logo F1online.sk

Hamilton vyčíta tímom, že zablokovali zavedenie štvrtej DRS zóny

Lewis Hamilton
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2023

Dočasná zmena konfigurácie okruhu v Singapure otvorila zaujímavú možnosť rozšírenia DRS zón na trati, ktorá je známa tým, že sa na nej ťažko predbieha. Niektoré tímy Formuly 1 však aj v tomto prípade uprednostnili svoje záujmy pred záujmami fanúšikov a snahu pilotov zablokovali. Lewis Hamilton im vyčítal, že sú proti zlepšeniu šou na trati.

Pri pohľade na mapku okruhu sa môže zdať, že zavedenie DRS zóny by malo byť na úseku medzi súčasnou štrnástou a šestnástou zákrutou hračka. V prvej časti sa však nachádza mierne zalomenie a povrch je pomerne hrboľatý, takže FIA k jej zavedeniu nepristúpila automaticky.

V júni však požiadala tímy o poskytnutie ich spätnej väzby zo simulácií. Ako však informuje motorsport.com, stajne sa vtedy na simulátoroch venovali júlovým pretekom a VC Singapuru bola odsunutá na druhú koľaj. Päť tímov vraj na žiadosť FIA nezareagovalo vôbec, tri tímy extra DRS zónu odmietli a dva boli neutrálne.

Keď sa však piloti konečne posadili do simulátorov a skúsili si okruh v Singapure, viacerí sa začudovali nad tým, že na novom úseku nevznikla nová DRS zóna. Vo štvrtok preto Asociácia jazdcov GPDA napísala FIA list, v ktorom jednohlasne žiadala o extra úsek s DRS.

V piatok o celej veci debatovali tímoví manažéri. A aj keď takáto zmena na poslednú chvíľu by bola z technického hľadiska pomerne náročná, FIA dala hlasovať. Nutná bola jednohlasná zhoda. Keďže štyri stajne boli proti, snaha jazdcov vyšla navnivoč.

Lewis Hamilton je z celej veci sklamaný. Predbiehaniu vraj prostý rovný úsek bez DRS nepomôže. “Nemyslím si, že sa bude o toľko viac predbiehať. Možno to bude o čosi lepšie v siedmej zákrute, keďže v prvých zákrutách je lepší povrch, ale podľa mňa potrebujeme DRS v novej sekcii.”

“Všetci jazdci sme o to žiadali FIA. FIA sa teda spýtala tímov, no pár z nich to zrušilo. Tímy by však mali hlasovať za viac pretekania, nie proti. Je zaujímavé, že tu máme pár stajní, ktoré sú proti tomu,” vyčítavo uviedol sedemnásobný šampión. “Budeme však o tom diskutovať.”

Valtteri Bottas poznamenal, že ak mala FIA obavy z mierneho zakrivenia trate, ktoré je oficiálne uvádzané ako pätnásta zákruta, mala začiatok DRS zóny posunúť až za ňu. “[DRS zóna] by tam mala byť. V najhoršom prípade na rovinke za zalomením. Bola by to skvelá príležitosť, ako spraviť preteky zaujímavejšími. Všetci jazdci chceli túto zmenu.”

Za bol dokonca aj Nico Hülkenberg, ktorému by zavedenie DRS zóny mohlo skôr uškodiť. Haas totiž býva v kvalifikáciách rýchly, ale v pretekoch veľmi rýchlo ničí svoje zadné pneumatiky. Ak by bolo na okruhu menej DRS zón, súperi by mali menšiu šancu ho predbehnúť.

“S DRS by sme nemali žiadny problém. Pri takých rýchlostiach máme v zadnej časti veľa prítlaku,” bagatelizuje riziko prejazdu pätnástou zákrutou s DRS Hülkenberg. “Nemyslím si, že by to bol problém z hľadiska bezpečnosti.”

“Niektorí jazdci o to žiadali, ale už bolo trochu neskoro. Realitu spoznáme až po pretekoch. Mohlo by sa totiž stať, že by bolo predbiehanie až príliš ľahké. Kým sa nezačnú preteky, tak netušíme. Takže tento rok to asi spravíme takto a prehodnotíme to zas o rok,” doplnil.

Súvisiace články