O dva roky bude mať premiéru motor Red Bullu. Nervydrásajúce, znie z Milton Keynes
Viete, koľko dodávateľov motorov si pamätá vyše sedemdesiatročná história Formuly 1? Podľa známeho portálu StatsF1.com presne 89. Do zoznamu sú však zahrnuté aj „reklamné“ pomenovania motorov ako Acer, Petronas či TAG Heuer. Aj to ukazuje, že dodávateľov motorov sme nemali v histórii Formuly 1 veľmi veľa. Už o dva roky sa však pomyselná rodina rozšíri o mená Audi a Red Bullu. V Milton Keynes preto nenechávajú nič na náhodu.
Keď rakúsky výrobca energetických nápojov vstupoval v roku 2005 do Formuly 1, mnohí to považovali za vtip. „Malinovkári“, ako sa im čoskoro začalo prezývať, boli vnímaní ako ďalšia zábavná epizódka v dejinách Formuly 1, ktorá už videla mnoho bizarností, ale rozhodne nie úspešný tím vedený výrobcom „limonád“.
Red Bull však nielenže pozbieral množstvo titulov a víťazstiev, ale rozhodol sa svoje aktivity posunúť na ďalšiu úroveň. Od roku 2026 sa v spolupráci s Fordom stane plnohodnotným továrenským tímom, ktorý bude vyrábať vlastné pohonné jednotky. Továreň v Milton Keynes sa medzitým rozrástla o ďalšiu budovu, kde sa pod dohľadom špičkových inžinierov vyvíja prvý motor Red Bull Powertrains.
„Áno, ale taký je život, však?“ odpovedal Christian Horner na otázku, či má pred novou výzvou, ktorú ešte znásobujú úspešné roky s Hondou, určité obavy. „Nič netrvá večne a vy musíte ísť stále dopredu a rozvíjať sa.“
„Aj keď nechceme, aby tohtoročná sezóna skončila, v roku 2026 začneme novú kapitolu a prevezmeme do vlastných rúk zodpovednosť za jednu premennú rovnice. Nemyslím si, že ľudia chápu rozsah výzvy, ktorej čelíme pred sezónu 2026. Chopili sme sa jej však s rovnakým odhodlaním, ako sme pred rokmi pristúpili k vývoju šasi,“ sľubuje Horner.
Spoločnosť tak verí, že motory Red Bullu vyvinuté v Milton Keynes budú rovnako úspešné ako aerodynamika ich monopostov. Do novej éry vstúpi stajňa pod nemalým tlakom očakávaní. Sezóny 2022 a 2023 patrili jednoznačne Red Bullu. Je veľmi pravdepodobné, že aj v rokoch 2024 a 2025 bude bojovať minimálne o víťazstvá. Tím si nemôže dovoliť, aby v roku 2026 prišiel prepad a už vôbec nie pre nedostatočnú výkonnosť vlastnej pohonnej jednotky.
„Máme dva roky, čo sa zdá ako dlhá doba, ale zostáva nám už len nejakých sto týždňov, než sa z garáže do boxovej uličky vydá prvý Red Bullom navrhnutý a zostrojený motor pod kapotou nášho auta. Je to teda nervydrásajúce a vzrušujúce zároveň,“ hovorí Horner.
„Sme však na dobrej ceste. Do projektu je zapojených niekoľko skvelých ľudí a panuje u nás skvelá kultúra. Pozeráme sa dopredu a tešíme sa na to,“ dodal boss stajne.