logo F1online.skF1online.sk

Ako sa testujú budúcoročné motory? Mechanik má dobrý deň, keď nemusí nič robiť, hovorí Nicholas

Pohonná jednotka Honda, útroby monopostu Red Bull RB19
© Pohonná jednotka Red Bullu RB19 (Martin Trenkler)
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 13:27

Vývoj budúcoročných pohonných jednotiek sa pomaly dostáva na cieľovú rovinku. V továrňach sa už intenzívne testujú motory, na ktorých inžinieri pracovali v posledných mesiacoch a rokoch. Ako však vyzerá také testovanie motorov? Aj to prezradil cez víkend na jubilejnej 20. Eisking TOUR bývalý mechanik Red Bullu Calum Nicholas.

Slovenskí a českí fanúšikovia mali cez víkend jedinečnú príležitosť stretnúť sa s ďalšou osobnosťou zo sveta Formuly 1 a z prvej ruky sa dozvedieť viac zo zákulisia motoršportu. Opäť sa o to postarali Števo Eisele a Pepa Král, ktorým sa po takých osobnostiach ako Mika Häkkinen, Günther Steiner či Marc Priestley podarilo pritiahnuť do Bratislavy jedného z najznámejších mechanikov v padoku.

Calum Nicholas nastúpil do Red Bullu v roku 2015 a postupne sa vypracoval až na motorové oddelenie. Počas svojho pôsobenia v Milton Keynes sa stal držiteľom svetového rekordu za najrýchlejšiu výmenu pneumatiky, no v posledných rokoch pracoval na testovaní pohonných jednotiek z dielne Red Bull Powertrains.

Ako prebieha testovanie pohonných jednotiek?

Pred štartom novej motorovej éry sa čoraz častejšie spomínajú dynamometre a testovanie pohonných jednotiek. Zo zákulisia tak čoraz častejšie presakujú rôzne informácie. Niektoré hovoria o tom, že Mercedes opäť stavia najlepší agregát, iné zas spomínajú problémy vo Ferrari. Taliansky tím sa údajne snaží pripraviť odvážny motor s veľmi nízkymi požiadavkami na chladenie, no stajňa má mať problémy práve pri jeho testovaní. Spoľahlivosť zatiaľ nie je na požadovanej úrovni.

Medzitým sa testuje aj v Red Bulle. “Teraz sme uprostred veľkého vývojového cyklu pred rokom 2026. V Red Bull Powertrains sa neustále testuje na dynamometroch, skúmajú sa rôzne aspekty pohonnej jednotky a jej výkonnosť,” prezradil v rozhovore pre F1online.sk Calum Nicholas.

Aby motorové oddelenie na začiatku sezóny nič neprekvapilo, dôležité je čo najdôkladnejšie preveriť spoľahlivosť pohonnej jednotky. V Red Bulle používajú najmodernejšie technológie. “Ja ako mechanik som sa v súvislosti s dynamometrami venoval VTT (virtual track testing, testovanie na virtuálnom okruhu, pozn. red.). Máme testovacie stanovisko, ktoré nám umožňuje postaviť celé auto vrátane prevodovky a hnacieho ústrojenstva.”

“Máme tiež veľkú miestnosť, v ktorej vieme simulovať rôznu úroveň vlhkosti, rýchlosť vetra, teplotu vzduchu a rôzne ďalšie faktory,” pokračoval Nicholas a prezradil, že aj keď je motor stále len na testovacom stanovisku, v skutočnosti už odjazdil tisíce až desaťtisíce pretekových kôl.

Už dávno sú minulosťou časy, keď sa motory testovali len pri konštantných otáčkach či náhodným stláčaním plynového pedálu. “Na tomto dynamometri viete jazdiť po konkrétnom okruhu. K motoru viete pripojiť simulátor, pilot môže na simulátore krúžiť po trati a všetky jeho vstupy sú replikované na dynamometri. Vzhľadom na množstvo parametrov dostávate širokú škálu podmienok, ktoré môžete testovať a už pred začiatkom sezóny pochopiť, ako funguje vaša pohonná jednotka,” ozrejmil.

Tím môže telemetriu z jazdy nahrať a neskôr testovať pohonnú jednotku opakovane aj bez jazdca a pri iných poveternostných podmienkach. Vďaka testom motorové oddelenie už dopredu vie odhadnúť, ako sa pohonná jednotka bude správať v Bahrajne či Las Vegas. “Umožňuje vám to testovať aj na miestach s nízkym tlakom vzduchu, aký je v Mexiku, až po vysokú vlhkosť v Singapure. Tieto nástroje sú počas vývoja absolútne kľúčové.”

Jednou z Nicholasových úloh bolo dohliadať na toto testovanie a v prípade technických problémov ich preskúmať, zdokumentovať a riešiť. V ideálnom prípade sa žiadne problémy neobjavia. “Na VTT prvýkrát nahliadnem, ako bude vyzerať nový monopost pre ďalšiu sezónu. Ak ako mechanik máte službu na VTT, môžete si povedať, že máte za sebou dobrý deň, keď nemusíte vôbec vstúpiť do testovacej miestnosti. Ak inžinieri celý deň testujú a vy ani raz nemusíte vstúpiť dnu, sezónu odštartujete s veľkým sebavedomím.”

“Vždy sa však objavia nejaké veci a vtedy ste vďační za to, že ste ich odhalili na dynamometroch ešte pred štartom predsezónnych testov. Je to veľmi užitočný nástroj,” skonštatoval Nicholas.

Testovanie pohonných jednotiek s rôznymi externými parametrami je však až jednou z posledných fáz vývoja. Na začiatku bol maličký jednovalcový spaľovací motor. “Testuje sa už veľmi dlho. Spomínam si, keď postavili našu budovu a videl som prvú testovaciu lavicu dynamometra. Už niekoľko rokov uplynulo od chvíle, keď sme začali s testovaním jednovalcového motora. Až potom ho rozšírite a začnete testovať rôzne veci.”

Ako je na tom pohonná jednotka Red Bullu?

Calum na jar zavesil na klinec svoj montérsky opasok a stal sa ambasádorom červených býkov. Aj keď už nepracuje priamo na motorovom oddelení, stále má informácie o tom, ako pokračuje vývoj a testovanie motorov. Podobne ako skonštatoval technický riaditeľ Pierre Waché, aj podľa neho sa Red Bullu darí plniť si svoje ciele.

Uznáva však, že to nič nemusí znamenať a o rok sa môže zopakovať sezóna 2014, keď Mercedes výrazne predčil konkurenciu. Otázka znie, či bude opäť kraľovať Mercedes, alebo sa bude dariť niekomu inému. “Keď dôjde k takejto obrovskej zmene a výkon spaľovacieho motora je v podstate rovnaký ako výkon elektrického, vždy existuje možnosť, že jeden tím to zvládne veľmi dobre, no iná stajňa nie. Až do prvých pretekov však nemôžeme vedieť, kto to bude. Nejaké dojmy začneme zbierať na predsezónnych testoch, kto je v hre a kto nie tak celkom.”

“Áno, je tu riziko veľkých rozostupov,” prikývol Nicholas. “Ja si myslím, že o motoroch sa bude o rok veľa hovoriť. Možno práve toto bude rozhodovať o tom, kto bude na čele. Neviete však, kto to bude.”

“Mercedes má dlhoročné znalosti a skúsenosti s motormi a stavali výborné pohonné jednotky, ale to platí aj o Honde, ktorá v posledných rokoch odvádzala dobrú prácu. Podľa môjho názoru je motor Hondy azda aj najlepší na rošte,” pochválil motory japonskej automobilky, ktorá sa dokázala vyšvihnúť na čelo po tragickej spolupráci s McLarenom.

“My môžeme len pokračovať v našom pláne. Keď sa bavím s ľuďmi z motorového oddelenia, hovoria, že sú spokojní s tým, ako plníme naše ciele. Toto je však neznáma premenná, pretože neviete, čo robia vaši súperi. Musíte akceptovať, že to najlepšie, čo môžete spraviť, je plniť vlastné ciele,” dodal.

Diskusia