logo F1online.sk

Marko naznačil, že Red Bull si chce motory riešiť vo vlastnej réžii

Masaši Jamamoto a Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király12. 10. 2020

Helmut Marko po Veľkej cene Eifelu na okruhu Nürburgring potvrdil, že Red Bull možno skutočne prevezme duševné vlastníctvo týkajúce sa motorov Honda a ďalej si ich bude pripravovať vo vlastnej réžii. Má to však aj podmienku.

„Možné to bude len vtedy, ak budeme mať od prvých pretekov roku 2022 zmrazený vývoj,“ skonštatoval Marko v rozhovore pre F1-Insider.com. „A na to potrebujeme čo možno najrýchlejšie rozhodnutie FIA. Ak by to dopadlo pozitívne, tak ďalším krokom bude nájdenie dohody s Hondou. V Milton Keynes máme viacero budov a hál. Aktuálne preverujeme, kde by sme to mohli realizovať.“

Toto by bola z pohľadu Red Bullu najlepšia alternatíva a vyzerá to tak, že kompetentní sa skutočne chcú ubrať touto cestou. Ostatné možné kooperácie by nedávali až taký zmysel.

„Všetci výrobcovia motorov majú svoj vlastný tím a šasi s motorom vyrábajú prepojene. Dostali by sme teda niečo, okolo čoho by sme potom museli postaviť svoje šasi. Vždy by sme dostali predložené určité technické riešenie, ktoré by sme museli akceptovať. Preto uprednostňujeme riešenie týkajúce sa Hondy, ale na to potrebujeme niektoré parametre. Napríklad zmrazenie motorového vývoja od roku 2022.“

„V tejto chvíli je rozdiel medzi výrobcami motorov na úrovni 15, maximálne 20 koní,“ pokračoval poradca Red Bullu pre motoršport. „Áno, motor Ferrari je o niečo viac vzadu, ale predpokladám, že čoskoro sa dotiahnu. Nuž a okrem toho sa diskutuje aj o tom, aby sme výkon motorov vyrovnali prostredníctvom prietoku paliva a podobných vecí. Sme na správnej ceste.“

Šanca na príchod nového dodávateľa motorov podľa Marka neexistuje. „Motory sú príliš komplexné, náklady veľmi vysoké. V tejto fáze a pri týchto pravidlách do F1 nedostaneme žiadneho nového výrobcu.“

Nové motorové pravidlá vstúpia do platnosti najskôr v roku 2026 – taký je aktuálny plán. Dovtedy by sa teda na súčasnom status quo nemalo nič zmeniť.

„Asi by bolo rozumné trochu ich unáhliť, ale v tejto chvíli nemáme žiadne pravidlá a dokonca ani žiadny koncept. Vzhľadom na všetky procesy, ktorými by bolo potrebné pri vývoji nového motora prejsť, by sme to mohli stihnúť najskôr v roku 2025,“ dodal Helmut Marko veriac, že vhodne nastavené nové pravidlá by mohli prilákať aj nového výrobcu.