logo F1online.sk

Bridgestone neuspel. Pneumatiky pre F1 bude naďalej dodávať Pirelli, hlásia médiá

Mario Isola a Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 10. 2023

Taliansky výrobca pneumatík Pirelli zostane dodávateľom Formuly 1 až do roku 2028, ohlásili motoristické médiá počas katarského víkendu. Aj keď sa po dlhom čase objavil náznak možnej zmeny, keď sa do tendra FIA prihlásil aj japonský Bridgestone, ktorý má s Formulou 1 skúsenosti, správy z padoku avizujú, že Talianom sa ofenzívu konkurencie podarilo odraziť a čoskoro bude Pirelli potvrdené ako dodávateľ pneumatík aj do ďalších rokov.

Správa prišla uprostred katarského zmätku, keď musel taliansky výrobca riešiť nečakané problémy s konštrukciou pneumatík. Agresívne „pyramídové“ obrubníky spôsobili Pirelli a tímom nemalé problémy a vyvolali obavy o bezpečnosť.

Nezmyselné riešenie organizátorov na okruhu Losail však teraz necháme bokom a budeme sa venovať tendru, ktorý FIA vyhlásila na jar. Krátko nato sa totiž objavila správa, že návrat do Formuly 1 plánuje Bridgestone, ktorý je priamym predchodcom Pirelli ako bývalý výhradný dodávateľ pneumatík. To znelo viac ako zaujímavo a zdalo sa, že talianska spoločnosť bude mať vážnu konkurenciu. Objavili sa aj ďalšie zákulisné informácie, napríklad že sa v prospech Bridgestonu vyjadrili samotní piloti.

Japonci pritom podľa médií prešli prvým kolom tendra, pri ktorom FIA posudzovala ich technické zázemie. Medzinárodná automobilová federácia v júni posunula podania Pirelli a Bridgestonu do ďalšieho kola výberového konania, v ktorom sa už úlohy mocipána zhostila Formula 1 a Stefano Domenicali. Ich úlohou bolo posúdiť obchodnú stránku oboch prihlášok, ako napríklad sponzoring jednotlivých podujatí či reklamné plochy na okruhoch.

„Tender na roky 2025 až 2027, s opciou na rok 2028, sa ukázal byť zložitejší než v minulosti,“ uvádza portál Motorsport.com. „Zahŕňa totiž aj dodávky pneumatík pre sprievodné série F2 a F3 a takisto nezanedbateľný ekologický balík podmienok.“

„Je známe, že Bridgestone predložil atraktívnu komerčnú ponuku a v istej fáze sa predpokladalo, že má vážnu šancu ukradnúť zmluvu svojmu talianskemu rivalovi. Ponuka Pirelli však bola taktiež veľmi dobrá a nakoniec presvedčila Domenicaliho, aby dal prednosť starej známej značke,“ dodáva Motorsport.com.

Bridgestone pritom bol v dosť nezávideniahodnej situácii, keď musel sľúbiť, že za veľké peniaze vyvinie pneumatiky pre rok 2025 a potom úplne nové konštrukcie pre nové monoposty na rok 2026. Okrem toho musel vyvinúť gumy, ktoré nepotrebujú zahrievacie dečky, keďže tie chce FIA od roku 2025 zakázať, hoci nie je vôbec isté, či sa tak nakoniec aj stane.

Viseli preto otázniky nad testovacím programom za účasti jednotlivých tímov, ktoré mali obavy, aby nedošlo k určitému zvýhodneniu toho či oného konkurenta. Pokračovanie Pirelli sa tak ukázalo ako stávka na istotu.

Motorsport.com však k skončenému tendru, ktorého výsledky sa vraj dozvieme čoskoro, pridal ešte jednu zaujímavú informáciu: „Pirelli dalo jasne najavo, že nasledujúce zmluvné obdobie bude jeho posledným. Pneumatiky bude Formule 1 dodávať osemnásť rokov, takže pre budovanie značky už urobilo maximum.“

„To znamená, že F1 bude hľadať nového partnera na rok 2029 a nasledujúce, čo dá Bridgestonu a ďalším záujemcom príležitosť predkladať ponuky s vedomím, že nesúťažia proti zavedenému subjektu,“ uviedol Motorsport.com.

Súvisiace články