logo F1online.sk

Prapodivná tímová réžia v Alpine, Gasly vztýčil prostredník vlastnému zamestnávateľovi

Pierre Gasly
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 9. 2023

Ďalší dôkaz, že môžete vymeniť celé vedenie, ale nič sa nezmení. Pierre Gasly bol po skončení Veľkej ceny Japonska poriadne napálený a podľa všetkého úplným právom. Na cieľovej čiare mu totiž tím nariadil prepustiť pozíciu Estebanovi Oconovi, ktorý sa predtým dostal pred svojho tímového kolegu vďaka undercutu. Stajňa pritom informovala Gaslyho o svojich plánoch v predposlednom kole.

Poďme pekne postupne. Pierre bol z dvojice pilotov francúzskeho tímu rýchlejší. Ocona porazil v kvalifikácii a potom sa celé preteky držal pred ním. Esteban sa pred Gaslyho dostal až v závere, keď zamieril po druhýkrát k mechanikom o šesť kôl skôr ako tímový kolega.

Gasly však mal vďaka neskoršej zastávke prevahu a tím ho v poslednom stinte pustil dopredu, aby sa pokúsil stíhať Fernanda Alonsa. Aston Martin však mal prevahu i náskok – Gasly musel stiahnuť deväť sekúnd za deväť kôl –, a tak bola Pierrova snaha márna. Stále mu však malo právom patriť deviate miesto, ktoré Ocon získal iba vďaka skoršej zastávke v boxoch.

V Alpine sa však rozhodli pre výmenu pozícií, ba čo viac, zrejme aby zabránili „zbytočnej“ diskusii, Gaslyho o tom informovali až v predposlednom kole.

Vysielačka Estebana Ocona deväť kôl pred koncom:

Inžinier: „Okej, Pierre je o dve sekundy pozadu, potrebujeme ho pustiť dopredu v tomto kole, prosím. Viem, že to znamená spomaliť, ale potrebujeme to urobiť v tomto kole.“
Ocon: „Ak sa neposunie dopredu, vráti mi ju?“
Inžinier: „Pusti ho, prosím, teraz dopredu.“

Vysielačka Pierra Gaslyho deväť kôl pred koncom:

Inžinier: „Dobre, Esteban ťa pustí.“
Gasly: „Okej, ako ďaleko je Alonso?“
Inžinier: „Deväť sekúnd. Musíš byť o sekundu na kolo rýchlejší.“
Gasly: „Dobre, ďakujem pekne.“

Vysielačka Estebana Ocona v závere pretekov:

Inžinier: „Dobre, požiadame Pierra, aby ti prepustil pozíciu.“
inžinier: „Toto je posledné kolo. Pierre bol požiadaný, aby vrátil pozíciu späť.“
Ocon: „Bolo by pekné mu to zopakovať, pretože zrejme nepočuje.“
Inžinier: „Povedali sme mu to.“

Vysielačka Pierra Gaslyho v závere pretekov:

Inžinier: „Esteban je o 2,4 sekundy pozadu. Boxový múr žiada výmenu pozícií.“
Gasly: „Chlape, čo do ***? To si robíte srandu, nie? Čo to hovoríte? Bol som predsa rýchlejší. Aj keby ste mu nepovedali, aby ma pustil, tak by som ho bez predbehol.“
Inžinier: „Diskutovali sme o tom. Prosím, prehoďte si pozície.“
Gasly: „To myslíte vážne? Štartoval som predsa vpredu a celé preteky som bol vpredu. Nechali ste ho, aby na mňa urobil undercut a potom…“
Inžinier: „Chlape, nežartujem. Toto je inštrukcia z boxového múra. Urobme to v šestnástej zákrute.“
Gasly: „Môžeš mi potvrdiť, že si mám vymeniť pozíciu?“
Inžinier: „Potvrdzujem, potvrdzujem.“
Gasly: „Aha, tak ďakujem.“
Inžinier: „Pierre, prosím.“
Gasly: „Dobre, urobím to.“
Inžinier: „Rozumiem, ďakujem. Nemusíš teraz nič hovoriť, pohovoríme si o tom neskôr.“

Vysielačka Estebana Ocona po pretekoch:

Inžinier: „Šachovnicová vlajka. Scenario 12 (nastavenie na volante, pozn. red.). Je to deviate miesto, čo je vzhľadom na pozíciu na štarte a defekt v prvom kole pekný výsledok. Dobrá práca.“
Ocon: „Ďakujem chlapci za to na konci pretekov. Nemyslel som si, že sa to stane, ale dobrá práca.“

Vysielačka Pierra Gaslyho po pretekoch:

Inžinier: „Scenario 12 (nastavenie na volante, pozn. red.).
Inžinier: „Dobre, zastav, prosím, v parc fermé.“
Gasly: „Dobre, dobre, zastavím tu. Chápem. Viem, čo robíš. Ja však…“
Inžinier: „Nebudeme o tom diskutovať na kameru. Len všetko vypni.“

Viac ako všetky vysielačky je výpovedný palubný záber francúzskeho pretekára po šachovnicovej vlajke. Gasly nechal vysielačku vypnutú, ale pri pohľade na jeho gestikuláciu a vztýčený prostredník si dokážeme predstaviť, čo si myslel. Réžii toto všetko uniklo, rovnako tak prítomným novinárom, ktorým poskytol potrebnú indíciu až Pierrov zronený a sklamaný výraz.

„Som len trochu frustrovaný, že som musel v poslednom kole prepustiť svoju pozíciu. Neviem, čo sa tam stalo. Celkom nerozumiem a neviem, prečo to bolo potrebné, ale porozprávame sa o tom vnútri tímu,“ povedal Gasly stručne.

Esteban Ocon sa naproti tomu tváril pomerne spokojne. „Boli to šialené preteky. V úvode som jazdil len na troch kolesách. Došlo ku kontaktu medzi mnou, Valtterim a Alexom. Došlo tiež k poškodeniu monopostu. Snažil som sa byť veľmi opatrný a ísť veľmi pomaly.“

„Podarilo sa nám to otočiť, potom sme zastavili už len raz a dokázali sme sa vrátiť do najlepšej desiatky vďaka jednej zastávke. Finišovať na bodoch s oboma autami je solídny výsledok,“ povedal Ocon.

Na margo tímovej réžie povedal: „Som v tomto tíme už štyri roky a pravidlá boli vždy rovnaké. Ak dôjde k výmene pozícií, čo som urobil a prepustil som Pierrovi miesto, tak musíte predbehnúť súpera pred vami, inak dôjde k opätovnému prehodeniu. Platilo to rovnako s Danielom aj s Fernandom. Keby to bolo opačne, urobil by som to. Vždy preferujem súboj priamo na trati, ale rozumiem stanovisku tímu, ktorý sa snaží získať body. Myslím si, že dnes sa nám podarilo maximalizovať náš výsledok a môžeme byť hrdí na dobrú tímovú prácu.“

Čakali sme, kedy sa nepriateľstvo Ocona a Gaslyho z juniorských čias prejaví na trati. Za ten čas už došlo k niekoľkým incidentom, napríklad v Austrálii, ale toto musí byť pre Gaslyho poriadna podpásovka. Celý čas bol pred svojím tímovým kolegom a nepremýšľal o obrane pred Oconom, ale nad útokom na Alonsa. Napokon sa však musel skloniť a akceptovať, že naňho urobil undercut vlastný tímový kolega.