logo F1online.sk

EisKing špeciál: Kontroverzné diskvalifikácie či spravodlivý trest? Prednáška o doskách

Mechanici Aston Martinu opravujú podlahu Fernanda Alonsa
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala24. 10. 2023

Formula 1 je šport, v ktorom rozhodujú milimetre. Neplatí to len pre jazdcov, ktorí musia byť precízni pri brzdení, triafaní apexov zákrut či sledovaní bielych čiar, ale stonásobne pre inžinierov a mechanikov. Športové pravidlá sú totiž jedna vec, ale technické úplne iná. A za technické prehrešky sa udeľujú diskvalifikácie, ako sa to v nedeľu stalo Lewisovi Hamiltonovi a Charlesovi Leclercovi za príliš zbrúsenú dosku podlahy.

Na konečné výsledky pretekov sme čakali štyri hodiny; kým FIA porušenie odhalila a kým s obvinenými prebehol “súdny proces” pred komisármi. Keďže sa jazdilo tak neskoro, mnohí fanúšikovia sa o zmene na pódiu dozvedeli až v pondelok ráno. Akoby pondelňajšie ráno nebolo to najhoršie ráno v týždni už aj bez toho…

Výsledky Veľkej ceny USA teda poznáme, no poznáme aj presné dôvody, prečo inžinieri nešli na istotu? Prečo nezdvihli svetlú výšku auta? Prečo neskontrolovali viac monopostov, ale len autá Maxa Verstappena, Landa Norrisa a Lewisa Hamiltona s Charlesom Leclercom?

Števo Eisele a Pepa Král sa rozhodli tejto téme venovať špeciálny debriefing. Tešte sa na nasledovné:

  • Drevená doska vlastne nie je drevená! O aký materiál ide?
  • Akú úlohu vlastne plní?
  • Ako sa vlastne meria opotrebenie dosky?
  • Prečo sa kontrolovali len 4 monoposty?
  • Akú časovú, resp. výkonnostnú výhodu mohli Hamilton s Leclercom získať?
  • Kto bol historicky prvý hriešnik, ktorý bol diskvalifikovaný?
  • Podľa čoho si technický delegát vyberá monoposty na kontrolu?
  • Koľko monopostov asi nebolo legálnych?
  • Aké následky priniesla diskvalifikácia v oboch šampionátoch?

Poďme sa do toho zahryznúť!