logo F1online.sk

Podľa Stellu už nie je Red Bull výrazne rýchlejší, len lepšie narába s pneumatikami

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Tomáš Masár
Tomáš Masár8. 11. 2023

Keď sa v aktuálnej sezóne súhrnne vyjadrujeme k niektorým z pretekov, obvykle nám zostáva iba konštatovať, že si z nich Max Verstappen urobil „one man show“. Tentokrát tomu ale úplne tak nebolo. Holanďan síce v Brazílii bez väčších problémov zvíťazil, no pred druhým Landom Norrisom disponoval v cieli len niekoľkosekundovým náskokom. Podľa Andrea Stellu by za predpokladu, že by McLaren o čosi lepšie narábal s pneumatikami, mohlo byť razom všetkému inak. Talian sa totiž domnieva, že tím z Wokingu čo do výkonnosti už za rakúskym celkom výrazne nezaostáva a je to práve práca s pneumatikami, ktorá nakláňa misky váh na stranu Red Bullu.

Norris hral v prvej fáze oboch brazílskych stintov s Maxom Verstappenom vyrovnanú šachovú partiu. Následne však, približne po tom, čo na pneumatikách absolvoval desať či pätnásť kôl, začal postupne odpadávať, čím sa opäť raz potvrdilo, že Red Bull narába s pneumatikami tak dobre, ako žiaden iný z tímov jednoducho povedanú mu sedia ako uliate.

Podľa šéfa McLarenu Andrea Stellu je práve manažment pneumatík najsilnejšou stránkou Red Bullu a azda poslednou z oblastí, kde má britská stajňa stále čo doháňať. „Myslím si, že rozdiel medzi nami a Red Bullom spočíva predovšetkým v čase na kolo na opotrebovaných pneumatikách,“ nechal sa počuť 52-ročný Talian. „Na nových pneumatikách sme boli schopní bojovať (s Verstappenom) o prvenstvo.“

„Akonáhle však začnú pneumatiky degradovať, tak platí, že Maxovi a Red Bullu degradujú o čosi pomalšie. Každé dve kolá sme prichádzali približne o jednu desatinu na kolo. Je to značná miera degradácie, ktorá sa,  pokiaľ ju nedokážete limitovať, po desiatich kolách zvýši na niekoľko desatín sekundy na kolo. Myslím si, že práve v tejto oblasti je Red Bull momentálne lepší.“

Stella tvrdí, že v McLarene sú už na stope tomu, prečo je Red Bull šetrnejší k pneumatikám, no zdôrazňuje, že tohtoročné auto sa už s degradáciou lepšie popasovať nedokáže. „V tom, čo si myslíme, že sa stará o rozdiel ,sa už s týmto autom veľmi zlepšiť nemôžeme,“ povedal.

„Čo sa týka manažmentu pneumatík, auto sa zlepšilo singapurskou modernizáciou, ale nie natoľko, aby bolo schopné konkurovať (Red Bullu), najmä, keď je degradácia vysoká. Mohli sme však vidieť, že niektoré auta sa trápia s degradáciou výrazne, a to napríklad Mercedes alebo Ferrari.“

Stellu pohľad na trápiaci sa Mercedes v Brazílii doslova šokoval. „Bolo to prekvapujúce, pretože Mercedesu sa zvyčajne za okolností, že pneumatiky výrazne degradujú, darí. Nie sme si istí, prečo sa tak trápili. Rovnako tak by som čakal, že aj Ferrari bude konkurencieschopnejšie,“ dodal lodivod McLarenu.