logo F1online.sk

Red Bull chce lobovať za zmrazenie motorov

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala15. 10. 2020

Potom, čo Mercedes otvorene odmietol dodávať motory Red Bullu Racing, zostávajú tímu z Milton Keynes len tri možnosti. Podľa Helmuta Marka má najvyššiu prioritu pokračovanie s pohonnou jednotkou od Hondy, no tento plán sa zrejme podarí naplniť iba v prípade, že dôjde k zmrazeniu motorov. Red Bull chce na to začať tlačiť.

Prvotné prekvapenie z toho, že Honda Formulu 1 opustí, už opadlo. “Áno, teraz už nám nezostáva iné, len opäť začať hľadieť do budúcnosti,” rozprával sa na motorovú tému s reportérmi portálu motorsport-magazin.com Helmut Marko. “Teraz pracujeme na tom, ako nahradíme motor Hondy. Pracujeme na tom a na konci novembra chceme mať riešenie.”

Red Bull si vyberá z troch možností. Prvou je odkúpiť duševné vlastníctvo Hondy a pokračovať s vývojom motora pod vlastnou strechou. A hoci sa budú pohonné jednotky zmrazovať — čo už tento rok ušetrí výrobcom motorov 20 miliónov dolárov —, celkové náklady na vývoj do ďalších rokov budú stále enormné. Kompletné zmrazenie motorov totižto príde až po sezóne 2023. Dovtedy sa výrobcovia budú musieť pripraviť napríklad aj na postupný prechod na syntetické palivá, ich zastúpenie sa zvýši z piatich percent na dvojnásobok.

“Mať vlastný motor je našou prioritou. Ale bude to možné zrealizovať len v prípade, ak bude motor najneskôr ku koncu roka 2021 kompletne zmrazený,” vysvetľuje Helmut Marko. Keďže Honda chce ešte budúcosezónny vývoj potiahnuť, červení býci potrebujú, aby sa už v zime medzi sezónami 2021 a 2022 nevyvíjalo — inak by si to museli zaplatiť sami.

“Ďalší vývoj by nebol možný bez technologického centra, aké má Sakura. My ho nechceme stavať a ani to nevieme zafinancovať. Nechceme alebo nevieme to zaplatiť.” Ďalší krok je teda jasný, pokúsiť sa presvedčiť Formulu 1, aby pristúpila na zmrazenie motorov skôr. “Toto je z nášho pohľadu jasné. Tieto pohonné jednotky sú už beztak príliš komplikované, aj keby ste ich chceli len prevádzkovať a skladať si ich. Momentálne skúmame možnosť, či by sme to zvládli vlastnými silami.”

Ak by sa zmrazili pohonné jednotky, nemusela by Formula 1 upustiť od zvýšenia podielu syntentických palív? Podľa Marka to nie je také jednoznačné. “V roku 2022 sa podiel navýši z piatich na desať percent.” Nebude treba kvôli tomu postaviť nový motor? “Sú na to rôzne názory. Nový motor však nebude nutný.”

Formulových fanúšikov a o to viac Red Bull by malo zaujímať, aké plány má bývalý šéf motorového oddelenia Mercedesu Andy Cowell. Nemohol by on pomôcť Red Bullu po tejto stránke?

“Neviem. Najskôr musíme zistiť, čo spravíme. Potom, samozrejme, sa poobzeráme po týchto možnostiach. Je jasné, že to budeme musieť začleniť do nášho technologického centra. Potom uvidíme, ktorí ľudia by boli na to najvhodnejší,” reaguje Marko.

A čo Renault a Ferrari? Ktorá alternatíva vyzerá atraktívnejšie? “Tu to potrebujeme hlbšie rozobrať. Našou prioritou je projekt Hondy. S Hondou si musíme vyjasniť odpovede na mnohé otázky. Rokovania prebehnú v októbri a novembri. Pokiaľ je Honda v hre, so zvyšnými dvoma motorármi nebudeme nijako konkrétne rokovať.”

Súvisiace články