logo F1online.sk

Nové pravidlo je na svete: V dnešných pretekoch budú zakázané príliš dlhé stinty

Mechanik Aston Martinu vymieňa pneumatiky Pirelli, pištoľ
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala8. 10. 2023

Šesť hodín pred štartom dnešnej Veľkej ceny Kataru Pirelli spoločne s FIA prezentovalo výsledky kontroly pneumatík a rozhodlo sa prijať patričné opatrenia. Z obáv o bezpečnosť a pneumatiky budú v dnešných pretekoch, ktoré sú vypísané na 57 kôl, zakázané príliš dlhé stinty. FIA bude nekompromisná. Ak niektorý tím poruší toto pravidlo, bude diskvalifikovaný.

Agresívne katarské obrubníky spôsobujú pneumatikám Pirelli problémy. Po piatkovej inšpekcii technici talianskeho dodávateľa odhalili mikroskopické štrukturálne zlyhania gúm, ktoré môžu viesť až k vzniku defektov a potenciálne veľmi nebezpečných situácií.

V sobotu preto FIA upravila limity trate v sekcii okolo dvanástej a trinástej zákruty v nádeji, že ak sa monoposty vyhnú pyramídovým obrubníkom, pneumatiky to v pohode prežijú. Táto nádej sa rozplynula ako jesenná hmla. Pirelli má aj po šprinte a sobotňajších analýzach obavy.

Keďže v šprinte sme odjazdili len dvanásť pretekových kôl a v tých zvyšných viedol štartové pole safety car, Pirelli nemá rukolapný dôkaz, že to gumy zvládnu. A okrem toho sa opäť objavili mikroskopické trhliny, píše AMuS. Tieto trhliny sú však na ľavých aj pravých pneumatikách, takže na vine nie je len pravotočivá sekcia za dvanástou zákrutou. Problémový je celý okruh.

Pred pretekmi však neprichádza do úvahy premaľovať biele čiary vo všetkých zákrutách ani zmeniť program a zahrnúť doň extra nedeľný tréning. A napokon ani to by nemuselo pomôcť, keďže autá aj v šprinte vychádzali za biele čiary.

Ako teda budú vyzerať dnešné preteky? Mnohí si dnes zaspomínajú na Veľkú cenu USA 2005, keď pre obavy o bezpečnosť gúm štartovalo len šesť monopostov. Dnes síce budú štartovať všetky, ale na žiadnej sade nesmú odjazdiť viac ako 18 kôl.

Poznamenajme, že do tejto hodnoty sa nepočítajú výjazdové/dojazdové kolá z kvalifikácie, len tie ostré. Ak teda niektorý jazdec zajazdil na danej sade dve ostré kvalifikačné kolá, v pretekoch ich môže použiť už len na ďalších šestnásť kôl.

Jednoduchá matematika nám hovorí, že FIA tým pádom určila povinné tri zastávky v boxoch, keďže 18*3 je len 54 a veľká cena je vypísaná na 57 kôl.

Každý pilot, ktorý dĺžkou stintu prekročí hranicu osemnástich kôl, dostane čiernu vlajku a z pretekov bude diskvalifikovaný.

Nasledujúca grafika sa nám dnes náramne zíde. Vidíme na nej prehľad pneumatík, ktoré môžu piloti využiť v dnešných pretekoch.

Číslo pri danej sade znamená, koľko kôl už jazdec absolvoval na danej zmesi. Napríklad Oscar Piastri má k dispozícii jedny čerstvé hardy, jedny čerstvé mediumky a k tomu ďalšie dve stredné pneumatiky, ktoré už odjazdili 7, resp. 6 kôl.

Zostávajúce pneumatiky pred VC Kataru (Twitter/Natgracing)

Súvisiace články