov.
Tieto čísla postupne rástli po zohľadnení výšky inflácie. Pre rok 2024 je základnou sumou 657 837 dolárov, plus 6575 dolárov za každý získaný bod – 7893 dolárov pre víťaza Pohára konštruktérov. Sčítané a podčiarknuté, Red Bull zaplatí FIA presne 7 445 817 dolárov, aby sa mohol prihlásiť na novú sezónu.
Aby sme tieto čísla uviedli do určitej perspektívy, tím okolo Christiana Hornera zaplatí za prihlášku viac ako Mercedes a Ferrari dokopy. Za 409 získaných bodov prispeje do rozpočtu Medzinárodnej automobilovej federácie stajňa z Brackley 3 347 012 dolárov a účtovníci v Maranelle pošlú na Place de la Concorde číslo 8 presne 3 327 287 dolárov.
„Stále je to luxusný problém,“ povedal šéf Red Bullu Christian Horner pre Motorsport.com. „Aby ste mali povinnosť vystaviť faktúru, najprv musíte pozbierať tie body. Našťastie sa táto suma nezapočítava do rozpočtového stropu. Ale áno, je to tučný šek.“
Šéf Red Bullu tiež dostal otázku, či ho veľmi škrie ten Singapur. Predsa len, Red Bull vyhral 21 z 22 veľkých cien a aj keď netreba byť „nenažratý“, k úplnej dokonalosti tomu predsa len niečo chýba. „Nie,“ odpovedal Horner. „Zanechá to vo vás pokoru, že sa stále máte o čo snažiť. Je to tiež užitočná lekcia, že veci sa môžu rýchlo zmeniť. Singapur bol výnimočný.“
„O stopercentnej úspešnosti som nikdy ani nesníval. Vy novinári ste sa ma hádam už od tretích pretekov sezóny pýtali, či v tomto roku môžeme vyhrať všetky veľké ceny. Je šialené, že sme ich nakoniec vyhrali 21 z 22. Max odjazdil viac ako tisíc kôl vo vedení, vyhral devätnásť pretekov, zlomili sme rekordy McLarenu z roku 1988 a tiež zápis Sebastiana Vettela z roku 2013. Toto auto sa určite na nejaký čas zapíše do dejín ako najúspešnejšie v histórii Formuly 1,“ povedal Horner.
Úplný prehľad poplatkov, ktoré musia jednotlivé tímy zaplatiť, nájdete v tabuľke z dielne Motorsport.com.
- Značky
- Christian Horner
- Red Bull