logo F1online.sk

Horner: Ferrari to nespravilo poriadne. Mali spomaliť Russella

Charles Leclerc
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 11. 2023

Malo Ferrari nasadiť do boja proti Mercedesu všetky zbrane? Mnoho športových i nešportových trikov zostalo nevyužitých a tím sa nezmohol v podstate na nič. Bol to len pilot stajne Charles Leclerc, ktorý popri vykonávaní jedného z fyzicky najnáročnejších športov premýšľal aj za asi 70 ľudí patriacich k podpornému tímu na trati. Dnes sme mohli písať o senzácii, genialite či špinavosti Ferrari, ale môžeme hovoriť len o ich nepripravenosti. Súpera podrobil kritike aj boss Red Bullu Christian Horner.

Fanúšikovia Ferrari často spomínajú na dobu, keď taliansky tím viedol Jean Todt. Francúzsky lišiak bol preslávený ochotou siahnuť hlboko do čarovného klobúka, keď vďaka tomu získal pre svoj tím výhodu. Ferrari tej doby bolo preslávené špinavými trikmi a zákulisnými hrami. V roku 2023 sa však zdá, že Scuderia je už len tieňom svojej zašlej slávy. Je to dielo dnešnej doby plnej politickej korektnosti alebo tím už vedú „manažéri“ a nie „poľní maršali“?

Nie je však ťažké si predstaviť, čo všetko by bolo ochotné urobiť Ferrari pod vedením Todta. Prečo nevyužiť o kolo pomalšieho Carlosa Sainza, aby pripravil Russella o nejaké tri sekundy? Veď presne to spravil pilot zákazníckeho Sauberu Norberto Fontana v Jereze v roku 1997. Samozrejme, boj o titul je niečo celkom iné ako súboj o druhé miesto Pohára konštruktérov. Ferrari sa však v Abú Zabí len bezmocne prizeralo a čakalo na safety car. Za celý tím opäť premýšľal len jeho pilot, ktorý skúsil aspoň niečo, aj keď to nakoniec nestačilo.

Taliansky tím podrobil kritike aj Christian Horner, ktorý pripomenul, čo spravil Red Bull v roku 2021 so Sergiom Pérezom. Ferrari sa podľa neho malo pokúsiť spomaliť Russella, aj keby to znamenalo riziko, že Leclerc spadne z druhého miesta na tretie.

„Bolo by to logické,“ povedal médiám Horner. „Ferrari urobilo svoju prácu len spolovice, pretože aj keď pustili Checa dopredu, tak sám Checo v treťom sektore už ukázal, že v tomto mieste viete pomerne výrazne zdržať svojho súpera.“

„Charles mal Georgea zdržať o trochu viac a získať ten extra čas, ale takto budeme v novej sezóne susediť v boxovej uličke s Mercedesom,“ dodal Horner. Veru, v novom roku si niektoré tímy budú musieť zvykať na odlišné garáže. Taký Williams sa posunie o tri dvere dopredu, Alfa Romeo zas o tri dvere dozadu.

Podľa Hornera teda mal zdržať Russella sám Leclerc. Nám by sa zdalo logickejšie použiť na to Sainza. Carlos totiž prišiel do cieľa so stratou celého kola, takže je zrejmé, že v závere sa jeho pit stop dal načasovať tak, aby vyšiel na trať pred pilotom Mercedesu a v jednej z pomalších častí trate ho mohol zdržať podobne ako Fontana v roku 1997. Iste, Ferrari by za to hrozil trest, ale ten by pravdepodobne išiel plne na tričko Sainza, ktorý bol dávno mimo hry o body.

Šéfa Red Bullu sa novinári pýtali aj na strategické rozhodovanie. Podľa jeho slov počítali na boxovom múre najprv s jednou zastávkou, ale pomerne skoro si to rozmysleli. „Pôvodne sme plánovali zastaviť len raz, ale potom sme to zmenili na dve zastávky, pretože degradácia stredne tvrdých pneumatík bola trochu vyššia, ako sa nám páčilo,“ povedal Horner.

„S Maxom sme to mohli zvládnuť na jednu zastávku, pretože mal tempo a dokázal manažovať pneumatiky. V prípade Checa to však vyzeralo, že mu ku koncu pretekov odídu gumy. Preto sme obom pilotom naordinovali dve zastávky. Je to veľká škoda, pretože Checo mal byť na pódiu,“ dodal šéf Red Bullu.