logo F1online.skF1online.sk

Verstappena hnevajú traťové limity: Rád dám hocikomu svoje auto, nech si to skúsi

Max Verstappen, Red Bull zozadu s flow-viz náterom
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 10. 2023

Čaká nás aj v Austine festival traťových limitov? Bohužiaľ, zrejme áno. Circuit of the Americas je v podstate celý ohraničený asfaltovými výbehovými zónami, nie štrkom či trávou, takže môžeme očakávať, že v kvalifikácii sa budú škrtať časy a v pretekoch rozdávať penalizácie. Takého Maxa Verstappena to dosť hnevá, pretože podľa jeho slov sa jazdci viac sústredia na biele čiary ako na dosiahnutie najlepšieho času.

Hlavne v poslednej zákrute to zrejme bude v piatkovej kvalifikácii náročné. Ide sa z kopca a z kokpitu nevidíte na bielu čiaru. Rozhoduje každý milimeter a aj v minulosti sme videli, že na tomto mieste sa môže rozhodnúť celá kvalifikácia. Potenciálne je problematická aj deviata zákruta, v ktorej sme za tie roky taktiež videli pravidelné prekračovanie bielej čiary.

Jazdci pre tento problém častokrát vyzerajú ako idioti – aj keď FIA je v tomto smere ďaleko pred všetkými – a sami sa snažia bezradne vysvetľovať, aké je ľahké o milimeter prekročiť bielu. Keďže však za tie roky nikto neprišiel s lepším riešením, musíme sa pripraviť, že aj tohtoročná VC USA sa môže zmeniť na festival traťových limitov.

„Rád hocikomu ponúknem svoje auto, nech si to skúsi. Uvidíme, či to dokáže s traťovými limitmi lepšie,“ prehlásil pilot Red Bullu Max Verstappen na štvrtkovej tlačovke. „Niektoré okruhy majú veľa výbehových zón. Nikdy toľko nehovoríme o traťových limitoch napríklad v Suzuke, čo je trať zo starej školy.“

„V poslednej dobe sa však pre nové okruhy začali zavádzať takéto štandardy a podľa mňa je to trochu škoda, pretože mám pocit, že sa v kvalifikácii viac sústredíte, aby ste neprekročili bielu čiaru, nie na jazdu na hrane alebo maximálne tlačenie na pílu,“ hovorí holandský pretekár. „Je to trochu zvláštne, pretože skôr premýšľate nad tým, či ste sa vošli na trať. Hovoríte si: ‚Zvládol som to? Áno zvládol som to!‘ Musíme v tomto smere odviesť lepšiu prácu, pretože podľa mňa to tento víkend bude rovnaká pesnička,“ dodal Max.

Podobne sa na túto tému vyjadril aj Charles Leclerc, ktorý pre opakované porušenie traťových limitov prišiel v katarskom šprinte o body. V nedeľných pretekoch už nemal veľké problémy a spolu s Verstappenom patrili k najdisciplinovanejším jazdcom. Monacký pretekár si však pri otázke traťových limitov nepriamo spomenul na bývalého riaditeľa pretekov Michaela Masiho. V dnešnej dobe sa totiž ako hranice trate univerzálne používajú biele čiary, ale za Austrálčanovho šéfovania to boli v niektorých zákrutách biele čiary, v iných zas obrubníky. Z pohľadu diváka je súčasný systém lepší, keďže okolo traťových limitov nepanuje taký zmätok, ale čo piloti?

Podľa Leclerca bol možno starý systém lepší, pretože z pohľadu jazdca je to oveľa zjavnejšia a citeľnejšia referencia. „Myslím si, že na niektorých tratiach je to oveľa ťažšie zvládnuteľné ako na iných. Katar patril k tým ťažším a aj Austin bude náročný.“

„V minulosti som vždy uprednostňoval používanie bielo-červených obrubníkov ako limitov trate, pretože to je referencia, ktorú môžeme v aute skutočne cítiť, zatiaľ čo biela čiara… v kokpite sedíme tak nízko, že je veľmi ťažké vidieť, kde presne sme. Či sme na čiare alebo dva centimetre za ňou, je z nášho pohľadu veľmi ťažké posúdiť, kdežto na obrubníku omnoho lepšie cítiť, kde sme a podľa mňa je to oveľa lepšia referencia. Už nejaký čas však limity trate predstavuje biela čiara,“ vysvetlil monacký pretekár.

Súvisiace články

Diskusia